پگی ویتسون فضانورد سابق با فرماندهی مأموریت خصوصی فضایی آکسیوم به مدار بازمی‌گردد!!

 

 

ویتسون، یک فضانورد رکورددار، همراه با یک خلبان و راننده اتومبیل‌رانی جان شوفنر به ایستگاه فضایی برمی‌گردد.

 

پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا که در ایستگاه فضایی بین‌المللی در هنگام ماموریت در سال 2016 نشان داده شده است، با فرماندهی ماموریت خصوصی Ax-2 توسط Axiom Space به ایستگاه باز خواهد گشت. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

پگی ویتسون فضانورد سابق که در دوران فعالیت خود در ناسا تعداد زیادی رکورد برای زنان در فضا ثبت کرده است، به عنوان فرمانده یک مأموریت خصوصی که توسط Axiom Space به فضا پرتاب می‌شود ، دوباره به مدار خود بازمی‌گردد.

 

ویتسون سه مأموریت طولانی‌مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد و اولین زنی بود که قبل از بازنشستگی در آژانس در سال 2018 فرماندهی ایستگاه را برعهده داشت و به عنوان فضانورد ارشد ناسا خدمت می‌کرد. در طول کار خود در ناسا، بیشترین زمان حضور در فضا توسط یک فضانورد آمریکایی یعنی 665 روز را برای خود ثبت کرد.

 

ویتسون به عنوان فرمانده ماموریت Ax-2 پیشنهادی Axiom Space، دومین پرواز فضایی خصوصی این شرکت، به فعالیت خود در زمینه پرواز فضایی در ایالات متحده افزود. نمایندگان Axiom در بیانیه‌ای اظهار داشتند، وی در كنار جان شوفنر، خلبان و راننده اتومبیلرانی قهرمان از ناكسویل، تنسی، به فضا خواهد رفت. این دو فضانورد قصد دارند در طول سفر آزمایش‌های ژنومیک را برای شرکت 10x Genomics از Pleasanton  کالیفرنیا انجام دهند.

 

ویتسون در بیانیه‌ای گفت: “من خوشحالم كه دوباره می‌توانم به فضا پرواز كنم و یكی از اولین مأموریت‌های پیشگام را رهبری كنم كه دوره جدیدی از پرواز فضایی انسان را رقم می‌زند.” “اما حتی بیشتر از آن، من مشتاق این فرصت هستم که Ax-2 بتواند فضا را برای اولین نسل کامل فضانوردان خصوصی باز کند و عرصه را به طور مستقیم به فرصتهای تحقیق در ISS پیوند دهد.”

 

این ماموریت احتمالاً توسط کپسول SpaceX Crew Dragon یا کپسول Boeing Starliner انجام می‌شود. اسپیس ایکس از سال 2020 تاکنون سه پرواز خدمه‌ای برای ناسا انجام داده است، بویینگ قرار است در اواخر سال جاری پرواز آزمایشی Starliner بعدی را بدون سرنشین انجام دهد. به گزارش The Verge، یک سفر فضایی Axiom با SpaceX ممکن است برای هر نفر 55 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

 

ماموریت Axiom Ax-2 برای دنبال کردن اولین پرواز فضایی خصوصی این شرکت با نام Ax-1 در نظر گرفته شده است که در حال حاضر قرار است در اوایل سال 2022 با موشک SpaceX و کپسول Dragon پرتاب شود. در این مأموریت 10 روزه فضانورد سابق ناسا مایکل لوپز-آلگریا به فضا می‌رود. خلبان لری کانر، یک کارآفرین آمریکایی در زمینه املاک و مستغلات؛ کارآفرین ایتان استیب، خلبان جنگنده سابق اسرائیلی؛ و نیکوکار مارک پاتی، یک سرمایه‌گذار کانادایی.

 

پگی ویتسون فضانورد سابق ناسا فرماندهی پرواز فضایی Axiom Space Axiom Space را با جان شوفنر به عنوان خلبان انجام خواهد داد. (اعتبار تصویر: Axiom Space)

 

در حالی که Axiom Space برای مذاکره پرواز خود با ناسا کار می‌کند، ویتسون و شوفنر در حال آموزش به عنوان پشتیبانی خدمه Ax-1 هستند. برای مأموریت Ax-2، این شرکت باید به عنوان بخشی از برنامه فرصتهای تجاری ناسا، در کنار سایر شرکتهای تجاری برای یک اسلات ماموریت رقابت کند. آژانس فضایی ایالات متحده فرصت‌های دسترسی تجاری به ایستگاه را در سال 2019 گسترش داد.

 

طبق سیاست قیمت‌گذاری فعلی ناسا، هزینه پایه بازدید خصوصی از ایستگاه فضایی 5.2 میلیون دلار برای هر نفر است که 4.8 میلیون دلار دیگر برای ادغام و خدمات اساسی است. هزینه‌های اضافی برای مواد غذایی و سایر لوازم ممکن است به 167500دلار برای هر نفر در روز برسد.

 

Axiom امروز در بیانیه خود نوشت: “در صورت اعطای Ax-2 به توسعه رهبر زیرساخت‌های فضایی مستقر در هوستون در زمینه تجارت تجاری پروازهای فضایی انسان ادامه خواهد داد و فرصت‌های تحقیقاتی را كه می‌تواند برای صنایع خصوصی در مدار كم زمین فراهم كند، تقویت می‌كند.”

 

در حالی که Axiom Space اعضای اضافی خدمه را برای ماموریت Ax-2 اعلام نکرده است، پروازهای اخیر SpaceX در Crew Dragon برای ناسا و ماموریت Ax-1 هر کدام یک تیم چهار نفره را حمل می‌کردند. هفته گذشته، کانال Discovery اعلام کرد که برنده سری جدید مسابقه واقعیت فضایی “چه کسی می‌خواهد فضانورد شود” را در ماموریت Ax-2 پرواز کند، بنابراین حداقل یک صندلی به آن برنده خواهد رسید.

 

ماموریتهای Ax-1 و Ax-2 بخشی از تلاش گسترده‌تر Axiom Space مستقر در هوستون برای توسعه تجاری پروازهای فضایی است. این شرکت امیدوار است که بتواند ماموریتهای خصوصی را به ایستگاه فضایی پرتاب کند.

 

منبع:

Former astronaut Peggy Whitson will return to orbit in command of private Axiom Space mission

By Tariq Malik 

 

https://www.space.com/astronaut-peggy-whitson-private-axiom-space-flight

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *