ماموریت هرا پس از برخورد دارت!!

ماموریت هرا پس از برخورد دارت با یک سیارک انجام خواهد شد. هرا منطقه برخورد را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و در مورد سیارک‌های دیدیموس و دیمورفوس اطلاعات بیشتری کسب خواهد کرد.

 

در این مفهوم هنری، ماموریت هرا دهانه برخوردی را که دارت ایجاد کرده را اسکن می‌کند. تصویر از ESA

 

در مورد ماموریت ناسا برای حمله و حرکت به سوی یک سیارک شنیده‌اید؟ این ماموریت یک آزمایشی برای دفاع سیاره‌ای نامیده می‌شود. مأموریت ناسا دارت نام دارد و اخیراً در 24 نوامبر 2021 با موفقیت به فضا پرتاب شد. قرار است در اواخر سال 2022 به هدف سیارکی خود برسد. این سفینه با سیارک کوچکی برخورد خواهد کرد و در این فرآیند، ستاره‌شناسان روی زمین امیدوارند که به دلیل برخورد دارت، یک تغییر کوچک در مدار سیارک را اندازه‌گیری کنند.

 

اما خود سیارک کوچک است. فضا وسیع است و این اندازه‌گیری ها دشوار است. بنابراین – به عنوان بخشی از این طرح – آژانس فضایی اروپا (ESA) فضاپیمای دومی را به سمت سیارک هدف دارت پرتاب خواهد کرد. ماموریت هرا ردپای دارت را در فاصله‌ای امن دنبال خواهد کرد. ESA در بیانیه‌ای که در نوامبر 2021 منتشر شد، در سال 2024 پرتاب می‌شود تا “تحقیق صحنه جنایت” را کامل کند. این مطالعه دقیق‌تر از تأثیر دارت بر روی سیارک زمانی آغاز خواهد شد که هرا در سال 2026 به مجاورت سیارک برسد.

 

هدف سیارکی، به هر حال، یک قمر از یک سیارک کمی بزرگتر است. هیچ یک از سیارکها در مسیر برخورد با زمین نیستند. سیارک اولیه دیدیموس است و قمرش دیمورفوس نام دارد.

 

با ماموریت هرا آشنا شوید

طرح اولیه این بود که دارت و هرا به صورت فضاپیمای دوگانه کار کنند، اما در طول سالها برنامه‌ریزی، آنها به ماموریت‌های جداگانه تبدیل شدند. ایان کارنلی از ماموریت هرا ESA گفت:

این جفت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور جداگانه عمل کنند… با ترکیب نتایج آنها بازده علمی کلی آنها بسیار افزایش می‌یابد.

 

دانشمندان برخورد DART 2022 را از پشت زمین رصد خواهند کرد، اما مشاهدات زمینی چیزهای زیادی را در مورد دیمورفوس به دانشمندان نمی‌گوید که هرا می‌تواند از فاصله نزدیک در مورد آن بدست آورد. هرا قمر سیارکی را بازرسی خواهد کرد تا جرم دقیق آن، از چه چیزی تشکیل شده است تا ظاهر دهانه برخوردی دارت را تعیین کند.

 

مشارکت‌های هرا

هرا به دانشمندان کمک می‌کند تا ماموریت دارت را درک و تکرار کنند. و به احتمال زیاد تکرار و تکرار می‌شود تا زمانی که دانشمندان مطمئن شوند که در صورتی که سیارک خطرناکی که به سمت زمین حرکت می‌کند باید از مسیر ما خارج شود، زمین در موقعیت دفاعی خوبی قرار دارد،.

 

علاوه بر فضاپیمای اصلی، هرا دو ماهواره به اندازه جعبه کفش مستقر خواهد کرد. میلانی مسئول مشاهدات سطحی طیفی است و یوونتاس اولین صداگذاری راداری را در قلب یک سیارک انجام خواهد داد.

دارت با دیموفورس برخورد خواهد کرد و هرا پشت سر آن خواهد آمد تا برخورد را اندازه‌گیری کند. تصویر از  ESA

 

فضاپیمای هرا و ماهواره‌های کوچک آن در سال 2026 به دیدیموس و دیمورفوس می‌رسند. اما در حال حاضر، آنها هنوز در مرحله طراحی و توسعه هستند. دانشمندان از سراسر جهان در این ماموریت جدید همکاری می‌کنند. اگر یک جرم فضایی خطرناک به سمت زمین حرکت کند، این نوع همکاری مهم خواهد بود. همانطور که پاتریک میشل، محقق اصلی هرا، گفت:

همکاری بین‌المللی یک عنصر اساسی در تلاش‌های دفاع سیاره‌ای است.

این گرافیک اندازه سیارک قمر دیمورفوس را با کولوسئوم در رم، ایتالیا مقایسه می‌کند. تصویر از ESA

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hera mission following after DART’s asteroid impact

Posted by Kelly Kizer Whitt December 5, 2021

https://earthsky.org/space/hera-mission-dart-asteroid-impact/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *