دنباله‌داری به نام نئووایز در آسمان می‌تازد!!

 

 

دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) اساساً با دو چشمی قابل مشاهده است، اگرچه برخی از ناظران باتجربه در آسمانهای بکر گزارش داده‌اند که ‌توانسته‌اند آن را تنها با چشم غیرمسلح ببینند. این پست دارای اطلاعات و نمودارهایی است که به شما در دیدن این دنباله‌دار کمک می‌کند.

 انتظارات در فصل گذشته برای رویت دنباله‌دارهای ATLAS (C / 2019 Y4) و SWAN (C / 2020 F8)  زیاد بود اما هر دو در نهایت متلاشی شدند. آیا سرانجام دنباله‌دار NEOWISE (C / 2020 F3)  ما را به خط پایان رویت با چشمان غیرمسلح می‌رساند؟

 

دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ سوم ژوئیه با رسیدن خورشید به مسافت 44 میلیون کیلومتری، به طور میانگین 14 میلیون کیلومتر نزدیکتر از سیاره عطارد است. در صورت زنده ماندن از دست خورشیدی در نیمکره شمالی، می‌توان آن را در طلوع افق شمال شرقی در طلوع آفتاب با قدر یک مشاهده کرد. نام غیرمعمول آن از کاوشگر مادون قرمز (NEOWISE) ناسا (Object Wide Field Survey Wide Field Survey Explorer) (NEOWISE) گرفته شده است که در ماه مارس این  دنباله‌دار را کشف کرد.

دنباله‌دار NEOWISE قبل از ناپدید شدن در تابش خورشید، سر روشن و دم ضعیفی را در 10 ژوئن 2020 به نمایش گذاشت. این دنباله‌دار در سوم ژوئیه به حضیض خورشیدی (نزدیکترین حالت به خورشید) رسید و در 23 ژوئیه (UT) از فاصله 103 میلیون کیلومتری نزدیک زمین می‌گذرد. مایکل ماتیاززو

 

در حال حاضر همه ما می‌دانیم که پیش‌بینی‌ بزرگنمایی دنباله‌دار راحت نیست. جدیدترین اطلاعات شامل یک تخمین اوج محتاطانه با قدر +0.6 در تاریخ 5 ژوئیه و به دنبال آن +0.8 در 7 ژوئیه می‌باشد.

 

برای پیدا کردن NEOWISE در سپیده دم، از ستاره روشن سروش یا آلفای ارابه‌ران در صورت فلکی ارابه‌ران شروع کنید. سپس مستقیماً به تتای ارابه‌ران  (بزرگی 3) و – با استفاده از دوربین دوچشمی – با روش پرش ستاره‌ای بروید و  از آنجا به سوی دنباله‌دار بروید. برنامه‌ریزی کنید که درست قبل از شروع طلوع آفتاب در محل رصد خود باشید تا به رصد دنباله‌دار بپردازید. از بسیاری از مناطق، رصد دنباله‌دار حدود دو ساعت قبل از طلوع آفتاب آغاز می‌شود.

تصویر از کریس ماریوت با SkyMap

 

 NEOWISE در اولین هفته خود در افق شمال شرقی قابل مشاهده خواهد بود.  اگر NEOWISE در یک آسمان تاریک به قدر 1 رسید، حتی در حومه شهر  دیده خواهد شدد. اما در درخشانترین حالت خود در اواسط ماه ژوئیه در نزدیکی افق مشاهده می‌شود، بنابراین نسبت به برآوردهای منتشر شده تقریباً با قدر دو ظاهر می‌شود. متراکم‌تر بوده و گرد و غبار در نزدیکی افق را هم پراکنده می‌کند و هم نور اشیاء آسمانی را در مقایسه با منظره‌های سرسو، جذب می‌کند.

ظهور دنباله‌دار در آسمان صبحگاهی آغاز می‌شود، اما به زودی تبدیل به یک جسم شامگاهی می‌شود زیرا از ارابه‌ران به دب‌اکبر  می‌رود.

Sky & Telescope

 

با فرض اینکه NEOWISE به قدر 3 نگاه برسد، من شما را تشویق می‌کنم که با دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک برای مشاهده یک منظره رضایت‌بخش دنباله‌دار را همراهی کنید. سر دنباله‌دار می تواند درخشان باشد در حالی که دم غالباً ضعیف می‌باشدکه دیدن آن را با چشم غیرمسلح دشوار می‌کند. براساس تصاویر SOHO ، NEOWISE باید با دمی رو به بالا مسیر خودش را از افق شمالی به سمت بالا بپیماید.

 

 همزمان با ظهور NEOWISE در آسمان شامگاهی، مهتاب درخشان، مشاهده دنباله‌دار را تا حدود یازدهم ژوئیه تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. در آنجا، با سرعت زیاد در زیر دب‌اکبر در زیر نور مهتاب، به سرعت ارتفاع می‌گیرد. اگرچه دنباله‌دار تا اواسط ماه به قدر 2 و تا اواخر ماه به قدر 3 می‌رسد، با افزایش ارتفاع، نور کم خود را جبران می‌کند و نیمه دوم ماه ژوئیه زمان اصلی لذت بردن از این دنباله‌دار خواهد بود.

 

زمان مشاهده دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) در آسمان صبحگاهی بسیار کم است. در اواخر این ماه، پس از غروب خورشید در آسمان شامگاهی قابل مشاهده خواهد بود.

 

 

برای پیدا کردن زمان طلوع آفتاب به وقت محلی خود به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.timeanddate.com/sun/

 

 همچنین با دادن موقعیت جغرافیایی خود می‌توانید برای مشاهده بهتر این دنباله‌دار در مکان خود مطلع گردید:

https://theskylive.com/c2020f3-info

 

همچنین با مراجعه به لینک زیر نیز میتوانید با دادن موقعیت جغرافیایی خود می‌توانید برای مشاهده بهتر این دنباله‌دار در مکان خود مطلع گردید

https://www.heavens-above.com/comet.aspx?cid=C/2020%20F3&lat=48.8567&lng=2.3515&loc=Paris&alt=0&tz=CET

 

ترجمه سارا سیدحاتمی

 

منابع:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-neowise-delights-at-dawn

https://earthsky.org/space/how-to-see-comet-c2020-f3-neowise

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/anticipation-grows-for-comets-neowise-and-lemmon/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *