اسپیس ایکس در این بچه ماهی مرکب و خرس آبی را به ایستگاه فضایی می‌فرستد!!

 

 

کیپ کارناوال، فلوریدا – اسپیس ایکس این هفته در حال آماده سازی برای انجام بیست و دومین مأموریت حمل بار خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است و در کپسول محموله دراگون موجودات جالبی خواهد بود.

 

ماهی مرکب و تاردیگرید که به آن خرس آبی نیز گفته می‌شود، در حال سفر به ایستگاه مداری برای کمک به محققان در پاسخ به برخی از سوالات اصلی در مورد پروازهای فضایی هستند.

 

آنها درون موشک جدید فالکون 9 ملقب به B1067 حمل خواهند شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت CRS-2 اسپیس‌ایکس – بیست و دومین محموله دراگون تحت قرارداد خدمات تأمین تجاری با ناسا – روز پنجشنبه (3 ژوئن) ساعت 13:29 بعد از ظهر از در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود.

بچه ماهی مرکب که اندکی پس از تخم درآمدن در آب دریا شنا می‌شود. (اعتبار تصویر: جیمی اس فاستر / دانشگاه فلوریدا)

 

ماهی مرکب در فضا

ماهی مرکب بوبتیل (اسکوپس Euprymna) از جمله آزمایشهای مختلف تحقیقاتی و محموله‌هایی است که قرار است به ISS ارسال شود. این موجودات کوچک که یکی از خویشاوندان ماهی‌های دریایی است، چون در تاریکی می‌درخشند، ارگانیسم جالبی هستند. این امر به لطف ارگان خاصی است که در کیسه جوهر آنها وجود دارد که در شب می‌درخشد.

 

تصویری از یک کیسه از نزدیک که شامل هشت قطعه ماهی مرکب است. (اعتبار تصویر: راشل اورمسبی)

 

محققان امیدوارند که ماهی مرکب بتواند به نحوه واکنش میکروبهای حیوانی در برابر پرواز فضایی کمک کند. به همین منظور، ناسا به عنوان بخشی از تحقیقات خود موسوم به UMAMI (مخفف “درک ریزگراش در تعاملات حیوانات و میکروبها “) از آنها استفاده می‌کند.

 

میکروبها در رشد طبیعی بافت‌های حیوانی و در حفظ سلامت انسان نقش بسزایی دارند.

 

جیمی فاستر ، محقق اصلی UMAMI در بیانیه‌ای گفت: “حیوانات، از جمله انسان، به میكروب‌های ما اعتماد می‌كنند تا سیستم گوارشی و ایمنی سالمی داشته باشند.” “ما به طور کامل نمی‌فهمیم که چگونه پرواز فضایی این فعل و انفعالات مفید را تغییر می‌دهد.

 

تصویری از باکس فرآوری مایعات که با کیسه‌های کوچک حاوی بچه ماهی مرکب بوبتیل پر می‌شود. (اعتبار تصویر: راشل اورمسبی)

 

یک گروه از ماهی مرکب با آب دریای فیلتر شده حاوی میکروب همزیستی به نام V. fischeri تلقیح می‌شود، سپس به مدت 12 ساعت در انکوباسیون قرار می‌گیرد. گروه دیگر حاوی ماهی مرکب به همراه آب دریا فیلتر شده است که با میکروبها تلقیح نشده است.

 

هنگامی که آزمایش روند خود را طی کرد، پارالاروها تحت  تاثیر اتان قرار می‌گیرند و نمونه‌ها برای بازگشت به زمین آماده می‌شوند. دانشمندان امیدوارند که این تحقیقات منجر به کشف راههای جدیدی برای حفظ سلامت فضانوردان در مأموریتهای فضایی طولانی‌مدت شود.

 

همچنین این آزمایشها می‌تواند منجر به درک بهتری از فعل و انفعالات پیچیده بین حیوانات و میکروب‌های مفید و کشف مسیرهای جدیدی شود که میکروبها برای ارتباط با بافت‌های حیوانی استفاده می‌کنند.

 

 

خرس آبی

هدف از استفاده از خرسهای آبی برای شناسایی مقابله‌های بیولوژیکی برای استرس در طی تحقیقات چند نسل (Cell Science-04)، توصیف زیست‌شناسی مولکولی بقای کوتاه‌مدت و چندنسلی در محیط فضا با شناسایی ژنهایی است که برای سازگاری و بقا در سطح بالا موردنیاز است.

میکروگراف نوری قبل از پرواز از یک خرس آبی معمولی که در بزرگنمایی 40X دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: آزمایشگاه Boothby)

 

تاردیگریدها، یا همان خرسهای آبی، می‌توانند در شدیدترین محیطها زندگی کنند که این امر آنها را به ارگانیسم جذابی برای مطالعه تبدیل می‌کند. محققان با توسعه روشهایی برای تعیین چگونگی تأثیر شرایط محیطی بر ژن خرس‌های آبی، توانسته‌اند ژنوم tardigrade (Hypsibius exemplaris) را توالی‌یابی کرده و یک گام فراتر بروند.

 

به عنوان بخشی از تحقیقی به نام Cell Science-04، دانشمندان امیدوارند که مشخص کنند کدام ژنها در سازگاری و زنده ماندن خرس‌های آبی در محیط های دارای استرس زیاد مانند جاذبه کوچک نقش دارند.

 

توماس بوثبی، محقق اصلی، در بیانیه‌ای گفت: “پرواز فضایی می‌تواند یک محیط واقعاً چالش‌برانگیز برای ارگانیسمها از جمله انسان‌ها باشد که به شرایط زمینی عادت کرده‌اند.” ” تولیدمثل در این محیطها و اینکه آیا می‌توانیم در مورد ترفندهایی که آنها استفاده می‌کنند چیزی یاد بگیریم و آنها را برای حفاظت از فضانوردان تطبیق دهیم. “

 

این آزمایش به مدت دو ماه در ایستگاه اجرا میشود و خرس‌های آبی به صورت منجمد به ISS حمل می‌شود و پس از فعال شدن آزمایش ذوب می‌شوند. یک روش ژنتیکی معکوس برای این تحقیق ایجاد شده است که با استفاده از تداخل RNA مستقیماً نقش یک ژن خاص را در تحمل محیط تست می‌کند.

 

شناسایی مکانیزم‌های استفاده شده توسط خرس‌های آبی برای محافظت از خود در برابر فشارهای محیطی می‌تواند به محققان در محافظت بهتر از فضانوردان کمک کند.

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

SpaceX will launch baby squid and tardigrades to the space station this week

By Amy Thompson

https://www.space.com/spacex-dragon-crs-22-launching-squid-tardigrades

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *