مریخ نورد کنجکاوی ناسا یک کارت پستال تصویری از مریخ ارسال می‌کند

 

 

مریخ نورد کنجکاوی ناسا از دوربین‌های ناوبری سیاه و سفید خود برای ثبت تصاویر پانوراما از این صحنه در دو زمان از روز استفاده کرد. رنگ‌های آبی، نارنجی و سبز به ترکیبی از هر دو پانوراما برای تفسیر هنری صحنه اضافه شدند. اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

تفسیری هنرمندانه از منظره کنجکاوی در بالای کوه مریخی توسط اعضای تیم ماموریتی ایجاد شد.

 

مریخ نورد کنجکاوی ناسا از آخرین موقعیت خود در کنار کوه شارپ مریخ تصویر قابل توجهی گرفت. تیم ماموریت آنقدر از زیبایی منظره الهام گرفته بودند که دو نسخه از تصاویر سیاه و سفید را از زمان‌های مختلف روز ترکیب کردند و رنگ‌هایی را برای ایجاد کارت پستال کمیاب از سیاره سرخ اضافه کردند.

 

کنجکاوی هر بار که پیمایش را کامل می‌کند، با دوربین‌های ناوبری سیاه و سفید خود، یک نمای 360 درجه از محیط اطراف خود را ثبت می‌کند. برای سهولت ارسال پانورامای حاصل به زمین، مریخ نورد آن را در قالبی فشرده و با کیفیت پایین نگه می‌دارد. اما زمانی که تیم مریخ‌نورد منظره‌ای را از آخرین نقطه توقف کنجکاوی دیدند، صحنه به قدری زیبا بود که نمی‌توانستند آن را با بالاترین کیفیتی که دوربین‌های ناوبری می‌توانند ثبت کنند.

 

بسیاری از خیره کننده‌ترین پانورامای مریخ نورد از ابزار رنگی Mastcam است که وضوح بسیار بالاتری نسبت به دوربین های ناوبری دارد. به همین دلیل است که تیم رنگ‌های خاص خود را به این آخرین تصویر اضافه کرده است. رنگ‌های آبی، نارنجی و سبز آن چیزی نیست که چشم انسان ببیند. در عوض، آن‌ها صحنه را در زمان‌های مختلف روز نمایش می‌دهند.

در 16 نوامبر 2021 (3299مین روز مریخی یا همان روز ماموریت)، مهندسان به کنجکاوی دستور دادند تا دو مجموعه تصاویر ترکیبی بگیرد. این منظره ساعت 8:30 صبح به وقت محلی مریخ بود. اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

در 16 نوامبر 2021 (3299مین روز مریخی یا همان روز ماموریت)، مهندسان به کنجکاوی دستور دادند تا دو مجموعه تصاویر ترکیبی بگیرد و صحنه را در ساعت 8:30 صبح و دوباره در ساعت 4:10 بعد از ظهر ثبت کند. زمان محلی مریخ دو زمان در روز شرایط نوری متضادی را فراهم می‌کرد که جزئیات مختلفی از منظره را به نمایش می‌گذاشت. سپس تیم این دو صحنه را در یک بازآفرینی هنری ترکیب کرد که شامل عناصری از صحنه صبح به رنگ آبی، صحنه بعد از ظهر به رنگ نارنجی و ترکیبی از هر دو به رنگ سبز است.

 

در مرکز تصویر، منظره‌ای از کوه شارپ، کوهی به ارتفاع 3 مایل (5 کیلومتر) است که کنجکاوی از سال 2014 به سمت بالا حرکت کرده است. کنجکاوی در ماه ژوئیه، زمانی که مریخ‌نورد شروع به مشاهده تغییرات جالب در چشم انداز کرد، دید نزدیک‌تری از این موارد داشت.

در 16 نوامبر 2021 (3299مین روز مریخی یا همان روز ماموریت)، مهندسان به کنجکاوی دستور دادند تا دو مجموعه تصاویر ترکیبی بگیرد. این منظره ساعت 4:10 بعد از ظهر بود. زمان محلی مریخ اعتبار  NASA/JPL-Caltech

 

در منتهی الیه سمت راست پانوراما، کوه سنگی «رافائل ناوارو» قرار دارد که به نام دانشمند تیم کنجکاوی نامگذاری شده است که اوایل امسال درگذشت. در پشت آن، قسمت بالایی کوه شارپ، بسیار بالاتر از منطقه‌ای است که کنجکاوی در حال کاوش است. کوه شارپ در داخل دهانه گیل قرار دارد، حوضه‌ای به وسعت 96 مایل (154 کیلومتر عرض) که در اثر برخورد باستانی شکل گرفته است. لبه دور دهانه گیل 7500 فوت (2.3 کیلومتر) ارتفاع دارد و در فاصله 18 تا 25 مایلی (30 تا 40 کیلومتری) در افق قابل مشاهده است.

 

ماموریت کنجکاوی توسط آزمایشگاه رانش جت ناسا هدایت می شود که توسط کلتچ در پاسادنا، کالیفرنیا مدیریت می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s Curiosity rover sends a picture postcard from Mars

by Jet Propulsion Laboratory NOVEMBER 23, 2021

https://phys.org/news/2021-11-nasa-curiosity-rover-picture-postcard.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *