برترین داستان‌های فضایی هفته!

سازمان ملل متحد گرم‌ترین دمای مدیترانه‌ای را در قطب شمال تایید کرد، دانشمندان یخ آب را در زیر “گرند کانیون” مریخ تشخیص می‌دهند و یک فضاپیما خورشید را لمس می‌کند. اینها برخی از برترین داستانهای این هفته هستند.

 

1ـ سازمان ملل متحد گرم‌ترین دمای مدیترانه‌ای را در قطب شمال تایید کرد

شدت آتش‌سوزی سیبری سال به سال افزایش یافته است و خسارت سال 2021 بدترین زمان شروع رکورد بوده است.

(اعتبار تصویر: L Yagovy از  Getty Images)

 

سازمان ملل متحد در ژوئن 2020 دمای 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) ثبت شده در شهر ورخویانسک سیبری را تایید کرد. این بالاترین دمای ثبت شده در قطب شمال است که با سرعتی بیش از دو برابر میانگین جهانی گرم می‌شود. سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که دمای هوا “بیشتر برای دریای مدیترانه مناسب است تا قطب شمال.”

 

2ـ آخر این هفته از طولانی‌ترین ماه کامل 2021 لذت ببرید

ماه کامل بر فراز یک کوه برفی می‌درخشد. (اعتبار تصویر: YouraPechkin از Getty Images)

 

طولانی‌ترین ماه کامل امسال در آخر این هفته ظاهر می‌شود و چندین روز ماه کامل را مشاهده می‌کنید. ماه دسامبر آخرین ماه کامل قبل از انقلاب زمستانی است که کوتاهترین دوره تابش نور خورشید در هر روز از سال است. همانطور که نیمکره شمالی انقلاب زمستانی را تجربه می‌‌کند، نیمکره جنوبی نیز انقلاب تابستانی خود را دارد.

 

3ـ یک فضاپیما در طول پرواز خود  در سال 2021 تاج خورشیدی را لمس کرد

تصویر هنری از کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در حال رصد خورشید. (اعتبار تصویر: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben)

 

بر اساس دو مقاله علمی جدید، یک شی ساخته شده توسط انسان با موفقیت از هاله جهنمی خورشید عبور کرد. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در 28 آوریل 2021 طی پرواز خود در کنار خورشید به این شاهکار باورنکردنی دست یافت. مأموریت این فضاپیما، یادگیری در مورد منشأ باد خورشیدی است که ذرات باردار را به زمین و در سراسر منظومه شمسی حمل می‌کند.

 

4ـ تلسکوپ فضایی جیمز وب زودتر از شب کریسمس به فضا پرتاب می‌شود

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در 11 دسامبر 2021 به سمت موشک آریان 5 در فرودگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه فرود آمد. (اعتبار تصویر: ESA-M.Pedoussaut)

 

تلسکوپ فضایی نسل بعدی ناسا با تاخیر دیگری در سفر خود به فضا مواجه شد. تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب 22 دسامبر خود را دو روز به تعویق انداخت (24 دسامبر 2021) و علت تاخیر را برطرف کرد که مشکلی در اتصال کابل داده بود.

 

5ـ مشاهده یخ آب در زیر دره مریخی

نمایی از مریخ در مرکز دره Valles Marineris، براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط نقشه‌بردار جهانی مریخ ناسا. (اعتبار تصویر: ناسا/مرکز پرواز فضایی گوددارد استودیوی تجسم علمی)

 

یخ آب ممکن است چند فوت زیر Valles Marineris، بزرگترین دره مریخ، وجود داشته باشد. محققان شواهدی از وجود هیدروژن در قلب این دره پیدا کردند. داده‌هایی که آنها برای مطالعه جدید خود استفاده کردند توسط ابزار FREND یا آشکارساز نوترون اپی ترمال با وضوح خوب در مدارگرد گاز ردیابی (TGO) اروپا و ماموریت اگزومارس روسیه جمع‌آوری شد.

 

6ـ مریخ نورد ناسا مواد شیمیایی آلی را در مریخ شناسایی می‌کند

مریخ‌نورد پشتکار ناسا که در حال جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

مواد شیمیایی آلی حاوی کربن توسط مریخ‌نورد پشتکار ناسا در صخره‌های مریخ شناسایی شده است. هر دو فرآیند بیولوژیکی و غیرزیستی می‌توانند مواد آلی ایجاد کنند، بنابراین این یافته اثبات مستقیم حیات نیست. یکی از مقامات ناسا گفت که ممکن است تا زمانی که این نمونه‌های سنگ مریخ به زمین نیامده که ممکن است در اوایل سال 2031 اتفاق بیفتد، به سوال منبع مواد شیمیایی آلی پاسخ داده نشود.

 

7ـ هلیکوپتر نبوغ ناسا رکورد بیشتر از30 دقیقه کل زمان پرواز مریخ فراتر رفت

هلیکوپتر نبوغ مریخی ناسا این تصویر از سایه خود را در طی هفدهمین پرواز سیاره سرخ خود در 5 دسامبر 2021 گرفت. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

تیم مأموریتی که در پشت هلیکوپتر نبوغ مریخ ناسا قرار دارد، روز چهارشنبه (15 دسامبر) اعلام کرد که این پهپاد 30 دقیقه کل زمان پرواز سیاره سرخ را اندازه‌گیری کرده است. هلی‌کوپتر پس از هفدهمین پرواز خود در 5 دسامبر 2021 به این موفقیت دست یافت و پس از آن 30 دقیقه و 48 ثانیه از کل زمان پرواز را جمع‌آوری کرد. پرواز بعدی نبوغ آن را به مکانی جدید، نزدیک مرز شمالی منطقه ای به نام Séítah می‌برد.

 

8ـ نظریه نسبیت عام اینشتین آزمایشات جدیدی را پشت سر گذاشت!!

برداشت هنری از یک تپ‌اختر، از جمله میدان مغناطیسی شدید اطراف جسم متراکم ستاره‌ای. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

محققان نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین را هنگامی که مشاهدات یک جفت جسد ستاره‌ای متراکم معروف به تپ‌اختر را تجزیه و تحلیل کردند، دوباره مورد آزمایش قرار دادند. تلسکوپ‌های رادیویی در سراسر جهان از سال 2003 تا 2019 داده‌های مربوط به این منظومه تپ‌اختری دوگانه را جمع‌آوری کرده بودند. مدارهای سریع و جرم فشرده این تپ‌اخترها به محققان این امکان را می‌دهد تا هفت پیش‌بینی انجام‌شده توسط نسبیت عام را آزمایش کنند که بیان می‌کند اجرام عظیم فضا-زمان را منحرف می‌کنند.

 

9ـ چین یک ماهواره رله داده برای ایستگاه فضایی خود پرتاب کرد

(اعتبار تصویر: CASC)

 

روز دوشنبه (13 دسامبر)، چین پنجاهمین پرتاب مداری خود در سال 2021 را انجام داد. این کشور یک ماهواره رله داده جدید را از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در جنوب غربی چین پرتاب کرد. این ماهواره با موشک چینی Long March 3B به مدار زمین رسید و در آنجا به ماهواره‌های دیگر خواهد پیوست تا اطلاعات ایستگاه فضایی Tiangong چین را مخابره کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia 

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *