کهکشان به شدت پخشی در گروه NGC 5846 یافت شد!

Tomasz Nowakowski، Phys.org

تصویر VEGAS از NGC 5846_UDG1. این تصویر منطقه‌ای به ابعاد  210 × 210 از  تصویر بزرگتر VEGAS را نشان می‌دهد، سمت بالا شمال و شرق سمت چپ. UDG1 و سیستم خوشه‌های کروی آن در مرکز تصویر دیده می‌شود. مرکز گروه NGC 5846 در جنوب غربی واقع شده است. اعتبار: فوربز و همکاران، 2019.

ستاره شناسان یک کهکشان فوق‌العاده پراکنده یا کهکشان به شدت پخشی (غیرمتمرکز (UDG یا Ultra Diffuse Galaxy،  را که به احتمال زیاد در گروه کهکشانی NGC 5846 قرار دارد، شناسایی کرده‌اند. این کشف بخشی از تحقیق در حال انجام VEGAS است که هدف از آن، تحقیق درباره کهکشانهای اولیه در محیطهای مختلف است. جزئیات این یافته در یک مقاله در 15 می در arXiv.org ارائه شد.

UDG ها کهکشان‌های نادری هستند. بزرگترین UDG ها دارای اندازه‌هایی شبیه به کهکشان راه شیری هستند، اما تنها یک درصد از ستارگان کهکشان‌های اصلی ما را دارا هستند. رمز و راز UDG ها هنوز هم برای دانشمندان ناشناخته است چرا که آنها سعی می‌کنند توضیح دهند که چرا این کهکشان‌های ضعیف اما بزرگ که توسط میدان‌های جزر و مدی خوشه‌های میزبانشان از هم جدا نشده‌اند.

اگر چه بسیاری از UDG ها تا به امروز کشف شده است، تعداد چنین کهکشان‌هایی که در محدوده کیهانی ما (در حدود 100 میلیون سال نوری زمین) شناسایی شده‌اند، هنوز نسبتا کم هستند. از این رو، هر گونه افزودن عضو جدید به این لیست کوتاه UDG های نزدیک، برای ستاره‌شناسانی که قصد دارند از اسرار این اشیاء مطلع شوند، بسیار مهم است.

در حال حاضر، گروهی از ستاره شناسان به رهبری دانکن A. فوربس از دانشگاه Swinburne در استرالیا، UDG های نزدیک را گزارش می‌کنند. با استفاده از تلسکوپVLT در رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در شیلی، آنها تصویری عمیق از گروه کهکشانی NGC 5846 را به عنوان بخشی از بررسی VST GAlaxieS اولیه (VEGAS) انجام دادند.

در حدود 81 میلیون سال نوری دورتر از زمین، گروه NGC 5846 تحت تاثیر دو کهکشان بیضوی بزرگ قرار گرفته است: NGC 5846 و NGC 5813.

محققان در این مقاله نوشتند: “در اینجا، ما کشف یک کهکشان به شدت پخشی را ارائه می‌دهیم، فرض می‌کنیم که متعلق به گروه NGC 5846 باشد. نام این شی NGC 5846_UDG1 است.”

طبق این مقاله NGC 5846_UDG1 به احتمال زیاد در فاصله حدود 81.5 میلیون سال نوری زمین قرار دارد و دارای شعاع موثر حدود 6،850 سال نوری است. قدر مطلق کهکشان به -14.2 رسید.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که NGC 5846_UDG1 دارای جرم ستاره ای حدود 100 میلیون برابر جرم خورشیدی و یک جرم هاله بیش از 80 میلیارد جرم خورشیدی است.

ستاره‌شناسان می‌گویند که این مقادیر، ماهیت UDG کهکشان تازه شناسایی شده را تایید می‌کند. با این حال، مشاهدات پیگیری طیفی از این شیء هنوز هم لازم است تا تأیید شود که متعلق به گروه NGC 5846 است. چنین مطالعاتی همچنین می‌توانند اطلاعات ضروری مربوط به سینماتیک داخلی NGC 5846_UDG1 و خواص ستاره ای آن را ارائه دهند.

محققان همچنین در نهایت اظهار داشتند که کشف آنها از لحاظ پیدا کردن سایر UDG های مجاور بسیار مؤثر است. آنها امیدوارند که تصاویر بیشتری از این کهکشانها را در این مکان و بیشتر از این نوع در تصاویر عمق آسمان و وسیع VEGAS پیدا کنند.

New ultra diffuse galaxy found in the NGC 5846 group