فضاپیمای تاگالونگ می‌تواند به تماشای یک دنباله‌دار بپردازد

 

 

یک هدف بالقوه وجود دارد که انتظار می‌رود در سال 2063 به سمت خورشید بچرخد.

 

این تصویر یک دنباله‌دار را هنگام ورود به منظومه شمسی داخلی به تصویر می‌کشد که نور خورشید دنباله‌دار را گرم می‌کند و باعث ایجاد کما و دم آن می‌شود. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

در چند دهه آینده، بشریت می‌تواند برای اولین بار یک دنباله‌دار در حال شعله‌ور شدن را از نزدیک مشاهده کند.

 

در یک مطالعه جدید، محققان جمعیت قنطورس، گروهی از سنگ های یخی را مورد بررسی قرار دادند که در اطراف مشتری و زحل به دور خورشید می چرخند. قنطورسها به این دلیل به این نام نامیده می‌شوند که برخی ویژگی‌ها را با سیارک‌ها و برخی را با دنباله دارها به اشتراک می‌گذارند.

 

دانشمندان معتقدند که قنطورس‌ها در قلمرو سیاره‌های غول‌پیکر متولد شده‌اند اما بیشتر عمر خود را در کمربند کوییپر، حلقه اجسام سرد و فراتر از مدار نپتون گذرانده‌اند. فعل و انفعالات گرانشی مدتها پیش آنها را به آنجا فرستاد و همچنین آنها را به تازگی دوباره بازگردانده است. مدار قنطورسها ناپایدار است، بنابراین احتمالاً آنها بیش از چند میلیون سال در موقعیت فعلی خود نبوده‌اند.

 

برخی از قنطورسها در نهایت یک حرکت گرانشی بسیار مهم دیگر را وارد می‌کنند (فشار به داخل، به سمت خورشید). این اجرام سپس به دنباله‌دار تبدیل می‌شوند و با نزدیک‌شدن به ستاره ما و گرم شدن آنها، کمای فازی و دم‌های بلند و زیبایی تشکیل می‌شوند.

 

در مطالعه جدید، دانشمندان چگونگی این انتقال از قنطورس به دنباله‌دار را مدلسازی کردند. آنها دریافتند که حدود نیمی از دنباله‌دارهای تازه ساخته شده در اثر حرکت متقابل با مدار مشتری و زحل در مسیر خورشید قرار گرفته‌اند. نیمی دیگر بیش از حد به مشتری نزدیک شد و به سمت داخل پرتاب شد.

 

یک فضاپیما می‌تواند در مدار مشتری بماند و منتظر بماند تا قنطورس بیش از حد نزدیک شود – و سپس شیء حرکت در مسیر جدید خود را دنبال کرده و در حال گرم شدن و چرخش می‌باشد.

 

به گفته اعضای تیم مطالعه، داده‌هایی که چنین کاوشگری جمع‌آوری کرده است، نمایی نادر از روزهای اولیه منظومه شمسی است.

 

داریل سلیگمن، نویسنده ارشد این مطالعه، محقق فوق دکتری در دانشگاه شیکاگو، در بیانیه‌ای گفت: “این اجسام بسیار قدیمی هستند و حاوی یخ‌های روزهای اولیه منظومه شمسی هستند که هرگز ذوب نشده‌اند.”

تصویر هنری از قنطورس چیرون که ممکن است دارای حلقه یا ساختار گرد و غباری باشد. (اعتبار تصویر: رصدخانه جنوبی اروپا)

 

سلیگمن و همکارانش حتی یک هدف احتمالی را شناسایی کردند: یک قنطورس به نام P/2019 LD2  که در سال 2063 به مشتری نزدیک می‌شود. بیش از 98 مورد احتمال وجود دارد که این برخورد جسم را به سمت خورشید پرتاب کند و آن را به دنباله‌دار تبدیل کند.

 

به گفته محققان، اخترشناسان ممکن است قنطورس‌‌های دیگری را شناسایی کنند که قبل از سال 2063 می‌توان از آنها دیدن کرد. آنها افزودند که تعدادی از این اهداف ممکن است توسط رصدخانه قدرتمند Vera C. Rubin که قرار است در اوایل سال 2023 در شیلی آنلاین شود، کشف شوند.

 

منبع:

Wild idea: Tagalong spacecraft could watch a comet form

By Mike Wall about 4 hours ago

https://www.space.com/centaur-comet-forming-space-mission-concept

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *