ناسا به دنبال ایده‌هایی برای یک راکتور هسته‌ای در ماه است!!

این عکس فایل 29 نوامبر 2018، نمای بیرونی مرکز آزمایش راکتور در آزمایشگاه ملی آیداهو را در 50 مایلی غرب آبشار آیداهو، آیداهو نشان می‌دهد. ناسا و بالاترین آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای فدرال کشور در روز جمعه، 19 نوامبر 2021، درخواستی را برای پیشنهادات سیستم قدرت سطحی شکافت ارائه کردند. ناسا در حال همکاری با آزمایشگاه ملی آیداهو در وزارت انرژی ایالات متحده است تا یک منبع انرژی مستقل از خورشید را برای ماموریت‌های ماه تا پایان این دهه ایجاد کند. اعتبار: AP Photo/Keith Riddler, File

 

اگر کسی ایده خوبی در مورد چگونگی راه‌اندازی یک نیروگاه شکافت هسته‌ای در ماه دارد، دولت ایالات متحده علاقه‌مند به شنیدن آن است.

 

ناسا و بالاترین آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای فدرال کشور روز جمعه درخواستی را برای طرح‌های پیشنهادی برای سیستم قدرت شکافت سطحی ارائه کردند.

 

ناسا در حال همکاری با آزمایشگاه ملی آیداهو در وزارت انرژی ایالات متحده است تا یک منبع انرژی مستقل از خورشید را برای ماموریت‌های ماه تا پایان این دهه ایجاد کند.

 

سباستین کوربیسیرو، سرپرست پروژه انرژی سطحی شکافت در آزمایشگاه، در بیانیه‌ای گفت: «ارائه یک سیستم قابل اعتماد و پرقدرت در ماه، گام بعدی حیاتی در اکتشاف فضایی انسان است و دستیابی به آن در اختیار ما است.»

 

در صورت موفقیت در پشتیبانی از حضور پایدار انسان در ماه، هدف بعدی مریخ خواهد بود. ناسا می‌گوید که قدرت شکافت سطحی می‌تواند انرژی پایدار و فراوان را بدون توجه به شرایط محیطی در ماه یا مریخ فراهم کند.

 

جیم رویتر، معاون مدیر مأموریت فناوری فضایی ناسا، در بیانیه‌ای گفت: «انتظار دارم سیستم‌های قدرت سطح شکافت برای طرح‌های ما برای معماری‌های انرژی برای ماه و مریخ و حتی نوآوری برای استفاده در اینجا روی زمین مفید باشد».

 

راکتور روی زمین ساخته می‌شود و سپس به ماه فرستاده می‌شود.

سایه زمین در طول ماه گرفتگی جزئی ماه کامل را پوشانده است، اوایل جمعه، 19 نوامبر 2021، در کانزاس سیتی. ناسا در حال همکاری با آزمایشگاه ملی آیداهو در وزارت انرژی ایالات متحده برای یک سیستم قدرت سطح شکافت است تا یک منبع انرژی مستقل از خورشید را برای ماموریت‌های ماه تا پایان این دهه ایجاد کند. اعتبار AP Photo/Charlie Riedel

 

طرح‌های ارائه شده برای سیستم قدرت سطح شکافت باید شامل هسته راکتور با سوخت اورانیوم، سیستمی برای تبدیل نیروی هسته‌ای به انرژی قابل استفاده، سیستم مدیریت حرارتی برای خنک نگه داشتن راکتور و سیستم توزیعی باشد که کمتر از 40 کیلووات انرژی مداوم برق به مدت 10 سال در محیط قمری را تامین کند.

 

برخی از الزامات دیگر عبارتند از اینکه بتواند بدون کمک انسان خاموش و روشن شود، بتواند از روی عرشه فرودگر قمری کار کند، و بتوان آن را از فرودگر جدا کرد و روی یک سیستم متحرک کار کرد و به یک سایت ماه متفاوت برای عملیات حمل کرد.

 

علاوه بر این، هنگامی که از زمین به ماه پرتاب می‌شود، باید در داخل استوانه ای به قطر 12 فوت (4 متر) به طول 18 فوت (6 متر) قرار گیرد. وزن آن نباید بیش از 13200 پوند (6000 کیلوگرم) باشد.

 

درخواست‌های پیشنهادی برای طراحی اولیه سیستم هستند و باید تا 19 فوریه ارسال شوند.

 

آزمایشگاه ملی آیداهو در گذشته با ناسا روی پروژه‌های مختلفی کار کرده است. اخیراً، این آزمایشگاه به مریخ‌نورد پشتکار ناسا با یک سیستم قدرت رادیوایزوتوپ کمک کرد که گرمای تولید شده از تجزیه طبیعی پلوتونیوم-238 را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند.

 

این مریخ‌نورد به اندازه یک خودرو در ماه فوریه بر روی مریخ فرود آمد و همچنان در سیاره سرخ فعال باقی مانده است.

 

وزارت انرژی همچنین در حال همکاری با شرکت‌های خصوصی در طرح‌های مختلف انرژی هسته‌ای، به ویژه در نسل جدید نیروگاه‌های کوچک‌تر است که از راکتورهای کوچک مدولار تا راکتورهای کوچک متحرک را شامل می‌شود که می‌توانند به سرعت راه‌اندازی شوند و زمانی که مورد نیاز نیستند، خاموش شوند.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA seeks ideas for a nuclear reactor on the moon

by Keith Ridler  NOVEMBER 19, 2021

https://phys.org/news/2021-11-nasa-ideas-nuclear-reactor-moon.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *