دنباله‌دار‌های چهارگانه در آسمان ما!!

 

دنباله‌دارهای چهارگانه در آسمان ما!!

دنباله‌دارهای چهارگانه آسمان‌مان را درخشان می‌کنند؛ دنباله‌دار SWAN درخشنده‌تر می‌شود، دنباله‌دار اطلس تکه تکه شده، دنباله‌دار PanSTARRS حالت پایدار خود را حفظ می‌کند و دومین دنباله‌دار اطلس!

 

آسمان‌ نیمکره شمالی میزبان دنباله‌دار‌های گوناگونی است؛ دنباله دار اطلس را رصد کنید اما از دو دنباله‌دار جدید و قدیمی SWAN و PanSTARRS غافل نشوید!

 

دنباله‌دار اطلس (C/2019 Y4) همچنان در حال فروپاشی و کم‌فروغ شدن است اما هنوز کاملا از بین نرفته است. منجمان هنوز هم می‌توانند در آسمانی بدون آلودگی نوری به کمک یک دوربین دوچشمی ۱۰۰ میلی‌متری یا تلسکوپ ۶ اینچی این جرم را رصد کنند. بخش هسته این دنباله‌دار جهتی شرق به غرب دارد و در بزرگنمایی حداقل ۳۰۰ برابر می‌توان خرده مواد آن را مشاهده کرد.

 

دنباله‌دار SWAN که به تازگی توسط مَتیازوی استرالیایی کشف شده با قدر ۸ به آرامی در حال عبور از مقابل پیکر آسمانی ماهی جنوبی بوده و رفته رفته به قدر آن اضافه می‌شود. مسیر حرکت  دنباله‌دار (C/2020 F8) رو به شمال بوده و اواخر ماه آوریل (نیمه اول اردیبهشت ماه) با قدر ۷ به پیکر آسمانی آبریز (دَلو) می‌رسد و موقعیت بسیار مناسبی برای منجمان آمریکای جنوبی ایجاد می‌کند. این دنباله‌دار به حرکت آرام و افزایش درخشندگی خود ادامه می‌دهد تا جایی که در بازه زمانی 15 تا 23 ماه می

 

دنباله‌دار SWAN که به تازگی توسط مَتیازوی استرالیایی کشف شده با قدر ۸ به آرامی در حال عبور از مقابل پیکر آسمانی ماهی جنوبی بوده و رفته رفته به قدر آن اضافه می‌شود. مسیر حرکت  دنباله‌دار (C/2020 F8) رو به شمال بوده و اواخر ماه آوریل (نیمه اول اردیبهشت ماه) با قدر ۷ به پیکر آسمانی آبریز (دَلو) می‌رسد و موقعیت بسیار مناسبی برای منجمان آمریکای جنوبی ایجاد می‌کند. این دنباله‌دار به حرکت آرام و افزایش درخشندگی خود ادامه می‌دهد تا جایی که در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۳ ماه می (۲۷ اردیبهشت تا ۴ خردادماه) در آسمان صبحگاهی با قدر ۳.۵ از پیکر آسمانی مثلث به سمت پیکر آسمانی پرساوش می‌رسد.

 

دنباله‌دار آرام PanSTARRS؛ مسیر حرکت این دنباله‌دار از پیکر آسمانی زرافه به سمت پیکر آسمانی خرس بزرگ می‌باشد. در آسمانی بدون آلودگی نوری می‌توان با استفاده از یک دوربین دوچشمی ۵۰×۱۰ آن را رصد کرد.

 

باز هم دنباله‌دار اطلس!

دومین دنباله‌دار اطلس (C/ 2019 Y1) که ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ کشف شد همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد. این دنباله‌دار که در ابتدا قدر ۱۸ داشته، اوایل ماه مارس به قدر ۹.۵ رسیده و از مربع بزرگ پیکر آسمانی اسب بالدار عبور کرده است. اگرچه انتظار میرفت در این ماه دنباله‌دار اطلسY1 از بین برود اما به طرز شگفت‌ انگیزی درخشان شده است. به کمک تلسکوپی با بزرگنمایی ۶۴ برابر گیسوی سبز رنگ و دنباله کم‌فروغ و رو به شمال آن به خوبی قابل رصد می‌باشد.

این دنباله‌دار نیز مانند دو دنباله‌دار اطلس Y4 و PanSTARRS دورقطبی بوده و از مناطقی با عرض نیمه‌شمالی در تمام طول شب قابل مشاهده می‌باشد. اطلس Y1 در زمان عبور از پیکر آسمانی ذات‌الکرسی به سمت پیکر آسمانی خرس کوچک و خرس بزرگ کمی کم‌فروغ می‌شود. اول ماه می (۱۱ اردیبهشت) این دنباله‌دار از فاصله ۶.۵ درجه‌ای ستاره پولاریس (ستاره قطبی) عبور خواهد کرد. سوم می (۱۳ اردیبهشت) نیز با فاصله ۱.۱ واحد نجومی از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

نحوه تغییر شکل دنباله‌دار اطلس Y4 در طول بازه زمانی ۶ الی ۱۴ آوریل ۲۰۲۰

مسیر حرکت دنباله‌دار SWAN در میان پیکرهای آسمانی شمالی؛ ابتدای مسیر آن از پنجم ماه می با قدر ۶.۵ آغاز شده و موقعیت روزانه آن نیز مشخص شده است

نمایی از دنباله‌دار سبز رنگ SWAN که انتظار میرود اواسط ماه آوریل در سمت شرق آسمان صبحگاهی قابل مشاهده با چشم غیرمسلح نیز باشد.

مسیر دنباله‌دار اطلس Y4 از مقابل پیکرهای آسمانی زرافه و ذات الکرسی از ۱۵ آوریل تا دهه ابتدایی ماه می

مسیر حرکت دنباله‌دار PanSTARRS با قدر ۸ در میان پیکرهای آسمانی از ۱۵ آوریل تا ۲۳ ژوئن؛ موقعیت دنباله‌دار هر پنج روز یکبار مشخص شده است

 

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

NEW COMET ALERT! QUARTET OF COMETS GRACE OUR SKIES

 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/new-comet-alert-trio-of-comets-grace-our-skies/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *