خوشه کروی مسیه 3

 

فصل، فصل مشاهده خوشه‌های کروی است.

 

خوشه کروی مسیه 3 یا  M3 نخستین خوشه از  بسیاری از خوشه‌های کروی درخشان است که در اوایل عصر در طول “فصل خوشه‌های کروی” ظاهر می‌شود.

یکی از فصل‌های مورد علاقه من، فصل خوشه‌های کروی است – و جرمی که بهترین حس را نسبت به ورود به این فصل به ارمغان می‌آورد، سومین مورد ذکر شده در فهرست جرمهای چارلز مسیر در قرن 18، یعنی M3 است. اگرچه این خوشه در صورت فلکی نسبتاً نامعلوم تازی‌ها یاCanes Venatici واقع شده است، مجاورت آن با ستاره طلایی به قدر صفر سماک رامح یا Arcturus ، به M3 ظاهری درخشان می‌بخشد. .

 خوشه‌های کروی چشمگیرترین نوع از اشیاء عمق آسمان هستند. بله، سحابی‌های تماشایی بی‌شماری ، تعداد زیادی خوشه باز و دوست داشتنی وجود دارد و تعداد معدودی از کهکشان‌های واقعاً زیبا – اما تعداد کمی از اجسام قادر به این هستند که واکنشی با صدای بلند مانند هشدارهای ستاره‌ای عظیم در مردم را ایجاد کنند، مردم با دیدن این اجسام در تلسکوپ شگفت زده می‌شوند. این یک دیدگاه شخصی است، اما این مبتنی بر سالها نشان دادن شگفتی‌های آسمان شب از طریق تلسکوپ به عموم مردم است.

نمودار مکان یابی M3 تقریباً 12 درجه در شمال غربی ستاره درخشان سماک رامح واقع شده است.

 

دیدن ستاره‌ها

وقتی صحبت از خوشه‌های کروی ستاره‌ای می‌شود، میدان دید هرچه بزرگتر باشد، بهتر رصد می‌شود. من غالباً گفته‌ام كه ​​هیچ چیز مشاهده‌گر را از فضیلت یك ابزار با دیافراگم بزرگ به اندازه یك خوشه كره‌ای متقاعد نمی‌كند. این امر خصوصاً در مورد خوشه‌های نسبتاً متراکم صادق است.

M3 توسط تلسکوپ فضایی هابل تصویربرداری شده است. NASA / ESA / STScI / A. Sarajedini (دانشگاه فلوریدا)

 

گفته می‌شود که M3 تقریباً نیم میلیون ستاره دارد، اما حتی در یک تلسکوپ با میدان دید بزرگ، اکثر این خورشیدها در یک غبار غیرقابل حل در هسته خوشه ادغام می‌شوند. آنچه واقعاً باعث ایجاد خوشه‌هایی خیره کننده می‌شود، تعداد ستارگان مجزا است که در داخل و خارج از منظره ظاهر می‌شوند، هم در برابر درخشش مرکز متراکم خوشه و هم ستاره‌هایی که قسمتهای بیرونی  آن را تعریف می‌کنند.

 

GLOBULAR CLUSTERS AWAIT: HELLO, MESSIER 3!

BY: GARY SERONIK MAY 22, 2020 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/hello-messier-3/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *