دنباله‌دارها دوباره در آسمان ظاهر می‌شوند!!

از زمان خارج شدن نئووایز از صحنه، دنباله‌دارها کمیاب بوده‌اند. دیگر اینطور نیست. ناگهان، چهار دنباله‌دار جدید تازه ظاهر می‌شوند که از غروب تا صبح در آسمان حضور دارند.

 

دنباله‌دار اطلس (C / 2020 M3) شبیه یک پودر نرم و سبز با هسته درخشان در 17 اکتبر 2020 است.

رولاندو لیگوستری

در حال حاضر چهار دنباله‌دار در محدوده تلسکوپهای آماتوری وجود دارد  (دنباله‌دار دوره‌ای 156P / Russell-LINEAR در آسمان شب و دنباله‌دارهای ATLAS (C / 2020 M3) ، اراسموس (C / 2020 S3) و NEOWISE (C / 2020 P1) در ساعات اولیه صبح )

اطلس در این ماه به طور پیوسته از صورت فلکی خرگوش به صورت فلکی جبار صعود می‌کند در حالی که به قدر 8 می‌رسد. موقعیتها برای 0 ساعت UT نشان داده می‌شوند (5 ساعت برای نور روز شرقی کم کنید ؛ 6 برای مرکز ؛ 6 برای کوه و 7 برای اقیانوس آرام و تاریخ را متناسبا تغییر دهید).  برای دریافت فایل پی‌دی‌اف نقشه صورت سیاه و سفید وارد لینک زیر شوید:

https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/Comet_ATLAS_M3_BW-ST-1.pdf

Sky & Telescope

 

بیایید با  دنباله‌دار اطلس، درخشان‌ترین آنها، شروع کنیم. در 27 ژوئن سال 2020، توسط سیستم بررسی نجومی رباتیک “اطلس” یا “آخرین سیستم هشدار ضربه سیارک زمینی“(Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System)  با قدر 19 کشف شد، اکنون تقریباً در قدر 8.5 است و از صورت فلکی خرگوش به سمت صورت فلکی جبار به سرعت به سمت شمال می‌رود.

 

گرچه این دنباله دار حدود نیمه شب صعود می‌کند اما شما بهترین حالت رصدی را در حدود ساعت 4 صبح خواهید دید که در جنوب به اوج خود می‌رسد.

راهنمای DC دنباله‌دارها نمودار نشانگر درجه تراکم کمای دنباله دار از 0 (هیچ) تا 9  است. باب کینگ

 

با افزایش بزرگنمایی تا 245 a، یک نقطه دقیق ستاره‌ای در مرکز، به اصطلاح هسته کاذب یا شبه هسته کشف شد. هسته واقعی یک دنباله‌دار کوچک و به خوبی درون یک پیله گرد و غبار خود پنهان شده است.

 

در حالی که اندازه کلی دنباله‌دار نسبتاً درخشان است، ظاهر پراکنده و قطر بزرگ آن باعث می‌شود تا تاریکتر از آنچه انتظار دارید، آن را مشاهده کنید

 

جرالد رحمن در 16 اکتبر یک دم کلفت را ثبت کرد که در سمت شمال شرقی کمای اطلس بود.

 

در طی مشاهده من متوجه شدم که یک فیلتر Swan Band – طراحی شده برای عبور از نور سبز کربن دیاتومیک در دنباله‌دارهای غنی از گاز – ضوح و دید اطلس را افزایش می‌دهد. این دنباله‌دار باید تا اوایل دسامبر در حدود قدر 8 باقی بماند زیرا به طور پیوسته از صورت فلکی خرگوش و صورت فلکی جبار به سمت شمال می‌رود و به سمت ارابه‌ران می‌رود. بهترین فرصت‌های مشاهده اطلس اکنون از  29 اکتبر قبل از بازگشت ماه و دوباره از 7 تا 29 نوامبر است.

 

حضیض خورشیدی در 25 اکتبر هنگامی رخ می‌دهد که دنباله‌دار اطلس از 1.27  a.u.  (190 میلیون کیلومتری) خورشید و پس از آن با نزدیک شدن آن به زمین در 14 نوامبر در فاصله 53.6 میلیون کیلومتری واقع شده است. اطلس در 27 اکتبر در ½ ° Mu (μ) Leporis و در 1 درجه شرقی رجل‌الجبار در 4 نوامبر خواهد بود.

این انیمیشن از دنباله‌دار اراسموس (C / 2020 S3) تقریباً در زمان کشف در رصدخانه نجوم آفریقای جنوبی (SAAO) ساخته شده است.

SAAO

 

بعد از اینکه اطلس را با موفقیت مشاهده کردید، جهت یافتن دنباله‌دار اراسموس (C / 2020 S3) جهت تلسکوپ خود را به سمت شرق به سمت صورت فلکی آبمار تغییر دهید. نیکولاس اراسموس، ستاره‌شناس رصدخانه نجوم آفریقای جنوبی، بیست سپتامبر امسال این دنباله‌دار را با قدر 18.5 کشف کرد. این دنباله‌دار می‌تواند به سرعت درخشان شود و در حال حاضر با قدر 11 می‌درخشد. دنباله‌دار می‌تواند به حضیض یعنی 13 دسامبر (0.4 a.u.) برسد و به قدر 7-8 در اواخر ماه نوامبر برسد.

 

در حال حاضر، درست قبل از شروع گرگ و میش صبحگاهی در صورت فلکی آبمار و سکستانت قرار گرفته است. در اواخر ماه آینده رصد دنباله‌دار اراسموس چالش‌برانگیزتر خواهد شد، در آغاز سحر فقط یک وجب بالاتر در جنوب صورت فلکی دوپیکر قرار گرفته است. امیدوارم که کاهش ارتفاع آن با افزایش همزمان روشنایی‌اش جبران شود و به رصد آن حتی در اوایل دسامبر کمک کند.

دنباله‌دار اراسموس که در 11 اکتبر در اینجا دیده می‌شود ، هنوز نسبتاً کم‌نور است اما بعداً در ماه نوامبر می‌تواند به قدر 7-8  برسد. نزدیکترین حالت آن به زمین در تاریخ 18 نوامبر در 1.04 a.u. رخ می‌دهد.

مایکل جاییگر

 

دنباله‌دار اراسموس طی ماه آینده از  قلمرو غنی از کهکشان رد می‌شود و چندین فرصت برای همنشینی آن با اجسام در اعماق آسمان فراهم می‌کند. شاید جالبترین آن در 17 نوامبر رخ دهد که از 2/1 درجه شمال سحابی سیاره‌ای NGC 4361 در صورت فلکی کلاغ عبور می‌کند. در پایان سال دنباله‌دار به سمت آسمان عصرگاهی حرکت می‌کند و به سرعت محو می‌شود.

دنباله‌دار نئووایز C / 2020 P1 قبل از حضیض در 28 سپتامبر 2020 در اینجا دیده می‌شود.

مایکل ماتیازو

 

دنباله‌دار نئووایز C / 2020 P1 این هفته تنها چند روز پس از حضیض 20 اکتبر به صحنه می‌آید  ( هنگامی که به خورشید در فاصله حدود 0.34 a.u.  رسیده است). نئووایز یک دنباله‌دار کوچک است اما با فرض اینکه از حضیض جان سالم به در برده باشد می‌تواند به اندازه 8 قدر درخشان باشد.

 

به مکانی با دید واضح از سمت شرق – شمال شرقی، به سمت صورت فلکی دوپیکر نیاز دارید. رصد خود را به ابتدای گرگ و میش صبحگاهی یا حدود 90 دقیقه تا 2 ساعت قبل از طلوع آفتاب اختصاص دهید تا نئووایز را بتوانید بدست آورید. دنباله‌دار با عجله در شمال گاوران محو خواهد شد.

 

ما برای دنباله‌دار نهایی خود ، 156P / Russell-LINEAR، به آسمان عصرگاهی می‌رویم. در اواخر اکتبر در جنوب دلو واقع شده و به طور مرتب به سمت شمال شرقی می‌رود، در 15 نوامبر به سمت صورت فلکی حوت می‌رود و تا پایان سال در این صورت فلکی باقی می‌ماند.

 

دنباله‌دار 156P / Russell-LINEAR باید تا اوایل نوامبر به قدر12 مشاهده شود و سپس به آرامی محو شود. اگر یک تلسکوپ 8 اینچی یا بزرگتر دارید در آسمانی تاریک رصد این یکی را امتحان کنید. وقتی دنباله‌دار در طول حرکت خود به طور ثابت به سمت شمال حرکت می‌کند، دیدن آن بهتر می‌شود.

 

دنباله‌دار 156P/Russell-LINEAR در این عکس در 12 اکتبر یک کمای پخشی و بزرگ و یک هسته فشرده را نشان می‌دهد.

مایکل ماتیازو

 

دنباله‌دار 156P / Russell-LINEAR در ابتدا توسط K. S. Russell در رصدخانه Siding Spring (استرالیا) در 3 سپتامبر 1986 کشف شد، سپس توسط LINEAR دو بار در 1993 و 2000 دوباره به عنوان سیارک کشف شد تا اینکه سرانجام نام خود را به عنوان یک دنباله‌دار دوره‌ای دریافت کرد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ پیچیده دنباله‌دار را در لینک زیر بخوانید:

https://cometography.com/pcomets/156p.html

 

من نقشه سه دنباله‌دار کم نور را آماده کردم که با کلیک کردن روی پیوندهای زیر پیدا خواهید کرد. ستاره‌ها با قدر 9 و تاریخها برای  ساعت 0 UT رسم شده اند‌، بنابراین به یاد داشته باشید که 5 ساعت را برای نور روز شرقی کم کنید. 6 برای مرکزی ؛ 7 برای کوهستان ؛ و 8 برای اقیانوس آرام و تاریخ را متناسب با آن تغییر دهید. نقشه‌های اضافی برای هر‌ دنباله دار را در لینک astro.vanbuitenen.nl:

http://astro.vanbuitenen.nl/comets

 و جزئیات بیشتر را در پایگاه مشاهده دنباله‌دارهای مشهور:

https://cobs.si/

 و دنباله‌های درخشان Seiichi Yoshida پیدا خواهید کرد:

http://www.aerith.net/comet/weekly/current.html

156P/Russell-LINEAR


C/2020 S3 (Erasmus)

C/2020 P1 (NEOWISE)

 

مثل برگهای پاییزی در باد، دنباله‌دارها دوباره در حال پرواز در آسمان هستند. سعی کنید آنها را یکی یکی بگیرید. . . یا دو یا سه یا چهار.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

COMETS CRAWL THROUGH THE SKIES AT DAWN AND DUSK

BY: BOB KING OCTOBER 21, 2020  

https://skyandtelescope.org/astronomy-blogs/explore-night-bob-king/comets-crawl-through-the-skies-at-dawn-and-dusk/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *