یافته‌های اولیه حاصل از پروژه شلیک مصنوعی به سیارک ریوگو!!

 عکس از: JAXA

 تیم بزرگی از محققان وابسته به نهادهای متعدد در سراسر ژاپن، با شلیک توپ مسی به )Ryuguریوگو(، سن این سیارک و ویژگی‌های دیگر در سطح آن را نشان داده‌اند. یافته‌های این گروه در مقاله‌ای در مجله Science منتشر شده است.

در سال 2014، آژانس فضایی JAXA ژاپن، کاوشگر فضایی Hayabusa2 را پرتاب کرد که ماموریت آن، سفر به سیارک ریوگو و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن بود. این کاوشگر دو سال پیش به این سیارک رسید و مأموریت نقشه‌برداری خود را آغاز کرد. یکی از وظایف آن، شلیک یک توپ مسی 2 کیلوگرمی در سیارک با سرعت 3200 کیلومتر بر ساعت بود. هدف این پروژه، کسب  اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تشکیل دهانه‌ها و ساختار ریوگو بود. این پرتابه که به اندازه توپ تنیس بود، دهانه‌ای را روی سطح سیارک ایجاد کرد که 14.5 متر عرض و 2.3 متر عمق داشت. همچنین ابر مختصری از بقایای مواد ایجاد کرد. محققان در تجزیه و تحلیل مواد موجود در ابر باقیمانده و در قسمت زیرین و کناره‌های دهانه، موفق به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب سیارک شدند.

محققان مواد ماسه‌ای مانند را زیرسطح صخره‌ای پیدا کردند و به باور خود در مورد این تئوریها اعتبار بخشیدند که نشان می‌دهد ریوگو، نوعی سیارک توده‌ قلوه‌سنگی (rubble pile) از نوع سیارکهایی است که در اثر برخورد مواد بزرگتر با قسمت‌های از بین رفته بدنه دیگر، تشکیل می‌شود.

 

  

Ejecta curtain growth and deposition on Ryugu. Credit: JAXA, Kobe University, Chiba Institute of Technology, Kochi University, University of Occupational and Environmental Health

 

یافتن مواد ماسه‌ای مانند، همچنین نشان می‌دهد که سیارک احتمالاً بسیار جوانتر از چیزی است که پیش از مأموریت Hayabusa2 حدس زده بودند. محققان اکنون بر این باورند که قدمت آن تقریباً به 9 میلیون سال می‌رسد. اظهارات این محققان همچنین مبنی برآن است كه این سیارك از مواد شكننده و متخلخل ساخته شده است. آنها خاطرنشان كردند كه دهانه‌اي كه توسط پرتابه ايجاد شده تقريبا هفت برابر بزرگتر از آنی است كه روي زمين باشد و داراي سطح بسيار سختتري است.

 

ترجمه:

سیدعلیرضا فعال شریعت پناهی

لیسانس زمین‌شناسی دانشگاه آزاد شاهرود

فوق لیسانس پترو لوژی دانشگاه آزاد شاهرود.

پایان‌نامه راجع به شهاب سنگ

رییس نجوم کانون شهید مطهری شهرستان سمنان

 

منبع:

Initial findings of artificial impact on asteroid Ryugu

by Bob Yirka , Phys.org

 https://phys.org/news/2020-03-artificial-impact-asteroid-ryugu.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *