یکی از دو سیاره فراخورشیدی که به تازگی کشف شده‌اند، پتانسیل زیست‌پذیری از خود نشان می‌دهند!!

تصویر هنری از سیاره فراخورشیدی GJ 357d. اعتبار تصویر: کریس اسمیت / مرکز پرواز فضایی گدارد ناسا.

ستاره‌شناسان می‌گویند ، سیاره‌ای که در اطراف یک ستاره کم نور در حال چرخش است، دو سیاره قبلاً دیده نشده دارد که یکی از آنها می‌تواند میزبان آب مایع و در نتیجه زندگی باشد.

سیاره سوزان GJ 357 b که توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا به تصویر کشیده است، در صورت فلکی هیدرا در حدود 31 سال نوری فاصله دارد که تنها 22٪ از زمین بزرگتر است و هر 3.9 روز یکبار به دور ستاره خود می‌چرخد.

این بدان معناست که حتی اگر ستاره کوتوله نوع M آن تقریباً 40٪ از خورشید خنکتر باشد، احتمالاً کره‌ بسیار داغی است – احتمالاً 490 درجه فارنهایت یا حتی زیادتر – حتی بدون اینکه عایق اتمسفری را داشته باشد.

ستاره‌شناسان برای تأیید وجود GJ 357 b از اطلاعات تلسکوپهای زمینی استفاده کردند. در این فرایند، آنها سرنخهایی را مشاهده کردند که یک جفت سیاره دیگر نیز در حال چرخش به دور همان ستاره هستند.

این دو سیاره ، GJ 357 c و d با استفاده از روش سرعت شعاعی پیدا شدند: با نگاهی به چرخش جزئی در حرکات ستاره ناشی از گره‌های گرانشی کوچک سیارات آنها.

GJ 357 c تقریباً 3.4 برابر وزن زمین، وزن دارد و هر 9.1 روز یکبار با فاصله بیش از دو برابر از GJ 357 b به دور ستاره می‌چرخد. این نزدیکی باعث می‌‌شود درجه حرارت در حدود 260 درجه فارنهایت ثابت باشد – البته نه به اندازه سیاره b ، اما با این وجود هنوز هم بسیار مثمرثمر است.

سیاره سوم، GJ 357 d است که در واقع برخی از پتانسیل‌ها را به عنوان یک جهان قابل سکونت در اختیار دارد.

وزن آن حداقل 6.1 جرم زمین است و به دور ستاره با فاصله بسیار بیشتری می‌چرخد و در 55.7 روز یک بار مدار ستاره را کامل می‌کند. حتی اگر این فاصله فقط یک پنجم فاصله زمین تا خورشید ما باشد، ستاره کم‌نور GJ 357 d سطح بسیار سردی خواهد داشت. بدون اتمسفر، دماسنج در سطح این سیاره می‌تواند در حدود 64 درجه فارنهایت زیر صفر مطلق باشد (به معنای عدم وجود آب مایع روی سطح).

جو متراکم با ترکیب مناسب می‌تواند گرما را به دام بیندازد و اجازه دهد تا آب روی سطح سیاره مایع باقی بماند. این امر شبیه به چیزی است که دانشمندان فکر می‌کنند در مریخ اتفاق افتاده است که امروز خشک است اما ممکن است روزی اتمسفر نازکی داشته باشد که به آب مایع اجازه می‌دهد تا تمام نقاط سطح آن را ترک کند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
One of two newly discovered exoplanets shows potential as a habitable world
by Amina Khan
https://phys.org/news/2019-08-newly-exoplanets-potential-habitable-world.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *