اطلس و دنباله‌دار‌های بیشتری را در آسمان به همراه نواختر جدید رصد کنید!!

 

دنباله‌دارهای درخشان امسال کمیاب خواهند بود، اما می‌توانید یکی از بهترین دنباله‌دار‌ها را در این ماه ببینید زیرا از عقاب به تازی‌ها می‌رسد. در خبرهای دیگر، یک نواختر جدید و درخشان در قوس ظاهر شده است.

دنباله‌دار اطلس یا (C / 2020 R4 در این عکس که در 27 مارس 2021 گرفته شده است، کمائی سبز با طول تقریباً 6 سانتیمتر از جهت جنوب غربی را نشان می‌دهد.

José Chambo

 

تنها چهار دنباله‌دار در سال 2021 به قدر 10 می‌رسند و این یک کشف جدید و درخشان نیست.

 

مثل همیشه، ما از آنچه وجود دارد بهترین استفاده را خواهیم کرد و این جسم می‌تواند دنباله‌دار اطلس یا C / 2020 R4 باشد که در حال حاضر در آسمان در صورت فلکی عقاب ظاهر خوبی دارد. نام آن از برنامه جستجوی سیستم آخرین هشدار سیارکی ( (ATLASگرفته شده است. دو تلسکوپ، یکی در جزیره بزرگ هاوایی و دیگری بر روی Haleakalā در Maui ، شبانه‌روز چندین بار کل آسمان را اسکن می‌کنند و به دنبال اجسام در حال حرکت منظومه شمسی هستند.

 

نمودار مسیر دنباله‌دار ATLAS از 8 تا 20 آوریل. در حالی که از عقاب به هرکول می‌رود در فواصل سه روزه نشان داده می‌شود. ستاره‌ها با قدر 8 نشان داده می‌شوند.

استلاریوم با اضافات نویسنده

 

الان دقیقاً چطور به نظر می‌رسد؟

ATLAS در تاریخ 1 مارس از حضیض خورشیدی عبور کرد و می‌تواند به قدر 8 در نزدیکترین زمان عبور از زمین در 23 آوریل در فاصله 69 میلیون کیلومتری (43 میلیون مایل) بدرخشد.

 

در حالی که دم دنباله‌دار به ندرت ظاهر می‌شوند، کما، یک پوشش از یخ، گازها و گرد و غبار که “جو” موقت را در اطراف هسته یخی تشکیل می‌دهد که تقریباً یک ویژگی متمایز در هر دنباله دار است. کربن دیاتومیک (C2) که در نور خورشید فلورنس می‌شود، باعث درخشان شدن کما به رنگ سبز می‌شود، این رنگ با استفاده از فیلتر Swan Band تقویت می‌شود. هنگامی که از این فیلتر در ATLAS استفاده کردم، متوجه بهبود قابل توجهی در دید آن شدم.

 

این نقشه مسیر دنباله‌دار را از 20 آوریل تا اول ماه می با بزرگنمایی از هرکول تا تازی‌ها پوشش می‌دهد. مکان آن هر 3 روز 4 صبح CDT نشان داده می‌شود. ستاره‌ها به قدر 7.5 رسم شده‌اند.

استلاریوم با اضافات نویسنده

 

در اوایل ماه آوریل، ATLAS حدود 2 درجه در روز حرکت می‌کند، از غرب هرکول به تاج شمالی می‌رسد در حالی که تقریباً در حداقل فاصله با زمین در 23 آوریل واقع شده است، روزانه حدود 4.5 درجه در ساعت (11 ¼ در ساعت) طی می‌کند. در طول ظهور دنباله دار احتمالاً یک جسم بزرگ، ضعیف متراکم اما در کل درخشان باقی خواهد ماند. باید در یک تلسکوپ 6 اینچی از آسمان تاریک قابل مشاهده باشد.

دنباله‌دار 67P / Churyumov-Gerasimenko در اینجا در 12 نوامبر 2015 ، در آخرین ظهور خود نشان داده شده است، دنباله‌دار 67P / Churyumov-Gerasimenko اواخر سال جاری بازگشت که می‌تواند به قدر 9 برسد.

Damian Peach

 

در طول حرکت این دنباله‌دار چندین  بار  به اجسام درخشانتر در آسمان نزدیک می‌شود و از میان تعداد زیادی کهکشان ضعیف عبور می‌کند. در زیر چندین مثال آورده شده است. فاصله تقریبی است زیرا دنباله‌دار به سرعت در حال حرکت است و جدایی واقعی بستگی به ساعتی دارد که آن را می‌بینید:

 

8 آوریل – 0.3 درجه شمال شرقی خوشه باز NGC 6773

12 آوریل – 1 درجه جنوب غربی خوشه باز NGC 6709 به قدر 7

29 آوریل – 1 درجه جنوب غربی کهکشان NGC 5623به قدر 12

 

دنباله دار ATLAS در اواخر آوریل درخشان می‌شود و تنها دنباله‌ای است که پیش‌بینی می‌شود تا ماه نوامبر به قدر 9  رسیده و در هر دو نیمکره درخشانتر شود. دنباله‌دار 7P / Pons-Winnecke ممکن است در ماههای می و ژوئن از قدر 10 عبور کند. دنباله دار لئونارد (C / 2021 A1) به قدر 8 می‌رسد قبل از اینکه به طور بالقوه  به قدر 4 در دسامبر بدرخشد. همچنین انتظار می‌رود دنباله‌دار 67P / Churyumov-Gerasimenko و 19P / Borrelly در حال بازگشت در ماه نوامبر به قدر 9 برسند.

 

دنباله‌دار لئونارد (C / 2021 A1) در حال حاضر  3.6 واحد نجومی یا (539 میلیون کیلومتری) زمین رسیده و به قدر 17.5 می‌درخشد، با این حال دن بارتلت با ترکیب 60 نوردهی 300 ثانیه ای (5 ساعت داده) با استفاده از Celestron  8 اینچ f / 2 RASA موفق به تصویربرداری از کما و یک دم کوتاه شد.  عکسها در شب 1-2 آوریل سال 2021 گرفته شده است. دن بارتلت

 

دنباله‌دارهای فریبنده ارزش یک نگاه را دارند

کسانی که دارای ابزارهای بزرگتر هستند، می‌توانند چهار گنجینه کیهانی اضافی را در ماه آوریل و می ردیابی کنند: یک دنباله‌دار ATLAS (C / 2019 L3 با قدر 12.513؛ دنباله‌دار SWAN (C / 2021 D1) با قدر 12 ؛ دنباله‌دار پالومار (C / 2020 T2) که در حال حاضر با قدر 11.5 می‌درخشد اما در هفته‌های آینده به قدر 11 می‌رسد و 10P / Tempel  با قدر 10.5 و قابل مشاهده قبل از طلوع آفتاب از نیمکره جنوبی است.

 

دنباله‌دارها در آوریل 2021 / خوزه چمبو سه دنباله‌دار کم نور ATLAS (C / 2019 L3) ، SWAN (C / 2021 D1) و Palomar (C / 2020 T2) را در آسمان عصرگاهی در این ماه به تصویر کشیده است.

José Chambo

 

برای یافتن آنها، جدیدترین عناصر مداری Gideon van Buitenen را برای برنامه نرم‌افزار خود بارگیری کنید و نقشه‌های سفارشی خود را ایجاد کنید. همچنین در برنامه رایگان Stellarium نیز این عناصر گنجانده شده است. برای استفاده، برنامه را شروع کرده و روی نماد تنظیمات در گوشه پایین سمت راست صفحه کلیک کنید. سپس این مسیر را دنبال کنید: زبانه پلاگین‌ها – ویرایشگر سیستم خورشیدی – دکمه پیکربندی – زبانه سیستم خورشیدی – وارد کردن عناصر مداری – دکمه دنباله‌دارها نشانک‌ها – گیدئون ون بویتنن: دنباله‌دارها – دریافت عناصر مداری دنباله‌دارهایی را که می‌خواهید مشاهده کنید علامت بزنید – اضافه کردن اشیا. پس از اتمام، از عملکرد جستجو (نماد ذره بین) استفاده کنید و نام کامل دنباله‌دار را تایپ کنید تا مکان آن را در آسمان مشخص کنید.

 

امیدوارم بتوانید از دنباله‌دار ATLAS نهایت استفاده را ببرید. این دنباله‌دار رسماً در نیمه ماه هنگامی که حدود نیمه شب صعود می‌کند به یک شی عصرگاهی تبدیل می‌شود. تا هفته سوم آوریل می‌توانید حدود ساعت 10:30 شب به وقت محلی آن را ببینید. اگرچه ماه شروع به ایجاد مزاحمت می‌کند. وقتی این دنباله‌دار در 28 آوریل شروع به حرکت می‌کند، شب هنگام در آسمان جنوب شرقی در مرکز گاوران قرار می‌گیرد، در یک ساعت معقول و در حالی که هنوز نزدیک به اوج روشنایی است، برای همه قابل مشاهده است.

 

نور جدید ابرنواختر در قوس

نواختر جدید Sgr No. 2 (اکنون رسماً V6595 Sagittarii است) که فقط در 1.75 درجه شمال غربی از گامای قوس(γ) با قدر 3  بالاتر از نوک قوری واقع شده است.

استلاریوم

 

نمودار دقیق AAVSO در زیر آورده شده است:

 

منبع: https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/N-Sgr-No.-2-chart-AAVSO-1.jpg

 

در حالی که نواختر  Cassiopeiae (V1405 Cas) به تازگی کشف شده در قدر 8.08.5 روشن باقی مانده است، یک نواختر دیگر جدید در قوس دیده می‌شود. اندرو پیرس از استرالیای غربی با دوربین دیجیتال Canon و لنز 100 میلی متر f / 2.8 در 4.8 آوریل UT نواختر شماره 2 قوس را  با قدر 8.4 به تصویر کشید که از 6 آوریل به قدر 7.9 رسیده است. در شرایط خوب، ناظران باید بتوانند قبل از شروع طلوع آفتاب، نواختر را در ابزاری به اندازه دوربین شکاری 50 میلی‌متری در جنوب شرقی آسمان مشاهده کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

MAKE THE MOST OF COMET ATLAS

BY: BOB KING APRIL 7, 2021

GET ARTICLES LIKE THIS SENT TO YOUR INBOX

Make the Most of Comet ATLAS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *