الغول ستاره شیطانی است!!

الغول، ستاره متغیری به نام دیو  را در آسمان شبهای هالووین مشاهده کنید.

 

ترسناک‌ترین ستاره در همه آسمانها چه ستاره‌ای است؟ به مناسبت هالووین، به دنبال ستاره الغول باشید، ستاره‌ای که به نام یک دیو نامیده می‌شود! چگونه آن را در آسمان خود ببینیم؟!

گورگون مدوسا به جای مو، مارهایی بر سر خودش داشت. از  Wikimedia and Caravaggio.

 

ترسناک‌ترین ستاره در آسمان کدام ستاره است؟ اگر شما یکی از اولین ستاره‌شناسان بودید، احتمالاً آلغول را در صورت فلکی برساووش انتخاب میکردید. ستاره‌شناسان اولیه آن را با نام مستعار ستاره غول می‌شناختند.

 

البته، با نگاه کردن به الغول هیچ منظره ترسناکی مشاهده نمی‌کنید. اما این در افسانه‌ها این ستاره  با یک هیولا ترسناک اسطوره‌ای – گورگون ، مدوزا – که به جای مو مار داشته است، ارتباط دارد. گفته می‌شود که او از نظر ظاهر بسیار وحشتناک بود که با دیدن او، بیننده به سنگ تبدیل می‌شد.

 

ستاره الغول نام خود را از یک کلمه عربی به معنای “سر دیو” گرفته است. “گفته می‌شود که این ستاره سر و صدای وحشتناک هیولا مدوسا را ​​به تصویر می‌کشد.

 برساووش و مدوسا

 

 

در اساطیر آسمانی، برساووش، قهرمان بزرگی که اغلب بر روی پگاسوس اسب پرنده سوار شده است – از سر مدوسا به نفع خودش برای سنگ کردن هیولای دریایی استفاده کرد. شاید پیشینیان، میزان روشنایی متغیر این ستاره را با شر بودن و چشمک زدن مدوزا مرتبط می‌‌دانستند.

 

چشمک زدن؟ بله، الغول یک ستاره متغیر شناخته شده است که درخشندگی متغیری دارد.

 

بسیاری از ستاره‌های متغیر در سراسر آسمان شناخته شده‌اند، اما الغول ممکن است مشهورترین ستاره متغیر در بین همه آنها باشد. این ستاره در بازه زمانی منظمی می‌درخشد و یک چرخه دو روز، 20 ساعت و 49 دقیقه را تکمیل می‌کند. به علاوه کل چرخه آن به تنهایی قابل مشاهده است.

 

چگونه می‌توان الغول را دید؟

پیدا کردن آن آسان است. آسمان شمال شرقی را در غروبهای پاییزی به خصوص در زمان هالووین مشاهده کنید.

 

چگونه الغول را پیدا کنم؟

صورت فلکی ذا‌ت‌الکرسی با ظاهر  W یا M شکل خود شما را قادر می سازد تا با روش پرش ستاره‌ای به برساووش برسید. یک خط خیالی از ستاره گامای ذات‌الکرسی، از مسیر ستاره دلتای ذات‌الکرسی یا Ruchbah بکشید تا به برساووش برسید و سپس الغول را بیابید. در عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی، این ستاره را می‌توان حداقل در تمام طول شب در طول سال مشاهده کرد. اما این به بهترین شکل در آسمان عصر از پاییز تا بهار دیده می‌شود. این ستاره در پاییز در آسمان شمال شرقی قابل مشاهده است، در زمستان در سرسو می‌درخشد و تا بهار به سمت آسمان شمال غربی می‌چرخد.

 

انیمیشن ستاره دوتایی گرفتگی از  ویکی‌مدیا

 

مشاهده این ستاره متغیر فقط با چشم غیرمسلح آسان است. در روشن‌ترین حالت، الغول حدود سه بار درخشانتر از کمترین میزان خود می‌درخشد. با حداکثر درخشش، الغول با درخشش ستاره  قدر دوم گامای آندرومدا مطابقت دارد. حداقل میزان نور الغول نسبت به ستاره اپسیلون برساووش  محو می‌شود.

 

نجوم امروزی راز نوسانات الغول را بیان کرده است. این ستاره یک ستاره دوتایی است. این نوع  ستاره از دو ستاره تشکیل شده است که هر ستاره در اطراف دیگری می‌چرخد. از روی زمین، صفحه مداری این ستاره دوتایی را تقریباً دقیقاً به صورت لبه‌دار می‌بینیم. بنابراین، هنگامی که یکی از دو ستاره از مقابل ستاره درخشان دیگر می‌چرخد​​، الغول را در حداقل روشنایی می‌بینیم.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

 منبع

Algol is the Demon Star

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | October 31, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/algol-the-demon-star

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *