رصد نواختر یا ستاره “جدید”!!!

V1405 Cas اکنون با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. نواختر به نام V1405 در ذات‌الکرسی به قدر 5.4 رسیده است و به ناظران اجازه می‌دهد بدون کمک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی آن را تشخیص دهند.

 

نواختری که برای اولین بار در مارس سال 2021 ظاهر شد، اکنون چنان درخشان شده است که بدون دوربین یا تلسکوپ دیده می‌شود.

الیوت هرمان نوا V1405 Cas [بین نشانه‌ها] را در 11 می 2021 از میهیل نیومکزیکو این تصویر را گرفت. وی نوشت: نواختر  V1405 در ذات‌الکرسی به قدر 5.4 می‌درخشد. قدر نواختر از مدت کوتاهی پس از کشف در مارس 2021 +7.8 بود، اما ناگهان خیلی درخشان شد. قدر5 نواختر غیرمعمول است. نواختر حدود یک ساعت قبل از طلوع فجر قابل مشاهده است. خوشه باز M52 و سحابی حباب نیز در عکس نشان داده شده است.

 

نواختر V1405 Cas که برای اولین بار در ماه مارس مشاهده شد، طی هفته گذشته به طور ناگهانی درخشش پیدا کرده و به ناظران امکان می‌دهد آن را بدون دوربین یا تلسکوپ مشاهده کنند. اگر آسمان تاریکی داشته باشید و بدانید کجا را باید نگاه کنید، می‌توانید آن را ببینید. به علاوه … این چیست؟ این یک ابرنواختر یا ستاره در حال انفجار نیست. چه عواملی باعث ظهور یک ستاره در جایی می‌شود که قبلاً هیچ ستاره‌ای در آنجا نبوده است؟ نمودارها، عکسهای انجمن ما و توضیحاتی را در اینجا خواهید یافت.

 

یوجی ناکامورا، عکاس ژاپنی، نواختری را در صورت فلکی ذات‌الکرسی در 18 مارس 2021 مشاهده کرد. در آن زمان، این نور در آسمان ما – که V1405 Cas نامگذاری شده است – در حدود قدر 9.6 می‌درخشید که برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار ضعیف بود. هر چند فقط چند روز بعد، نواختر تقریباً به قدر 7.6 رسید و آن را به حدی روشن کرد که با دوربین دوچشمی قابل مشاهده بود. اکنون که نواختر به قدر 5.5 رسیده است، کسانی که دارای چشمی تیزبین و آسمان تاریک هستند، می‌توانند بدون هیچ گونه کمک ابزار نوری آن را رصد کنند، اگرچه ممکن است در مکان‌یابی آن ابتدا به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ و سپس چشمهای خود به تنهایی نیاز داشته باشند. نمودارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا با روش پرش ستاره‌ای به نواختر برسید.

 

ذات‌الکرسی در افق شمالی بسیار کم‌ارتفاع است. مکان مشاهده شما باید عاری از درخت، ساختمان و تپه و آلودگی نوری باشد، یا می‌توانید تا نیمه شب صبر کنید تا ذات‌الکرسی کمی بالاتر برود. نواختر بین شکل W  ذات‌الکرسی و شکل خانه‌ای است که قیفاووس را تشکیل می‌دهد. با استفاده از دو ستاره در سمت راست شکل W ذات‌الکرسی و  رسم یک خط به سمت قیفاووس و امتداد خط تقریباً به همان فاصله همان دو ستاره، به دنبال یک خوشه ستاره‌ای کوچک معروف به M52 بروید. سپس با خروج از M52،  از نقشه برای مشخص کردن نواختر استفاده کنید. نمودارها و عکس‌های نشان داده شده در اینجا شما را راهنمایی می‌کنند. اولین نمودار ستاره‌ای برای ماه مارس است، اما مکان نواختر بین ذات‌الکرسی و قیفاووس تغییر نکرده است (حتی اگر مکانهای صورت فلکی کمی روی گنبد آسمان جابجا شده باشد).

 

نواخترها خیلی بیشتر از ابرنواخترها اتفاق می‌افتند، اما فقط تعداد کمی از آنها به قدر قابل مشاهده برای چشم غیرمسلح می‌رسند. یکی از آخرین نواخترهایی که بدون کمک ابزار نوری قابل مشاهده بود، در سال 2013 در صورت فلکی دلفین بود، بنابراین تا پایان یافتن آن، این نواختر را رصد کنید!

 

2 ستاره پایین در صورت فلکی ذات‌الکرسی به شکل M یا W را دنبال کنید تا نواختر جدید را پیدا کنید. تصویر از باب کینگ / Sky & Telescope.

همانطور که در اینجا نشان داده شده است‌، می‌توانید با روش پرش ستاره‌ای از ستاره‌های با نور متوسط ​​به نواختر برسید. تصویر از باب کینگ /  Sky & Telescope.

دیوید هوسکین در هالیفاکس، نوا اسکوشیای کانادا، این عکس از نواختر را در 11 می 2021 گرفته است. او نوشت: « نواختر Cas 21 به طور چشمگیری درخشان شده است و اکنون می‌تواند با چشم غیرمسلح از یک محل با آسمان تاریک دیده شود. اوایل صبح امروز این تصویر را از نواختر Cas 21 و اطراف آن ثبت کردم. نواختر  Cas 21 در حال حاضر حداقل به اندازه HIP 115395 می‌درخشد که ستاره‌ای با قدر 5.55+ است. “

این عکس نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نواختر V1405 Cas را فقط با کمک چشم غیرمسلح بدون کمک ابزار نوری مشاهده کرد. (نواختر با علامت قرمز سمت چپ بالای بلندترین درخت نشان داده شده است.) تصویر از  Project Nightflight.

تارا مستوفی در کالیفرنیا و الکساندرو باربوسکی در مولداوی در 21 مارس 2021 این تصویر از نواختر V1405 Cas را با همکاری همدیگر به تصویر کشیدند. شما نواختر را در داخل مربع سبز روی این تصویر خواهید دید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See a nova or “new” star. V1405 Cas is now visible to the eye

Posted by Kelly Kizer Whitt in SPACE | TODAY’S IMAGE | May 13, 2021

See a nova or “new” star. V1405 Cas is now visible to the eye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *