خورشید گرفتگی ‘حلقه آتش’

 

 

در روز پنج‌شنبه 20 خرداد (10 ژوئن 2021) ، ماه نو نسبتاً دور باعث یک خورشید گرفتگی حلقوی (حلقه آتش) می‌شود. مسیر حلقه از قسمت شمالی کره زمین (شمال شرقی کانادا ، گرینلند و سیبری شرقی) عبور خواهد کرد. بخش بسیار بزرگتر از جهان (شمال شرقی و شمال شمالی آمریکای شمالی ، بیشتر اروپا و آسیا) می‌توانند خورشید گرفتگی جزئی را تماشا کنند. محافظت مناسب از چشم ضروری است!

 خورشیدگرفتگی حلقوی پنجشنبه 20 خرداد در ایران غیر قابل رؤیت بوده و در شمال آسیا، اروپا به جز جنوب آن و شمال آمریکای شمالی قابل مشاهده است.

خورشید گرفتگی حلقوی در 3 اکتبر 2005، لبه خارجی خورشید در یک حلقه روشن در اطراف ماه نو ظاهر شد. تصویر از کاربر فلیکر Abel Pardo Lopez در مادرید ، اسپانیا.

 

اولین خورشید گرفتگی در سال 2021

ماه نو در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و اولین خورشیدگرفتگی را در روز پنجشنبه 10 ژوئن ایجاد می‌کند. در آن روز، ماه در مدار بیضوی زمین بسیار دور از ما قرار خواهد گرفت تا خورشید را کاملا بپوشاند. بنابراین یک حلقه روشن – یا یک حلقه – در اواسط گرفت شبح ماه نو را احاطه می‌کند. این لبه خارجی خورشید است، کاملاً از دید پنهان نیست. به این گرفتها “حلقه آتش” می‌گویند. اساساً، آنها کسوفهای جزئی البته بسیار جالب هستند. مانند هر کسوف جزئی، برای تماشای گرفت حلقوی به محافظت از چشم نیز احتیاج دارید. تماشای آن با چشم غیرمسلح باعث آسیب دیدگی چشم می‌شود.

استفاده از یک وسیله ساده دست‌ساز به شما امکان می‌دهد تا به طور غیرمستقیم و با خیال راحت خورشید گرفتگی 10 ژوئن 2021 را مشاهده کنید. یعکس از اوژن کیم.

 

آیا می‌خواهید بدانید که کسوف در محل زندگی شما اتفاق می‌افتد یا نه؟

با جستجو توسط نقشه گرفت در سایت timeanddate.com می‌توانید از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

 

برای درست کردن وسایل ساده برای رویت راحت و با خیال راحت می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.timeanddate.com/eclipse/make-pinhole-projector.html

 

مسیر گرفت حلقوی

مسیر گرفت حلقوی یا “حلقه آتش” با نوار منحنی قرمز در نقشه زیر نشان داده شده است. ستاره‌شناسان این مسیر را حلقوی می‌نامند. شما باید در این مسیر باریک در امتداد سطح زمین باشید تا “حلقه آتش” را ببینید.

 

 

در مجموع ، این کسوف حدود 100 دقیقه طول می‌کشد. از طلوع آفتاب در انتاریو کانادا (در ضلع شمالی دریاچه سوپریور) شروع می‌شود. سپس مسیر کسوف در سراسر قسمت شمالی کره زمین حلقه می‌زند. در میانه راه ، بیشترین کسوف در ظهر محلی در شمال گرینلند رخ می‌دهد. پس از آن، مسیر کسوف حلقوی توسط قطب شمال زمین تغییر می‌کند. در غروب خورشید بر فراز شمال شرقی سیبری پایان می‌یابد.

 

از هر نقطه در طول این مسیر خورشید گرفتگی حلقوی، مرحله میانی یا حلقوی یا “حلقه آتش” گرفت حداکثر 3 دقیقه و 51 ثانیه طول می‌کشد.

مسیر گرفت حلقوی – معروف به مسیر حلقوی – با طلوع آفتاب از انتاریو کانادا آغاز می‌شود و تقریباً 100 دقیقه بعد در شمال شرقی سیبری پایان می‌یابد. انیمیشن زیر را ببینید:

انیمیشنی که سایه ماه را بر روی زمین در طی خورشید گرفتگی 10 ژوئن 2021 نشان می‌دهد.

 

نقطه قرمز کوچک مسیر خورشید گرفتگی حلقوی را نشان می‌دهد، در حالی که دایره خاکستری بسیار بزرگتر منطقه یک خورشید گرفتگی جزئی را به تصویر می‌کشد.

 

چه کسى کسوف جزئی را مشاهده خواهد کرد؟

در خارج از مسیر حلقوی، یک کسوف جزئی توسط مردم در قسمت بسیار وسیعتری از سطح زمین مشاهده خواهد شد. این مکانها شامل شمال و شرق کانادا، به علاوه شمال آلاسکا است. در ایالات متحده، کسوف جزئی از شمال غرب و در امتداد ساحل شرقی (به جز فلوریدا) قابل مشاهده خواهد بود.

 

کسوف جزئی بر روی اقیانوس اطلس شمالی و بیشتر اروپا و در قسمتهای غربی و شمالی آسیا رویت می‌شود.

 

هرچه به مسیر حلقه نزدیکتر باشید، کسوف جزئی بیشتر می‌شود. به نقشه جهان در بالا نگاه کنید. با رفتن به سمت جنوب از مسیر گرفتگی حلقوی، به اعداد 0.80 ، 0.60 ، 0.40 و 0.20 توجه کنید.

 

بزرگی کسوف

این ارقام (0.80 ، 0.60 ، 0.40 و 0.20) به بزرگی کسوف اشاره دارد. این ارقام کسری از قطر خورشید است که توسط ماه پوشانده شده است. به عنوان مثال، 0.80 به معنای 80٪ قطر خورشید توسط ماه است. در جنوب دور، ماه 60٪ خورشید و سپس 40٪ و غیره را پوشش می‌دهد. در جنوب 0.2 ، ماه کمتر از 20٪ قطر خورشید را پوشش می‌دهد.

 

برای دیدی متفاوت، نقشه زیر توسط مایکل زایلر در GreatAmericanEclipse.com تاریک شدن کسوف را نشان می‌دهد:

https://www.greatamericaneclipse.com/

 که درصدی از دیسک خورشید است که در کسوف حداکثری در زمان جهانی هماهنگ یا UTC توسط ماه پوشانده می‌شود.

 

همه جا در منطقه حلقه واقع در شمال آمریکا، خورشید را در حال گرفت می‌بینند. نیمی از منطقه حلقه‌ای در سمت راست (شمال شرقی) بیشترین کسوف را پس از طلوع خورشید مشاهده می‌کند. نیمه سمت چپ (جنوب غربی) بیشترین کسوف را هنگام طلوع خورشید دارد. نقشه گرفت توسط مایکل زایلر / greatamericaneclipse.com.

 

گرفت در طلوع آفتاب در آمریکای شمالی

زمان کسوف از طریق سایت timeanddate.com قابل دسترسی است:

https://www.timeanddate.com/eclipse/map/2021-june-10

 

در بیشتر آمریکای شمالی، مردم هنگام طلوع خورشید در 10 ژوئن گرفتگ مشاهده خواهند کرد. در ایالات متحده، عرضهای شمالی و شرقی از یک مزیت برخوردار می‌شوند: یک کسوف بیشتر برای مدت طولانیتری پس از طلوع آفتاب، در معرض دید خواهد بود. به عنوان مثال، از شهر نیویورک، میزان گرفتگی به رقم عظیم 0.80 (80٪) می‌رسد از آنجا، کسوف پس از بالا آمدن آفتاب 1 ساعت و 6 دقیقه ادامه خواهد داشت.

 

از غرب میانه و سواحل شرقی، به نفع شماست که منظره‌ای بدون مانع در جهت طلوع خورشید پیدا کنید. در غیر این صورت ممکن است کاملا کسوف را از دست بدهید.

 

افق بدون مانع به ویژه در حومه منطقه برای مشاهده کسوف ضروری است:

از ساوانا، جورجیا، میزان گرفت هنگام طلوع آفتاب فقط 0.028 (2.8٪) است. پس از آن گرفت کمتر می‌شود و فقط 3 دقیقه و 24 ثانیه پس از طلوع آفتاب ادامه دارد.

 

از سیوس فالز، داکوتای جنوبی، میزان گرفت هنگام طلوع آفتاب فقط 0.022 (2.2٪) است. یک دقیقه و 37 ثانیه بعد از طلوع آفتاب تمام می‌شود.

 

از طریق سایت EclipseWise.com زمان گرفت را می‌توانید  برای صدها شهر پیدا کنید:

http://www.eclipsewise.com/solar/SEcirc/2001-2100/SE2021Jun10Acirc.html

منطقه مشاهده کسوف در ایالات متحده توسط مایکل زایلر  GreatAmericanEclipse.com.

 

گرفت 10 ژوئن در اروپا و آسیا

از آسیا – جایی که کسوف جزئی قابل مشاهده است – خورشیدگرفتگی در اواخر بعد از ظهر 10 ژوئن اتفاق می‌افتد و از پکن، چین، ماه ابتدا 12 دقیقه قبل از غروب خورشید را می‌گیرد. حداکثر میزان گرفت 08/0 (8٪) درست هنگام غروب خورشید در 10 ژوئن رخ می‌دهد.

نمودارهایی که ماه را در موقعیتهای مختلف بین زمین و خورشید نشان می‌دهند.

کسوف کلی در قسمت سایه

کسوف حلقوی در پشت سایه (ضد سایه)

کسوف جزئی در قسمت نیم‌سایه

 

شش ماه قمری دیگر

دقیقاً شش ماه قمری (شش ماه نو) پس از این گرفت حلقوی، یک کسوف کامل دیگر از خورشید رخ می‌دهدکه  در 4 دسامبر 2021 اتفاق خواهد کرد. برخلاف ژوئن 2021، ماه نو دسامبر 2021 نزدیکترین و در نتیجه بزرگترین ابرماه سال را نمایان خواهد ساخت.

 

بنابراین خورشیدگرفتگی در تاریخ 4 دسامبر 2021 یک خورشید گرفتگی کامل خواهد بود. اما افسوس که برای دیدن آن باید به قطب جنوب سفر کنید.

غالباً، خورشید گرفتگی پس از شش ماه قمری بروز می‌کند (شش بازگشت به ماه نو) و ماه گرفتگی پس از شش ماه قمری مجدداً صورت می‌گیرد (شش بازگشت به ماه کامل). سال 2021 نیز از این قاعده مستثنی نیست. A = خورشید گرفتگی حلقوی، T = خورشید گرفتگی کامل ، t = ماه گرفتگی کامل ، و p = ماه گرفتگی جزئی. فازهای ماه از  Astropixels.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ring Of Fire’ Solar Eclipse On June 10

Posted by Bruce McClure May 30, 2021

‘Ring of fire’ solar eclipse on June 10

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *