صورت فلکی شکارچی را مجددا به آسانی می‌توانید رصد کنید!!

 

شاید ساده‌ترین روش برای شناسایی تمام صورتهای فلکی – در اواسط شب در حال صعودشان است. در اواخر نوامبر و اوایل ماه دسامبر (آبان و آذرماه)، مردم شروع به دیدن صورت فلکی شکارچی در آسمان شب می‌کنند و در مورد آن اظهار نظر می‌کنند. 

بخش قابل توجهی از صورت فلکی شکارچی، الگوی کمربندی شکارچی است: سه ستاره متوسط ​​درخشان در یک ردیف کوتاه و مستقیم. دو  ستاره درخشان شکارچی، رجل‌الجبار و ابط‌الجوزا در طرف مقابل کمربند می‌درخشند.


رد ستارگان از صورت فلکی جبار یا شکارچی از فیس بوک اقای Jean Baptiste Feldman. آیا می‌توانید سه ستاره کمربند شکارچی را تشخیص دهید؟ همچنین به رنگ‌های مختلف ستاره‌ها در صورت فلکی شکارچی توجه داشته باشید.


همانطور که شب سپری می‌شود و زمین در زیر گنبد آسمان چرخش می‌یابد، صورت فلکی شکارچی در آسمان ما صعود خواهد کرد. هنگامی که این صورت فلکی در افق جنوبی است، یک الگوی ستاره‌ای بزرگ و قابل توجه است. اما اوریون در این زمان سال تا یک ساعت یا دو ساعت بعد از نیمه شب، به بالاترین نقطه اوج خود نمی‌رسد.

ستارگان اوریون مانند تمام ستاره‌های، هر روز 4 دقیقه زودتر از روز قبل طلوع می‌کنند، در نتیجه نسبت به ماه قبل حدود دو ساعت زوردتر طلوع می‌کنند. اگر اوریون را در ساعت 9:00 بعداز ظهر ببینید. ماه بعد به دنبال Orion باشید آن را در ساعت 7:00 بعد از ظهر در آسمان مشاهده خواهید کرد. یا اگر اوریون امشب در ساعت 1:30 بعد از ظهر به سمت جنوب باشد، در ساعت 11:30 بعد از ظهر ماه بعد (دسامبر) به سمت جنوب خواهد بود.

Mirror view of Orion the Hunter from Johannes Hevelius’ Uranographia (1690).


این تغییر در موقعیت اوریون به دلیل حرکت زمین در مدار اطراف خورشید است. همانطور که ما در اطراف خورشید حرکت می‌کنیم، دید ما در ستاره های اطراف ما تغییر می کند. در همان ساعت روزانه، تمام ستارگان در نیمه شرقی آسمان اندکی بالاتر می روند، در حالی که تمام ستارگان در نیمه غربی آسمان کمی نزدیک به افق های غربی پایین می روند.

آیا شما با صورت فلکی W یا M شکل ذات‌الکرسی آشنا هستید؟ یا پولاریس، ستاره شمالی؟ همانطور که اوریون در این شب در شرق صعود می کند، ذات‌الکرسی را به سوی بالاترین نقطه اوج خود، بالاتر از قطب شمال در آسمان شمالی روی می‌نهد.

Karthik Easvur این عکس از اوریون را در تاریخ 26 نوامبر 2016 از بالکن خود در حیدرآباد هند گرفت. هاله شفاف گرد در عکس، به هر حال، شعله لنز – بازتاب داخلی دوربین Karthik است – احتمالا ناشی از همان نور مصنوعی است انعکاس یافته از درخت نخل در سمت راست است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

https://earthsky.org/tonight/orion-rises-in-the-east-at-mid-evening

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *