برترین داستان‌های فضایی هفته!

 جامعه علمی رصدخانه آرسیبو را با یک مستند جدید به یاد می‌آورد، دو فضانورد ناسا یک پیاده‌روی فضایی 6.5 ساعته انجام می‌دهند و دنباله‌دار لئونارد برای ظهور خود در آسمان زمین در هفته آینده آماده می‌شود. این‌ها برخی از برترین داستان‌های این هفته هستند.

 

1ـ ایستگاه فضایی با تهدید جدیدی از زباله‌های فضایی مواجه شد

فضانورد اولگ نوویتسکی این عکس از ایستگاه فضایی بین‌المللی را در 29 سپتامبر 2021 در توییتر به اشتراک گذاشت او و دو همکار در آن زمان در حال جابجایی فضاپیمای روسی سایوز بودند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که توسط فضانورد روسی اولگ نوویتسکی در 29 سپتامبر 2021 مشاهده شد. (اعتبار تصویر: اولگ نویتسکی/روس‌کاسموس از طریق توییتر)

 

خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در این هفته نیز با خطر زباله‌های فضایی مواجه شدند. روز جمعه (3 دسامبر)، مدار آزمایشگاه فضایی پایین آمد تا اطمینان حاصل شود که با خیال راحت از میان بقایای موشک پگاسوس با چند دهه قدمت عبور کند. آژانس فضایی روسیه روس‌کاسموس دو روز قبل این خطر را اعلام کرد و ایستگاه فضایی مانوری را انجام داد که مدارش را تغییر داد. این این اتفاق تنها دو هفته پس از آن رخ می‌دهد که روسیه یک آزمایش ضد ماهواره‌ای را انجام داد که باعث تولید زباله فضایی شد و خدمه ایستگاه را بر آن داشت تا تدابیر امنیتی در نظر بگیرند.

 

منبع:

https://www.space.com/space-station-dodges-pegasus-rocket-space-debris

 

2ـ فضانوردان برای تعویض یک آنتن معیوب، پیاده‌روی فضایی 6.5 ساعته انجام دادند

دو فضانورد ناسا ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای پیاده‌روی در روز پنجشنبه (۲ دسامبر) ترک کردند. در مجموع، تام مارشبرن و کایلا بارون، خدمه اکسپدیشن 66، 6 ساعت و 32 دقیقه را صرف فعالیت خارج از ایستگاه کردند. آنها آنتنی را جایگزین کردند که یکی از راه‌های ارتباط خدمه ایستگاه با زمین بود.

 

منبع:

https://www.space.com/nasa-astronauts-spacewalk-faulty-antenna-replaced

 

3ـ کشف یک سیاره بیگانه

تصویر هنری از سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده GJ 367b که هر 7.7 ساعت یک بار به دور ستاره میزبان کوتوله قرمز خود می‌چرخد. GJ 367b یک دنیای سنگی است که بسیار چگالتر از زمین است و از نظر ساختاری شبیه به عطارد است. احتمالا هسته آهنی بزرگی دارد. (اعتبار تصویر: SPP 1992 (پاتریشیا کلاین))

 

ماهواره تس در آوریل 2018 برای کشف سیاراتی پرتاب شد که به دور ستارگانی غیر از خورشید می‌چرخند. تیمی از محققان داده‌های تس را غربال کردند و سیاره‌ای سنگی را شناسایی کردند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. این سیاره فراخورشیدی هر 7.7 ساعت یک بار به دور کوتوله قرمز می‌چرخد.

 

منبع: https://www.space.com/newfound-rocky-exoplanet-gj-367b

 

 4ـ هفته آینده دنباله‌دار لئونارد را ببینید

 

استیون بلاویا این تصویر از دنباله‌دار لئونارد را در 13 نوامبر 2021 از نیویورک گرفته است. (اعتبار تصویر: استیون بلاویا)

 

هفته آینده، دنباله‌دار C/2021 A1 (لئونارد) به اندازه کافی درخشان خواهد بود تا تماشاگران آسمان بتوانند بدون هیچ گونه کمک ابزار نوری در آسمانی عاری از آلودگی نوری آن را مشاهده کنند. دنباله‌دار لئونارد در 6 دسامبر، حدود دو ساعت قبل از طلوع خورشید در شرق آسمان ظاهر می‌شود. فاز ماه، ماه نو خواهد بود، به این معنی که نور ماه مانع رصد دنباله‌دار نخواهد بود.

 

منبع:

https://www.space.com/comet-leonard-shines-in-december-sky

 

5ـ دو سیاهچاله بزرگ بسیار نزدیک به یکدیگر (و به زمین) کشف شدند.

این تصویر نماهای نزدیک (چپ) و عریض (راست) دو هسته کهکشانی درخشان NGC 7727 را در فاصله 89 میلیون سال نوری زمین نشان می‌دهد. هر هسته خانه یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز خود است. (ESO/Voggel et al.; ESO/VST ATLAS team. Acknowledgement: Durham University/CASU/WFAU))

 

دانشمندان دو سیاهچاله را شناسایی کرده‌اند که در مجاورت یکدیگر و همچنین در نزدیکی زمین شگفت‌آور هستند. دو سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشانی به دور یکدیگر می‌چرخند که در فاصله 89 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی دلو قرار دارد. این دو به تدریج به هم نزدیکتر می‌شوند تا زمانی که در حدود 250 میلیون سال در یک سیاهچاله حتی بزرگتر ادغام شوند.

 

منبع: https://www.space.com/merging-black-hole-pair-close-to-Earth

 

6ـ معاون رئیس جمهور هریس در اولین جلسه شورای ملی فضایی خود صحبت کرد

روز چهارشنبه (اول دسامبر)، شورای ملی فضایی (NSC) برای اولین بار تحت ریاست کامالا هریس، معاون رئیس جمهور تشکیل جلسه داد. صبح همان روز، کاخ سفید «چارچوب اولویت‌های فضایی ایالات متحده» هفت صفحه‌ای را منتشر کرد که تعدادی از اصول و اهداف مربوط به فضا را برای کشور در چند سال آینده بیان می‌کند. در طول این رویداد، هریس موضوع تغییر آب و هوا را در میان بسیاری موارد دیگر مطرح کرد.

 

منبع:

https://www.space.com/national-space-council-first-meeting-vp-harris

 

7ـ سالگرد فروپاشی رصدخانه آرسیبو

تصویری که در 8 دسامبر 2020 گرفته شده است، بقایای تلسکوپ رادیویی در رصدخانه آرسیبو را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: میشل نگرون، بنیاد ملی علوم)

 

مستند جدیدی درباره رصدخانه آرسیبو به میراث تاسیسات نمادین و چگونگی پردازش ریزش تلسکوپ توسط دانشمندان و جامعه محلی پورتوریکو می‌پردازد. چهارشنبه (اول دسامبر) سالگرد فروریختن سکوی معلق 1000 فوتی (305 متری) بود. این فیلم در پورتوریکو، جایی که رصدخانه در آن قرار دارد، نمایش داده شد.

 

منبع:

https://www.space.com/arecibo-radio-telescope-collapse-anniversary

 

8ـ ایلان ماسک می‌گوید که اسپیس ایکس با «بحران» موتور رپتور مواجه است

استارشیپ بوستر 4 اسپیس‌ایکس که دارای 29 موتور رپتور است، برای یک ماموریت آزمایشی مداری آماده می‌شود. (اعتبار تصویر: ایلان ماسک از طریق توییتر)

در آخر هفته شکرگزاری، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس از طریق ایمیل به کارمندان شرکت گفت که تولید یک موتور موشک نسل بعدی در شرایط بحرانی قرار دارد. ماسک از کارمندان خواست تا برای حل این مشکل، تعهدات تعطیلات خود را زیر پا بگذارند. موتور مورد بحث که رپتور نام دارد برای نیرو دادن به وسیله نقلیه فضایی عظیم و قابل استفاده مجدد استارشیپ در حال حاضر در حال ساخت طراحی شده است.

 

9ـ ناسا 415 میلیون دلار برای توسعه ایستگاه فضایی خصوصی اهدا می‌کند

تصویر هنری از ایستگاه فضایی که شرکت فضایی Axiom Space در هیوستون قصد دارد در مدار زمین بسازد. (اعتبار تصویر: Axiom Space)

 

روز پنجشنبه (2 دسامبر)، ناسا سه دریافت کننده موافقت‌نامه‌های قانون فضایی را به منظور توسعه مفاهیمی برای ایستگاه فضایی آینده، احتمالاً خصوصی، اعلام کرد. ارزش کل این قراردادها 415.6 میلیون دلار است: بلو اوریجین 130 میلیون دلار نانوراکز LCC، 160 میلیون دلار) و نورث‌راپ گرومن سیستم کراپ 125.6 میلیون دلار دریافت کرد. هر سه قرارداد بخشی از برنامه توسعه تجاری LEO (مدار نزدیک زمین) ناسا هستند.

 

منبع:

https://www.space.com/nasa-private-space-station-design-contracts

 

10ـ اسپیس ایکس توسط فالکون 9 در نهمین پرواز خود، ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد

اسپیس ایکس یک موشک فالکون 9 را که قبلاً پرواز کرده بود از مجتمع پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در روز پنجشنبه (2 دسامبر) پرتاب کرد. این موشک علاوه بر دو ماهواره رصدی بلک اسکای زمین، 48 ماهواره جدید استارلینک را به فضا فرستاد. این نهمین پرواز برای تقویت کننده فالکون 9 بود.

 

منبع:  https://www.space.com/spacex-starlink-blacksky-launch-success-december-2021

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia about 3 hours ago

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *