ناسا ماموریت سیارک بادبان خورشیدی را برای پرتاب در آرتمیس I آماده می‌کند!!

مهندسان NEA Scout را برای ادغام و حمل و نقل در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل ، آلاباما آماده می‌کنند. اعتبار: آزمایشگاه پیشرانه جت

سیارک نزدیک زمین ناسا با خیال راحت درون موشک قدرتمند سیستم پرتاب فضایی (SLS) آژانس در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا قرار گرفته است. بادبان خورشیدی کیوب‌‌ست  یکی از چندین محموله ثانویه است که می‌تواند در Artemis I، اولین پرواز یکپارچه SLS آژانس و فضاپیمای اوریون، حرکت کند.

فضاپیمای کوچک NEA Scout، تقریباً به اندازه یک جعبه کفش بزرگ، بسته‌بندی شده و به حلقه آداپتور متصل شده است که موشک SLS و فضاپیمای اوریون را به هم متصل می‌کند. مأموریت آرتمیس I یک آزمایش پرواز بدون سیلندر خواهد بود. همچنین حمل و نقل فضایی برای چندین کیوب ست را فراهم می‌کند و به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس، امکان دسترسی فضاپیماهای کوچک مانند NEA Scout به ماه و فراتر از آن را فراهم می‌کند.

لس جانسون، محقق اصلی فن‌آوری ماموریت در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا، گفت: “NEA Scout اولین ماموریت بین‌سیاره‌ای آمریکا با استفاده از پیشرانه بادبان خورشیدی خواهد بود.” “چندین آزمایش بادبان در مدار زمین انجام شده است و ما اکنون آماده‌ایم نشان دهیم که می‌توانیم از این نوع جدید پیشرانه فضاپیما برای رفتن به مکان‌های جدید و انجام علوم مهم استفاده کنیم.”

فضاپیمای NEA Scout ناسا در جاذبه Off-load Fixture، پیکربندی تست سیستم در مرکز پرواز فضایی مارشال NASA در هانتسویل، آلاباما. اعتبار: آزمایشگاه پیشرانه جت

کیوب ست از بوم‌های آلیاژی ضد زنگ برای استقرار بادبان با روکش آلومینیوم – نازکتر از موی انسان و به اندازه یک زمین مسابقه راکتبال استفاده خواهد کرد. بادبان در مساحت بزرگی با انعکاس نور خورشید باعث ایجاد رانش می‌شود. ذرات پرانرژی نور خورشید، فوتون نامیده می‌شوند، از بادبان خورشیدی عبور می‌کنند تا فشار ملایم و در عین حال مداوم به آن بدهند. با گذشت زمان، این رانش ثابت می‌تواند فضاپیما را به سرعت بسیار بالایی برساند و به آن اجازه می‌دهد تا در فضا حرکت کند و تا سیارک هدف خود برسد.

جانسون گفت: “این نوع پیشرانه به ویژه برای فضاپیماهای کوچک و سبک که نمی‌توانند مقادیر زیادی پیشرانه موشکی معمولی را حمل کنند بسیار مفید است.”

NEA Scout همچنین اولین قدم به یکی دیگر از مأموریتهای بادبانی خورشیدی ناسا است که به تازگی انتخاب شده‌اند، Solar Cruiser  که هنگام پرواز در سال 2025 از یک بادبان 16 برابر بزرگتر استفاده خواهد کرد.

NEA Scout یک سفر تقریبی دو ساله را برای پرواز به یک سیارک نزدیک به زمین آغاز خواهد کرد. هنگامی که فضاپیما به مقصد رسید، از یک دوربین برای ثبت تصاویر سیارک استفاده می‌کند – کمتر از نیم اینچ (10 سانتی متر) در هر پیکسل – که به دانشمندان برای درک بیشتر ما از این سیارکهای کوچک اما مهم و همسایگان منظومه شمسی  کمک  می‌کند. تصویربرداری با وضوح بالا به لطف پرواز با سرعت کم (کمتر از 100 فوت یا 30 متر در ثانیه) امکان پذیر است که توسط بادبان خورشیدی فعال می‌شود.

تصویر NASA’s NEA Scout با بادبان خورشیدی مستقر در هنگام پرواز به مقصد سیارکها. اعتبار: آزمایشگاه پیشرانه جت

داده های به دست آمده به دانشمندان کمک می‌کند تا گروه کوچکتری از سیارک‌ها که عرض آنها کمتر از 100 متر (330 فوت) است بررسی کنند که هرگز توسط فضاپیماها کشف نشده‌اند.

جولی کاستیلو-روگز، دانشمند اصلی این مأموریت و محقق در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا گفت: “تصاویر جمع‌آوری شده توسط NEA Scout اطلاعات مهمی در مورد خصوصیات فیزیکی سیارک مانند مدار، شکل، حجم، چرخش، گرد و غبار و بقایای اطراف آن به علاوه خواص سطح آن فراهم می‌کند.

سیارک‌های نزدیک به زمین نیز مقصد مهمی برای اکتشاف، استفاده از منابع درجا و تحقیقات علمی هستند. در دهه گذشته، کشف سیارکهای نزدیک به زمین به طور پیوسته افزایش یافته و انتظار می‌رود بر تعداد آنها افزوده شود و فرصت‌های گسترده‌تری را به عنوان مقصد اکتشاف ارائه دهند.

دکتر جیم استوت، مدیر پروژه فناوری NEA Scout  گفت: “علی‌رغم اندازه آنها، برخی از این سیارکهای کوچک می‌توانند زمین را تهدید کنند.” “درک ویژگی‌های آنها می‌تواند به ما کمک کند تا استراتژی‌هایی برای کاهش آسیب احتمالی ایجاد شده در صورت ضربه ایجاد کنیم.”

کاستیلو ـ روگز اضافه کرد، دانشمندان از این داده‌ها برای تعیین موارد مورد نیاز برای کاهش خطر، افزایش اثربخشی و بهبود طراحی و عملیات اکتشافات فضایی رباتیک و انسان استفاده خواهند کرد.

NASA solar sail asteroid mission readies for launch on Artemis I