دوربین مریخ‌نورد کنجکاوی دو خورشیدگرفتی در مریخ را ثبت کرد!!

 

 

دوربین مریخ‌نورد کنجکاوی خورشیدگرفتگی‌های دو قمر سیاره فوبوس و دیموس را ثبت کرد.

 

قمرهای مریخ را تماشا کنید. فوبوس و دیموس در ماه گذشته در یک جفت خورشیدگرفتگی از جلوی خورشید عبور می‌کنند. این انیمیشن‌ها از تصاویر دوربین‌های مریخ‌نورد کنجکاوی ساخته شده‌اند.

 

این سری از تصاویر ماه مارس فوبوس را در حال گذر از مقابل خورشید نشان می‌دهد که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در روز چهارشنبه 26 مارس 2019 دیده شده است. تصویر از NASA / JPL-Caltech / MSSS.

 

ماه گذشته (مارس 2019)، دوربین‌های مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا یک خورشید گرفتگی توسط هر یک از ماههای فوبوس و دیموس را ثبت کردند.

 

دوربین کنجکاوی Mastcam، که دارای فیلترهای خورشیدی است و به طور مستقیم به خورشید خیره می‌شود، عبور فوبوس از خورشید را در تاریخ 26 مارس 2019 و دیموس را در 17 مارس 2019 تصویر کرد.

 

گرفتها در مریخ کامل نیست همانطور که گاهی اوقات در اینجا بر روی زمین صورت می‌گیرد. همانطور که می بینید در دو انیمیشن، قمرهای مریخ به طور کامل خورشید را پوشش نمی‌دهند.

 

این سری از تصاویر دیموس قمر مریخ را نشان می‌دهد که از مقابل خورشید عبور می‌کند و توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در روز یکشنبه 17 مارس 2019 گرفته شده است. تصویر از NASA / JPL-Caltech / MSSS.

 

یکی از دوربین‌های کنجکاوی، علاوه بر عکاسی از عبور قمرها از مقابل خورشید، سایه فوبوس را در 25 مارس 2019 ثبت کرد. همانطور که سایه ماه در طول غروب خورشید عبور می‌کرد، جلوی نور خورشید را گرفت. ناسا گفت:

این تصویر پس از رفتن خورشید به پشت افق گرفته شده است. درست همانطور که فوبوس در حال صعود است، سایه درازش بر سطح مریخ می‌افتد.

این سری از تصاویر، سایه فوبوس را نشان می‌دهد که از روی مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا عبور می ‌ند و جلوی نور خورشید را در روز دوشنبه 25 مارس 2019 می‌گیرد. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

 

گرفتهای خورشید بارها و بارها توسط کنجکاوی دیده شده است (این مریخ‌نورد  در سال 2012 بر روی مریخ فرود آمد).

 

مارک لمونز (همکار تحقیق با Mastcam کنجکاوی) از دانشگاه تگزاس A & M گفت: “پیش از اینکه مریخ‌نورد روح و فرصت را در سال 2004 بر روی مریخ فرود بیایند، عدم اطمینان بیشتری در مورد مدار هر قمر وجود داشت. اولین بار یکی از مریخ‌نوردها سعی کرد تا گرفت دیموس را روبروی خورشید ببیند و این قمر را در فاصله 25 مایلی (40 کیلومتری) از جایی که انتظار داشتند پیدا کرد. لمون در بیانیه‌ای گفت:

مشاهدات بیشتر در طول زمان به کشف جزئیات هر مدار کمک می‌کند. این مدارها در طول زمان در پاسخ به کشش گرانشی مریخ، مشتری یا حتی هر قمر مریخ تغییر می‌کنند.

 

تا کنون، مریخ‌نوردهای – روح، فرصت و یا کنجکاوی – هشت مشاهده از گرفت دیموس را در برابر خورشید و حدود 40 عدد از گرفت فوبوس را ثبت کرده‌اند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Curiosity rover captured 2 solar eclipses on Mars

Posted by Eleanor Imster in SPACE | April 7, 2019

https://earthsky.org/space/curiosity-rover-2-solar-eclipses-mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *