دورترین شی شناخته شده در منظومه شمسی شناسایی شده است

 

ستاره‌شناسان تأیید کرده‌اند که جسمی با نام مستعار Farfarout دورترین جسمی است که تا به امروز در منظومه شمسی دیده‌ایم.

Farfarout لقبی است که به دورترین جرم شناخته شده در منظومه شمسی داده شده که در حال حاضر در 132 واحد AU یا بیش از 12 بیلیون مایلی خورشید واقع شده است.

جسم دوردست ملقب به “Farfarout” در آنسوی منظومه شمسی. Farfarout دورترین جرم کشف شده در منظومه شمسی ما، 132 واحد نجومی از خورشید فاصله دارد که 132 برابر نسبت به خورشید از زمین دورتر است. Farfarout در حدود 250 مایل (400 کیلومتر) تخمین زده شده است، در سمت راست پایین نشان داده شده است، در حالی که خورشید در سمت چپ بالا ظاهر می‌شود. راه شیری به صورت مورب در پس زمینه امتداد یافته است. تصویر از NOIRLab / NSF / AURA / J. da Silva.

در ماه ژانویه 2018، ستاره‌شناسان یک جسم ضعیف در منظومه شمسی را بسیار دور از خورشید کشف کردند و به آن لقب Farfarout دادند. پس از چند سال مشاهدات اضافی، منجمان اکنون از تاریخ 10 فوریه 2021 آماده‌اند اعلام کنند که این جرم با نام رسمی AG AG 2018، واقعاً دورترین جرم منظومه شمسی است که تاکنون کشف شده است.

از آنجا که Farfarout بسیار دور است و یک مدار عظیم به دور خورشید دارد که گردش به دور آن زمان طولانی – بیش از یک هزاره – طول می‌کشد. به دلیل این حرکت آهسته در طول مدار آن، منجمان باید مشاهدات زیادی را برای مدت زمان طولانی انجام دهند تا واقعاً مشخص کنند که چقدر دور است.

تلسکوپ سوبارو در هاوایی رصد اولیه‌ای را انجام داد و مشاهدات بعدی با تلسکوپ جمینی شمالی در هاوایی و تلسکوپ ماژلان در شیلی به ستاره‌شناسان اجازه داده است فاصله فعلی Farfarout را 132 واحد نجومی از خورشید محاسبه کنند. یک واحد نجومی (AU) به عنوان فاصله زمین از خورشید تعریف می‌شود که 1 واحد آماری برابر با 93 میلیون مایل (150 میلیون کیلومتر) دارد. بنابراین، Farfarout 132 برابر دورتر از زمین از خورشید فاصله دارد.

مفهوم هنری از دورترین شی که در منظومه شمسی یافت شده است، ملقب به “Farfarout” که در پایین سمت راست نشان داده شده است. در پایین سمت چپ، نمودار فاصله سیارات، سیارات کوتوله، نامزد سیارات کوتوله و Farfarout از خورشید را در واحدهای نجومی (AU) نشان می‌دهد. یک واحد AU برابر است با فاصله متوسط زمین از خورشید. Farfarout فاصله 132 AU از خورشید دارد. تصویر از NOIRLab / NSF / AURA / J. da Silva.

یک واقعیت عجیب در مورد Farfarout این است که همیشه دور نیست. مدار جسم چنان کشیده شده است که در دورترین نقطه خود، از خورشید به 175 AU می‌رسد، در حالی که در نزدیکترین نقطه 27 AU است. این امر گاهی اوقات آن را وارد مدار نپتون می‌کند. در حقیقت، برخورد نزدیک با نپتون احتمالاً همان چیزی است که در وهله اول جسم را به قسمتهای دور منظومه شمسی پرتاب کرده است.

Farfarout در مقایسه با اجسام دور منظومه شمسی چقدر فاصله دارد؟ نپتون 30 AU از خورشید و پلوتو به طور متوسط 39 AU از خورشید فاصله دارند. فضاپیماهای وویجر 1 و ویجر 2 که در دهه 1970 پرتاب شدند، دورترین اجرام ساخته شده بشر در فضا هستند و به ترتیب در 152 و 126 واحد قرار دارند.

رکورددار قبلی دورترین جسم در منظومه شمسی با نام مستعار Farout شناخته شده بود (جای تعجب نیست) و برآورد می‌شود که در 124 AU از خورشید قرار داشته باشد. اما این اجرام “دور” نمی‌توانند با ابر دنباله‌داری اورت رقابت کنند که گمان می‌رود بین 2000 و احتمالاً تا 50000 AU از خورشید یا 5/4 سال نوری با ما فاصله دارد. بنابراین در حالی که Farfarout در واقع فاصله بسیار زیادی دارد، هنوز چیزهای دورتر برای کشف وجود دارد. شاید یک “Farfarfarout” آینده در حال کشف باشد.

مقایسه همزمان تصاویر کشف شده Farfarout (2018 AG37) که در 15 ژانویه 2018 و 16 ژانویه 2018 گرفته شده است. به نحوه حرکت این جسم با توجه به ستاره‌های پس‌زمینه و کهکشان‌ها توجه کنید. تصویر از اسکات شپارد / NOIRLab.

اسکات شپارد، ستاره‌شناس موسسه علوم کارنگی، هم در کشف فاراوت و هم فارفاراوت همکاری کرد. او جدیدترین دارنده رکورد را یک نقطه شروع می‌داند، نه یک پایان:
کشف Farfarout توانایی روزافزون ما را در نقشه‌برداری از فرامنظومه شمسی و مشاهده هر چه بیشتر و بیشتر به حاشیه منظومه شمسی نشان می‌دهد. تنها با پیشرفت‌های چند سال اخیر دوربین‌های دیجیتالی بزرگ در تلسکوپ‌های بسیار بزرگ، کشف اشیای بسیار دور مانند Farfarout به طور موثر امکان‌پذیر شده است. حتی اگر برخی از این اجرام دوردست ممکن است بسیار بزرگ باشند – به اندازه سیارات کوتوله – ولی به دلیل فاصله زیاد با خورشید بسیار کم‌نور هستند. Farfarout فقط نوک کوه یخی اجسام در منظومه شمسی بسیار دور است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
Farthest known object in the solar system identified
Posted by Kelly Whitt in SPACE | February 17, 2021

Farthest known object in the solar system identified

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *