ناسا سرانجام ممکن است بداند که چه عواملی باعث بروز اشکال عمده رایانه‌ای در تلسکوپ فضایی هابل شده است

هابل به طور بالقوه می‌تواند ظرف چند روز دوباره راه‌اندازی شود.

فضانوردان در سال 1990 تلسکوپ فضایی هابل را از شاتل فضایی دیسکاوری مستقر کردند. (اعتبار تصویر: ناسا / موسسه اسمیتسونیان / شرکت لاکهید)

 

مهندسان علت احتمالی مشکلات رایانه‌ای تلسکوپ فضایی هابل را شناسایی کرده‌اند و آنها قصد دارند از روز پنجشنبه (15 ژوئیه) اجرای اصلاحات را شروع کنند.

 

هابل از 13 ژوئن، زمانی که رایانه‌اش دچار اشکال شد، از کنترل خارج شد، زیرا ابزارهای علمی را کنترل و نظارت می‌کرد. پس از انجام آزمایشات طی ماه گذشته، تیم هابل فکر می‌کند که ممکن است علت را پیدا کرده باشد – مسئله واحد کنترل قدرت (PCU) است.

 

همانند رایانه، PCU نیز در واحد علوم کنترل و مدیریت داده‌های هابل (SI C&DH) قرار دارد. PCU اطمینان حاصل می‌کند که رایانه و سخت‌افزارهای مرتبط با آن جریان مداوم برق دارند. این کار را با استفاده از یک تنظیم‌کننده قدرت و “مدار محافظت ثانویه” انجام می‌دهد که به کامپیوتر بارگیری می‌گوید اگر ولتاژ بالا رود، خاموش شود.

 

مقامات ناسا نوشتند: “تجزیه و تحلیل تیم نشان می‌دهد که یا سطح ولتاژ از رگولاتور خارج از حد قابل قبول است (در نتیجه مدار محافظت ثانویه را قطع می‌کند)، یا مدار محافظت ثانویه با گذشت زمان تخریب شده و در این حالت گیر کرده است.”

 

این تیم قبلاً سعی در تنظیم مجدد PCU داشته است. بنابراین حرکت بعدی انتقال به قسمت پشتیبان واحد SI C&DH است که دارای یک PCU پشتیبان است. همه آزمایشات و بررسی‌ها پیش از این اصلاح پیش‌بینی شده انجام شده است که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

 

مقامات ناسا گفتند، اگر سوئیچ کار کند، هابل احتمالاً می‌تواند چند روز بعد به فعالیت‌های عادی علمی برگردد.

 

این نوع اصلاحات بی‌سابقه نیست. در سال 2008، تیم پس از خراب شدن ماژول، بخش دیگری از SI C&DH، واحد فرماندهی / قالب داده علوم را تغییر داد. فضانوردان کل واحد SI C&DH را در سال 2009 جایگزین کردند و واحد مورد استفاده هابل در حال حاضر است.

 

هابل در آوریل 1990 بداخل مدار شاتل فضایی دیسکاوری به مدار زمین پرتاب شد. فضانوردان طی یک مأموریت سرویس‌دهی در سال 1993 آینه اصلی معیوب خود را برطرف کردند و از آن زمان به بعد تلسکوپ می‌تواند منظره‌هایی از کیهان و کشف‌های شگفت‌انگیز علمی را ارائه دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA may finally know what caused the Hubble Space Telescope’s major computer glitch

By Mike Wall about 10 hours ago

https://www.space.com/nasa-switch-hubble-space-telescope-backup-hardware

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *