فعلا در مورد بنو نگران نباشید

 

اندازه‌گیری‌های دقیق با استفاده از فضاپیمای اوسیریس ـ رکس پیش‌بینی‌های اخترشناسان را در مورد اینکه چقدر احتمال دارد این سیارک خطرناک به زمین برخورد کند، تصحیح کرده است.

 

سیارک نزدیک زمین بنو 101955 بیشتر به عنوان دنیای عجیب و غریب و مرده شناخته می‌شود که اخیراً توسط فضاپیمای اوسیریس ـ رکس ناسا مورد بازدید قرار گرفته است. اما بنو ادعای دیگری برای مشهور شدن دارد: این یکی از خطرناک‌ترین سیارک‌ها در همسایگی سیاره ما است.

 

این شیء به عرض 500 متر از مداری پیروی می‌کند که آن را نزدیک به زمین نگه می‌دارد و حتی در حین حرکت به دور خورشید از مسیر سیاره ما عبور می‌کند. این دو مدار فقط 6 درجه از سطح یکدیگر کج شده‌اند. همه اینها بنو را به یک هدف عالی برای ماموریت بازگشت نمونه تبدیل کرده است، اما این سیارک را به خاری در چشم متخصصان دفاع سیاره تبدیل کرده است.

تصویر سیارک 101955 Bennu با استفاده از داده‌های فضاپیمای اوسیریس ـ رکس ناسا، که از اواخر سال 2018 تا اواسط سال 2021 از این سیارک بازدید کرده بود.

Credit: NASA GSFC / University of Arizona

 

ستاره شناسان در سال 1999 بنو را کشف کردند و از آن زمان صدها رصد را برای تعیین مسیر این سیارک و تهدید آن انجام داده‌اند. آنها می‌توانند مسیر بنو هنگامی که از کنار زمین عبور می‌کند را با جزئیات تا سال 2135 پیش‌بینی کنند. اما این گذر می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. بسته به مکان دقیقی که سیارک در طول سفر خود طی می‌کند، گرانش زمین می‌تواند آن را به گونه‌ای به طرف خود بکشاند که در آینده، بنو  به ما برخورد کند.

 

دیوید فارنوچیا (آزمایشگاه پیشرانش جت) و همکارانش برای ارزیابی میزان نگرانی ما از بنو، از اندازه‌گیری دقیق موقعیت و حرکت جمع‌آوری شده به عنوان بخشی از سفر اوسیریس ـ رکس به بنو برای اصلاح مسیر این سیارک استفاده کردند. آنها طیف گسترده‌ای از تأثیرات بر حرکت این جسم را در نظر گرفتند.

 

با تشکر از داده های اوسیریس ـ رکس، دانشمندان توانستند همه سوراخهای کلیدی را به جز دو مورد رد کنند و دانش ما را از مسیر بنو تا 20 برابر تصحیح کنند. اطلاعات جدید احتمال برخورد کلی این سیارک را در حال حاضر کمتر از 0.06 puts می‌داند.

 

همانطور که تیم در مقاله آینده ایکاروس خاطرنشان می‌کند، احتمال برخورد بنو را با 29075 (DA DA 1950)، خطرناکترین سیارک موجود در لیست مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین، مرتبط می‌کند. بالاترین شانس اصابت بنو به زمین در سپتامبر 2182 (0.03) وجود دارد.

 

افسر دفاع سیاره‌ای لیندلی جانسون (ناسا) در جریان کنفرانس مطبوعاتی گفت: با استخراج سیارکهای کشف شده تا کنون، محققان فکر میکنند تقریبا 80 درصد اجسام به اندازه بنو را یافته‌اند. تلسکوپ فضایی مادون قرمز NEO Surveyor ناسا قصد دارد حداقل دو سوم همه چیز را تا 140 متر را پیدا کند و در راستای دستور کنگره در سال 2005 به ناسا برای یافتن بیش از 90 درصد از اجسام نزدیک زمین بزرگتر از این اندازه تلاش می‌کند.

 

گذر نزدیک بننو در سال 2037 فرصتی دیگر را برای مطالعه این سیارک به ناظران ارائه می‌دهد. ستاره‌شناسان از اندازه‌گیری‌های راداری انجام شده در طول پرواز برای آزمایش این محاسبات جدید و انجام هرگونه اصلاح مورد نیاز استفاده خواهند کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

DON’T WORRY ABOUT BENNU (YET)

BY: CAMILLE M. CARLISLE AUGUST 11, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/dont-worry-about-bennu-yet/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *