چگونه می‌توان ابزاری برای مشاهده خورشید گرفتگی تهیه کرد:

 

 

آیا می‌خواهید عینک برای مشاهده خورشیدگرفتگی پیدا کنید تا خورشیدگرفتگی را مشاهده کنید؟ یا شاید شما ترجیح می‌دهید وسیله دست‌ساز خانگی تهیه کنید؟ صرف نظر از این، اگر می‌خواهید با یک پروژه ساده کار خودتان را راه بیندازی، می‌توانید با خیال راحت این پدیده آسمانی را مشاهده کنید.

 

نگاه کردن به خورشید به صورت مستقیم بسیار خطرناک است، حتی اگر بیشتر نور آن توسط ماه پنهان باشد. همانطور که یک ذره‌بین می‌تواند نور خورشید را به اندازه کافی بر روی برگ متمرکز کند تا باعث آتش‌سوزی شود، چشم شما نیز می‌تواند نور را بر روی شبکیه شما متمرکز کند تا آن را بسوزاند و از آنجا که شبکیه هیچ گیرنده دردی ندارند، می‌توانید بدون حتی احساس سوختگی، به بینایی خود آسیب برسانید. هنگام خورشید گرفتگی به خورشید نگاه نکنید!

 

این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید غیرمستقیم آن را تماشا کنید. بهترین راه برای مشاهده کسوف از طریق یک وسیله ساده سوراخ‌دار است. بیایید شروع کنیم.

 

 

آنچه شما نیاز دارید

 (اعتبار تصویر: Live Science)

برای ساختن یکی از این وسایل، به ابزار زیر نیاز دارید: یک جعبه (جعبه کفش هم کافی است)، یک تکه کوچک ظرف شیشه‌ای، یک ورق سفید کاغذ، نوار، سنجاق و سوزن و ابزار برای برش جعبه یا چاقو.

 

مرحله 1

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

یک سوراخ کوچک، در حدود 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) عرض، در یک طرف جعبه کفش، نزدیک لبه بالایی ببرید.

 

گام 2

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

یک ورقه فویل آلومینیومی را روی سوراخ بچسبانید.

 

مرحله 3

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

با استفاده از سنجاق یا سوزن، در مرکز فویل سوراخی ایجاد کنید.

 

مرحله 4

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

یک قطعه کوچک کاغذ سفید را به داخل جعبه، در طرف مخالف سوراخ پوشیده شده با فویل بچسبانید. کاغذ باید به گونه‌ای قرار گیرد که نوری که از سوراخ سنجاق وارد جعبه می‌شود، به آن برخورد کند. این “صفحه فرافکنی” شما است، جایی که باید به دنبال تصویر خورشید بگردید.

 

مرحله 5

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

یک سوراخ 1 اینچی (2.5 سانتی‌متر) در جعبه در سمت مجاور صفحه تصویر (قطعه کاغذ سفید) ببرید. این سوراخ جهت دید شما است. باید طوری قرار بگیرد که بتوانید از طریق آن کاغذ سفید را ببینید.

 

مرحله 6

(اعتبار تصویر: Live Science)

درب را دوباره روی جعبه قرار دهید.

 

کسوف را تماشا کنید

(اعتبار تصویر: Live Science)

 

برای آزمایش وسیله خود، آن را در یک روز آفتابی بیرون ببرید و جعبه کفش را نگه دارید تا با سایه به آرامی تنظیم شود و با نور خورشید هماهنگ شود.

 

بایستید تا وقتی از سوراخ دید نگاه می‌کنید، می توانید یک دایره کوچک از نور را در صفحه تصویر ببینید. این خورشید است. در هنگام کسوف، خواهید دید که سایه ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند.

 

به یاد داشته باشید: نگاه مستقیم به خورشید، حتی اگر بخشی از آن توسط ماه پوشانده شده باشد، می‌تواند باعث آسیب جدی به چشم یا کوری شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to make a solar eclipse viewer: Step-by-step photo guide

By Mindy Weisberger

https://www.space.com/solar-eclipse-viewer-photo-tutorial

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *