آیا فضا بینهایت است؟ ما از 5 متخصص پرسیدیم (قسمت پنجم)

کوین ارومان راستیر ـ مورخ علم

 

منظور ما از “بی نهایت” معمولاً چیزی است که بی‌حد و حصر است. نظر من این است که فضا محدود است. با این حال، برای نشان دادن آن بیایید برای لحظه‌ای پیشنهاد دهیم که فضا نامتناهی است. به یک معنای ساده اگر اینگونه بود و من در سفری فضایی به هر سو حرکت می‌کردم، هرگز به لبه نمی‌رسیدم. اما یک مشکل در این آزمایش وجود دارد: من باید برای مدت زمان نامحدودی سفر کنم تا مطمئن شوم که هیچ مرزی “کمی دورتر” وجود ندارد. مهم نیست با چه سرعتی حرکت می‌کنم. برای اثبات فرضیه من درباره بی نهایت بودن فضا، سفر من باید بی‌نهایت باشد. در حال حاضر، تعداد زیادی از سازمان‌ها به چنین آزمایشی کمک مالی نمی‌کنند.

برای ارائه اثبات، ما باید این کار را از طریق مشاهده و نه آزمایش مستقیم انجام دهیم. در قرن گذشته، ما چیزهای زیادی در مورد جهان خود از طریق مشاهده آموخته‌ایم. ما می دانیم که فضا، جهان، حدود 13.8 بیلیون سال پیش آغاز شده است. ما از مشاهده آن می‌دانیم که در حال گسترش است و پس‌زمینه مایکروویو کیهانی را که تصور می‌شود تابش باقی‌مانده از بیگ بنگ است، شناسایی کرده‌ایم. فضا همانطور که امروزه می‌بینیم، شبکه‌ای از کهکشان‌ها است که به آرامی در حال گسترش است.

 

یک سوال کلیدی در کیهان‌شناسی این است که آیا این انبساط ادامه می‌یابد، سرعت تغییر می‌کند یا معکوس می‌شود. پاسخ به این سوال شامل درک خواص ماده تاریک و انرژی تاریک است.

نکته جالب توجه مدل جهان نیست (و هنوز قطعات مهمی در اینجا گم شده است)، تفکر کیهان‌شناسی فعلی این است که پایانی خواهد داشت و جهان برای همیشه دوام نخواهد آورد. این موجودیت در زمان محدود است و برای بازگشت به بحث خود، پیشنهاد می‌کنم که مراحل سفر سفینه من به پایان برسد.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

Is space infinite? We asked 5 experts

August 11, 2021 6.12am AEST

https://theconversation.com/is-space-infinite-we-asked-5-experts-165742

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *