مشاهده ستارگانی که توسط اثر کمان گرانشی سیاهچاله ابر پرجرم مرکز راه شیری پرتاب می‌شوند!!

ESO/GRAVITY collaboration

 

این تصاویر واضح‌ترین تصویر از ناحیه هسته کهکشان ما هستند.

 

نقاط نورانی که در این انیمیشن به دور جسم مرکزی می‌چرخند ممکن است شبیه سیاراتی باشد که به دور یک ستاره می‌چرخند – اما در واقع، آنها ستاره‌هایی هستند که در اطراف سیاهچاله ابرپرجرم در هسته کهکشان راه شیری ما پرتاب می‌شوند.

 

این توالی از تصاویر مادون قرمز طی چهار ماه در سال 2021 توسط تداخل سنج تلسکوپ بسیار بزرگ (VLTI) در شیلی گرفته شده است. این تصویر واضح‌ترین نمایی است که اخترشناسان تا به حال از منطقه اطراف کمان A* (Sgr A)*، یک منبع رادیویی ساطع کننده از گاز داغ و غبار ثبت کرده‌اند که سیاهچاله مرکزی کهکشان ما را احاطه کرده است.

 

جولیا استدلر، رهبر تیم و ستاره‌شناس موسسه اخترفیزیک ماکس پلانک در گارچینگ، در بیانیه‌ای گفت: VLTI این وضوح فضایی باورنکردنی را به ما می‌دهد و با تصاویر جدید عمیق‌تر از همیشه به آن می‌رسیم». ما از میزان جزئیات آن‌ها و تعداد ستارگانی حیرت زده شده‌ایم که در اطراف سیاه‌چاله آشکار می‌کنند.

 

این تیم از هر چهار تلسکوپ 8.2 متری استفاده کرد که تأسیسات تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا را تشکیل می‌دهند. این دوربین‌ها با ابزاری به نام GRAVITY کار می‌کردند تا از تکنیکی به نام تداخل‌سنجی بهره می‌برند و از تداخل امواج نور از پرتوهای هر تلسکوپ برای تولید تصاویر واضح‌تر از آنچه استفاده کردند که یک تلسکوپ می‌تواند به دست آورد.

پرتاب ستاره‌ها با مقیاس مدار نپتون در این دنباله از تصاویر نشان داده شده است که انیمیشن فوق را تشکیل می‌دهد.

 

این امر به آنها اجازه داد تا جزئیاتی را که از مشاهدات قبلی از دست داده بودند، مانند ستاره S300 را (در پایین سمت راست در سراسر دنباله بالا) مشاهده کنند. یک ستاره، S29، تنها از 8 بیلیون مایلی یا 13 بیلیون کیلومتری از سیاهچاله عبور کرد (به فاصله کمی بیش از دو برابر میانگین فاصله پلوتو از خورشید!) این امر باعث می‌شود که نزدیک‌ترین گذر یک ستاره به سیاهچاله  Sgr A* باشد که تاکنون مشاهده شده است.

 

توضیح: کمان گرانشی نوعی اثر اجرام پر جرم است که با استفاده از آن وقتی جرمی نزدیک به آن شود سرعتش زیاد می‌شود ولی نه آنقدر که به داخل سیاهچاله یا جرم زیاد کشیده شود و با گذشتن از کنار سیاهچاله نیرویی می‌گیرد و با سرعت به سمت دیگر پرتاب می‌شود که در این فیلم به راحتی قابل تشخیص است. درست مانند یک تیر و کمان که ستاره را در آن گذاشتیم و و لاستیک را به عقب می‌کشیم و سپس رها می‌کنیم.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

Watch stars slingshot around the Milky Way’s supermassive black hole

By Mark Zastrow  |  Published: Friday, December 17, 2021

 https://astronomy.com/news/2021/12/snapshot-watch-stars-slingshot-past-the-milky-ways-supermassive-black-hole

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *