اوریگامی DNA برای بازآفرینی شب پرستاره ون‌گوگ استفاده شد

نمونه‌ای از اوریگامی DNA که توسط محققان  کلتچ ایجاد شده است. این یکی از کوچکترین بازتولیدهای جهان – تقریباً به اندازه یک سکه – از نقاشی معروف وینسنت ون گوگ در شب پرستاره است.

نقاشی وینسنت ون گوگ شب پرستاره  قرمز

این تابلوی درخشان شب پرستاره شامل 65536 پیکسل PCC است. تصویر از Caltech.

 

این هفته در اولین شماره ماه ژوئیه هفته‌نامه کلتچ این تصویر را منتشر کرد که توسط محققان کلتچ در پاسادنا، کالیفرنیا، در سال 2016 ایجاد شده است. این تصویر نمونه‌ای از اوریگامی DNA است، در مقیاس نانو DNA برای ایجاد اشکال 2 و 3 بعدی در این مورد تا شده است، محققان نقاشی کلاسیک شب پرستاره ساخته وینسنت ون گوگ را بازسازی کردند. این تصویر تقریباً به اندازه عرض یک سکه است (کمتر از 2 سانتی‌متر).

 

پل روتهموند استاد تحقیق در بخش محاسبات و سیستم‌های عصبی در کلتچ است. وی در اوایل سال 2000 پیشگام اوریگامی DNA بود. این فرآیند اجازه می‌دهد رشته‌های طولانی DNA به هر شکلی جمع شوند. این اشکال به عنوان “داربست” عمل می‌کند که می‌توان اجزای میکروسکوپی را مرتب و قالب‌بندی کرد. روتهموند توضیح داد:

کمی به این فکر کنید که افراد از تخته‌های چوبی برای سازماندهی وسایل در گاراژهای خود استفاده می‌کنند، فقط در این حالت، تخته‌های چوبی رشته‌های DNA را جمع می‌کند و ابزارها نیز موقعیت خود را پیدا می‌کنند. همه اینها در یک لوله آزمایش بدون دخالت انسان اتفاق می‌افتد، این مهم است زیرا همه قطعات بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند به طور موثر دستکاری شوند و ما می‌خواهیم بیلیونها دستگاه بسازیم.

 

نه فقط یک تصویر زیبا

طبق گفته کلتچ، فرایند مدل ون گوک توانایی تأثیرگذاری در انواع برنامه‌های کاربردی از دارورسانی تا ساخت رایانه‌های در مقیاس نانو را دارد.

 

و همکار روتهموند، اشوین گوپینات اضافه کرد:

… جدا از برنامه‌های کاربردی، برای بسیاری از علوم بنیادی باید انجام شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

DNA Origami Used To Recreate Van Gogh’s Starry Night

Posted by Lia De La Cruz  July 9, 2021

 

https://earthsky.org/todays-image/van-gogh-starry-night-recreated-with-dna-origami/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *