عصر جدید با پرتاب اسپیس ایکس و ماموریت Crew-1 ناسا آغاز می شود

 

 

ماموریت Crew-1 ناسا و اسپیس ایکس روز یکشنبه با حمل چهار فضانورد در اولین “ماموریت عملیاتی” با استفاده از فضاپیمای Crew Dragon با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

روز یکشنبه، 15 نوامبر، Crew Dragon اسپیس ایکس با شروع ماموریت Crew-1 با موفقیت وارد مدار زمین شد. خدمه روز دوشنبه 16 نوامبر در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو می‌گیرند.

ناسا / اسپیس ایکس

 

چیزی که چندی پیش غیرممکن به نظر می‌رسید اکنون در آستانه روتین شدن است. یک کپسول SpaceX Crew Dragon یکشنبه شب با موفقیت از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به مدار خود پرتاب شد و چهار فضانورد را در مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) قرار داد. این دومین پرتاب خدمه SpaceX در سال جاری است.

 

تا دوشنبه شب، چهار فضانورد با ISS پهلو می‌گیرند. آنها شش ماه آینده را در کنار هم و فضانوردانی که قبلاً در آن بودند، به انجام آزمایشهای علمی می‌پردازند و تعداد کل خدمه ایستگاه فضایی را به 7 نفر می‌رسانند.

کپسول Crew Dragon اسپیس ایکس، حامل چهار فضانورد، در بالای موشک Falcon 9 پرتاب شد که در این تصویر دیده می‌شود.

ناسا

 

این ماموریت خاص کپسول Crew Dragon ، Resilience نامیده می‌شود و این نشانه سرسختی است که برای تحقق این پرتاب تاریخی، از جمله بیماری همه‌گیر COVID-19 امسال، برطرف شده است.

جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه ISS ناسا، روز جمعه در جلسه توجیهی گفت: “پیامی که [خدمه] می‌خواستند منتقل کنند، انعطاف پذیری است.” “رسیدن به اینجا یک سفر سخت بود.”

 

مساله فقط COVID نبود. برای NASA و SpaceX ، نزدیک به یک دهه است که سفر دشوار ادامه دارد. هنگامی که ناسا به طور رسمی برنامه شاتل فضایی را بازنشسته کرد، دولت فدرال تصمیم گرفت که تلاش خود را برای انتقال فضانوردان به ماه و مریخ متمرکز کند، در حالی که به شرکتهای خصوصی پول می‌دهد تا مردم و محموله‌ها را به ایستگاه فضایی منتقل کنند.

 

ناسا تصور می‌کرد که اولین پرواز برنامه  Crewدر سال 2016 اتفاق می‌افتد. اما SpaceX و Boeing، شرکتهایی که برای این کار استخدام شده‌اند، با یک تاخیر ظاهرا پایان‌ناپذیر مواجه شدند.

در اوایل سال جاری و در جریان مأموریت Demo-2 ، فضاپیمای SpaceX Crew Dragon Endeavour توسط کشتی بازیابی SpaceX’s GO Navigator از خلیج مکزیک بیرون کشیده شد. سپس درون “لانه اژدها” قرار گرفت.

ناسا / بیل اینگالس

 

با این حال، طی دو سال گذشته، SpaceX به آرامی از چالش‌های اولیه خود عبور کرده است. این شرکت اکنون تنها پیمانکاری است که موفق به حمل و نقل فضانوردان شده است. در ماه می، سفینه SpaceX’s Crew Dragon با موفقیت دو فضانورد ناسا را ​​در یک مأموریت نمایشی، موسوم به Demo-2، به ISS برد. این اولین باری بود که فضانوردان با یک فضاپیمای خصوصی به مدار سفر می‌کردند. شرکت موشکی ایلان ماسک نیز در مارس 2019 با یک پرواز آزمایشی کاملا رباتیک کپسول خالی Crew Dragon را به ایستگاه فضایی پرتاب کرد.

 

اکنون، نه سال پس از آخرین پرواز شاتل فضایی، سرانجام به نظر می‌رسد که آمریکا دوباره وسیله قابل اعتمادی را به مدار خود منتقل کرده است و همانقدر که این نقطه عطف برای ناسا مهم بود ، دریچه‌ای به منظومهرا نیز برای SpaceX باز می‌کند.

 

ناسا رسماً به این شرکت اجازه پرواز فضانوردان به مدار را داده است، این بدان معناست که SpaceX می‌تواند پرتاب گردشگران فضایی را نیز آغاز کند.

 

بنجی رید، مدیر مدیریت مأموریت خدمه در SpaceX، این هفته در یک رویداد رسانه‌ای گفت: “این ماموریت اوج سالها کار و تلاش بسیاری از مردم و صرف زمان زیاد است.” “ما وسیله‌ای ساخته‌ایم كه به نظر من يكي از امن‌ترين وسايل پرتاب و فضاپيما تاكنون است.”

 

و این هفته، Axiom Space، یکی دیگر از شرکتهای خصوصی پرواز فضایی، اعلام کرد که اولین سفر فضانورد خصوصی را در SpaceX’s Crew Dragon رزرو کرده است. ماموریت Ax-1 در اواخر سال 2021 چهار شهروند خصوصی را به ISS منتقل خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت پرواز فضایی ریچارد برانسون، Virgin Galactic، قصد دارد فعالیتش را در اوایل سال آینده به طور رسمی آغاز کند و بطور رسمی فعالیت گردشگری فضایی خود را آغاز کند.

 

اسپیس ایکس همچنین هر شش ماه یکبار مسافران خدمه ناسا را به ISS منتقل می‌کند. آژانس فضایی روز جمعه اعلام کرد، سال آینده، یکی از این ماموریت‌ها حتی می‌تواند شامل یک کیهان‌شناس روسی باشد.

چهار عضو مأموریت Crew-1 شامل فضانوردان ناسا ویکتور گلاور، مایک هاپکینز و شانون واکر و همچنین فضانورد آژانس فضایی ژاپن سوئیچی نوگوچی هستند.

ناسا

 

با فضانوردان Crew-1 آشنا شوید:

خدمه چهار نفره ماموریت یکشنبه شامل فضانوردان ناسا ویکتور گلاور، مایک هاپکینز و شانون واکر و همچنین سوئیچی نوگوچی فضانورد آژانس فضایی ژاپن (JAXA) است.

 

گلاور یک خلبان آزمایشی سابق و فرمانده نیروی دریایی با سه مدرک کارشناسی ارشد و همچنین یک گواهینامه مطالعات قانونگذاری از دانشگاه جورج تاون است. او قبل از اینکه در سال 2013 نامزد فضانوردی شود، در دفتر سناتور آریزونا جان مک کین مشغول به کار بود. گلاور اولین عضو سیاهپوست ISS است که اکنون 20 سال است که در مدار است.

 

هاپکینز یک فضانورد ناسا است که در سالهای 2013 و 2014 در ISS خدمت می‌کرد، اما در طول تابستان، او همچنین یک سرهنگ نیروی فضایی ایالات متحده شد. در پرتاب روز یکشنبه وی اولین شخص آژانس نظامی در فضا است.

 

واکر همچنین با ISS غریبه نیست. وی بیش از 150 روز را در سال 2010 در تنها سفر خود به فضا را در آنجا گذراند. در حالی که اکثر فضانوردان از اعتبار بالایی برخوردارند، واکر به دلیل سوابق علمی خود برجسته است – وی دارای مدرک دکترا فیزیک فضا از دانشگاه رایس است. او همچنین یکی از انگشت شمار فضانوردانی است که با فضانوردان دیگر ازدواج کرده است. باب بهنکن، که در حال حاضر در ISS مشغول به کار است، همچنین با یک فضانورد دیگر ناسا ازدواج کرده است.

 

نوگوچی، فضانورد JAXA، با سه فضاپیمای مختلف به فضا سفر کرده است: از جمله شاتل فضایی اکنون بازنشسته، کپسول سایوز روسیه و اژدهای خدمه SpaceX.

پس از پرتاب کپسول Crew Dragon به مدار، تقویت کننده موشک یک سری مانور را با موفقیت در دریا با کشتی انجام داد، جایی که برای پرتاب بعدی بازیابی شد.

SpaceX / ناسا

 

دوره‌ای جدید از علم ایستگاه فضایی

اکنون که ناسا تعداد زیادی فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد، آژانس قصد دارد یک سفر سنگین و شش ماهه از آزمایشهای علمی را آغاز کند.

 

تقریباً 60 پوند (28 کیلوگرم) آزمایش علمی در پرتاب یکشنبهCrew Dragon   بارگذاری شد و آزمایشهای علمی دیگری قرار است در مأموریت بعدی تأمین انرژی Cargo Dragon ارائه شود.

 

کاستلو طی یک جلسه توجیهی گفت: “ما امیدواریم که دو برابر وقت خدمه را برای ورود به علوم و تحقیقات استفاده کنیم.” “ما هم قبل از پرواز و هم پس از پرواز به اعضای خدمه خود راحتتر دسترسی خواهیم داشت.”

 

این دسترسی به محققان ناسا اجازه می‌دهد تا مطالعات عمیقتری درباره چگونگی تغییر فضا در بدن فضانوردان انجام دهند. فضانوردان بیش از هر زمان دیگری روی خود آزمایش خواهند کرد، با مطالعه در مورد چگونگی تغییرات تغذیه‌ای در رژیم‌های غذایی آنها می‌تواند از اثرات منفی پرواز فضایی جلوگیری کند.

 

آزمایش دیگری به نام ژن‌ها در فضای 7 ، نحوه تغییر چرخه‌های خواب در فضا را بررسی خواهد کرد. کاستلو گفت: “در مدار، وقتی هر روز 16 چرخه شبانه روز دارید، ممکن است برای بدن کمی گیج کننده باشد.” برای کسب اطلاعات بیشتر، خدمه نحوه واکنش مگسهای میوه به محیط اطراف ایستگاه فضایی را مطالعه خواهند کرد.

 

و این فقط آغاز است. انتظار می‌رود که هر چهار فضانورد در طی شش ماه آینده زمان قابل توجهی را به آزمایشات اختصاص دهند و باعث شود کاستلو آن را “دوره جدید” تحقیقات ایستگاههای فضایی بنامد.

 

همانطور که SpaceX ’Crew Dragon – و سرانجام Starliner بوئینگ – در سالهای آینده به افزایش جمعیت ایستگاه فضایی ادامه می‌دهند، انتظار داریم اکتشافات جدید بسیاری صورت گیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New era’ begins with launch of SpaceX and NASA’s Crew-1 mission

https://astronomy.com/news/2020/11/new-era-begins-with-launch-of-spacex-and-nasas-crew-1-mission

By Eric Betz  |  Published: Sunday, November 15, 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *