رصد ذات الکرسی

صورت فلکی ذات‌الکرسی یا Cassiopeia را در بیشتر قسمتهای سال و در طول شب بیشتر در آسمان شمالی می‌توانید پیدا کنید.

شناسایی این صورت فلکی آسان است زیرا شکل آن M یا W است. به دنبال ذات‌الکرسی در آسمان شمال شرقی، نه چندان دور از ستاره شمالی باشید.

Cassiopeia از  smokymtnastro.org.

 

 

صورت فلکی ذات‌الکرسی را می‌توان در شبهای اکتبر در شمال شرقی، نه چندان دورتر از ستاره شمالی یافت. در هر زمان از سال، می توانید از آبگردان بزرگ برای پیدا کردن ذات‌الکرسی استفاده کنید. این دو صورتواره مانند سواران در طرف مقابل چرخ هستند. آنها بخشی از چرخهای بزرگ در حال چرخش ستارگان هستند که هر روز یک بار در حال حرکت در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف قطب شمال، ستاره شمالی هستند. با صعود ذات‌الکرسی، آبگردان بزرگ به سمت پایین نزول می‌کند و بالعکس.

 

شما می‌دانید که چگونه به روش پرش ستاره‌ای با استفاده از ستاره‌های اشاره‌گر  آبگردان بزرگ، به ستاره پولاریس یا ستاره شمالی برسید (مانند نمودار آسمان زیر). از آنجا که دسته آبگردان بزرگ و ذات‌الکرسی در مقابل پولاریس می‌درخشد، یک خط خیالی از هر ستاره روی دسته آبگردان بزرگ به پولاریس و ذات‌الکرسی اشاره می‌کند.

 

می‌توانید ذات‌الکرسی را در جایی در شمال پیدا کنید.

 

اما برای یافتن این صورت فلکی نیازی به این جزئیات ندارید. به این دلیل که مشاهده ذات‌الکرسی بسیار آسان است. این صورت‌فلکی بسته به ساعت شب و زمان سال، مانند حرف M یا W به نظر می‌رسد.

 

مانند آبگردان بزرگ، ذات‌الکرسی را می‌توان حتی در شب‌های مهتابی مشاهده کرد.

 

ذات‌الکرسی در گذشته “خداوند عرش” Cassiopeia’s Chair نامیده می شد اما بعد ها توسط اتحادیه بین المللی نجوم در سال ۱۹۳۰ میلادی به “ذات الکرسی” Cassiopeia the Queen تغییر یافت

Upside-down Cassiopeia on Mercator globe.

 

در افسانه های یونان باستان، ذات الکرسی همسر قیفاووس، پادشاه اتیوپیا بود. ملکه ی مغرور ادعا کرد که او و دخترش از نرئیدها، پریان زیباروی دریا که دختران نرئوس، ایزد دریا بودند، بسیار زیباتر هستند. نرئوس این توهین را نزد پوزئیدون (خدای دریاها، رودخانه ها، سیل، خشکسالی و زمین لرزه) برد و او خشم خود را به وسیله ی کتوس، هیولای دریا که به شکل صورت فلکی نهنگ در آسمان دیده می شود، بر اتیوپیا فرو فرستاد. قیفاووس و همسرش، برای حفظ پادشاهی خود به دنبال اوراکل، مشاور آپولو( خدای نور) رفتند. اوراکل به آنها گفت که تنها راه فرونشاندن خشم پوزئیدون این است که دخترشان، آندرومدا را قربانی کنند.

آندرومدا را بر صخره ای نزدیک دریا به زنجیر کشیدند تا توسط کتوس، بلعیده شود. پرسیوس (پسر زئوس) که سر مدوسا را از بدنش جدا کرده بود، آندرومدا را نجات داد و با او ازدواج کرد.

پس از مرگ آنها خدایان، اعضای خانواده سلطنتی را در آسمان ها در نزدیکی یکدیگر قرار دادند. قیفاووس به سمت شمال و غرب ذات الکرسی، آندرومدا به سمت جنوب و غرب و پرسیوس به سمت جنوب شرقی.

به عنوان مجازاتی برای غرور او، ذات الکرسی برای همیشه به یک تخت پادشاهی زنجیر شد. با این حال  بعضی تصاویر ذات الکرسی را بر روی تخت و بدون زنجیر و در حالی که یک آینه یا برگ نخل در دست دارد، نشان می دهند.

مرزهای رسمی صورت فلکی ذات‌الکرسی (و همه 88 صورت فلکی) توسط اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسان در دهه 1930 ترسیم شده است.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

Close-up on Cassiopeia the Queen

Posted by Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | CONSTELLATIONS | October 19, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/constellation-cassiopeia-the-queen-lady-of-the-chair-how-to-find-history-myth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *