ناسا می گوید باید در مورد زمانی صحبت کنیم که زندگی فرازمینی را پیدا می‌کنیم !!

اگرچه تاکنون هیچ مدرکی از حیات فرازمینی پیدا نکرده‌ایم، این بدان معنا نیست که نباید برای روزی آماده باشیم که ممکن است این وضعیت  تغییر کند.

به هر حال،  بسیاری از دانشمندان فکر می‌کنند که حیات بیگانه اگر  یک احتمال واقعی نباشد یک رویداد امکان‌پذیر جدی و  متمایز است.

در حالی که ما هنوز زمزمه‌ای از شواهد محکم برای حمایت از وجود فرضی حیات در فراسوی زمین پیدا نکرده‌ایم، با این وجود همیشه به دنبال آن هستیم. دانشمندان ناسا می‌گویند باید برای زمانی آماده باشیم که آن شواهد را پیدا کنیم (یا حتی تازه شروع به جمع‌آوری اولین آثارصحت بخش آن کنیم).

در یک تفسیر علمی جدید محققان ناسا دلیل احتیاج داشتن به ایجاد چارچوبی برای گزارش شواهد حیات فرازمینی را مطرح می‌کنند.

نسل ما به طور واقع‌بینانه می‌تواند کسانی باشند که شواهدی از حیات فراتر از زمین را کشف کند. پس با این پتانسیل ممتاز، این کار مسئولیت نیز به همراه دارد.

محتمل‌تر است که کشف حیات فرازمینی فرآیندی طولانی و در حال تکامل از تحقیقات و کشف علمی باشد – و هر چه زودتر این موضوع توسط همه درک شود، بهتر است.

محققان توضیح می‌دهند: تاریخ شامل بسیاری از ادعاهای تشخیص حیات است که بعداً زمانی که به صورت منحصراً باینری(کد بندی مثلا ۰ و ۱) در نظر گرفته شد، نادرست یا مبهم بودند.

اگر در عوض، جستجوی زندگی را به عنوان یک تلاش مترقی از نو بسازیم، ارزش مشاهداتی را که زمینه‌ای یا پیشنهادی هستند، اما قطعی نیستند، منتقل می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که شروع‌ها و بن‌بست‌های نادرست، بخشی مورد انتظار از یک فرآیند علمی سالم هستند.

پیچیدگی این نوع ارزیابی کیفی و چند لایه به حدی است که برای اندازه‌گیری و ترسیم اکتشافات جدید به یک مقیاس پیشرونده نیاز داریم – چیزی شبیه مقیاس سطح آمادگی فناوری (TRL) که خود ناسا از مفهوم تا اجرا در ماموریت‌های واقعی برای ردیابی پیشرفت ابزارهای پرواز فضایی از آن استفاده می‌کند.

در زمینه ردیابی‌های اختربیولوژیکی حیات، ناسا می‌گوید که ما می‌توانیم از یک آنالوگ استفاده کنیم: مقیاس تشخیص اطمینان حیات (CoLD)، با پایین‌ترین سطوح مقیاس که بر شناسایی اولیه نشانه‌های زیستی بالقوه تمرکز دارد، با سطوح بالاتری برای اندازه گیری‌های خاص‌تر و معینتر از این موضوع است.

چنین مقیاس ظریفی – ردیابی تشخیص‌های حیات بالقوه در برابر یک سری از معیارهای عینی و به تدریج پرتقاضا – به قرار دادن همه امضاهای(نشانه‌ها)ی زیستی ادعا شده در یک زمینه استاندارد کمک می‌کند و به جامعه تحقیقاتی (و جامعه وسیع‌تری که کارشان را دنبال می‌کنند) کمک می‌کند تا یافته‌های جدید دانشمندان را تفسیر کنند.

مترجم: مرتضی نادری فرد