ماموریتهای فضایی سال 2019

سفرهای چندگانه به ماه، ماهواره‌های فیزیکی و  کاوشگرهای سیارات فراخورشیدی اروپا، از جمله مأموریت‌های فضایی در سال 2019 است.

 CHEOPS

 ماموریت CHEOPS سیارات فراخورشیدی   ESA در سال 2019 به فضا خواهد رفت.

ESA / C. Carreau

 

ما در سال 2018، سال بسیار شلوغی داشتیم.  شاهد 112 پرتاب موفق به فضا از 8 کشور مختلف بوده‌ایم. بیشترین پرتاب‌هایی که از سال 1990 دیده‌ایم از چین و شرکت اسپیس‌ایکس بوده که به ترتیب 39 و 21پرتاب داشته‌اند که رکوردی برای هر دو آنها می‌باشد. همچنین در سال گذشته ما شاهد مأموریت اینسایت به سیاره‌ی سرخ بودیم. مأموریت بپی کولومبوی  اروپا که به سمت عطارد روانه است، مأموریت پرتاب ناسا برای شکار سیارات فراخورشیدی با نام مأموریت TESS، مأموریت کاوشگر خورشیدی پارکر و ماموریت چینی برای فرود در قسمت تاریک ماه بوده‌ایم، همچنین موارد بیشتری پیش رو قرار گرفته است. در اینجا سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی بپردازیم که در سال 2019 خواهیم دید.

 

اشتیاق برای ماه

سال جدید ناوگان سفینه چندملیتی که به ماه باز می‌گردد، را خواهد دید.

Change 5

تصویر هنری از ماموریت چانگ ای چین . CNSA

 

سفینه چانگ ای 4 چین برای اولین فرود نرم در سمت تاریک ماه در ابتدای ژانویه 2019 طرح‌ریزی‌شده بود و با چانگ 5 پیگیری می‌شود که یک مأموریت نمونه‌گیری برگشتی است و تا اواخر 2019 باید کار خود را به انجام رساند.

برنامه ماهواره‌ای چینی کاوشگری و اکتشاف ماه در سه مرحله؛ به ترتیب و همگام با پیشبرد تکنولوژیکی لازم طراحی شده‌است:

فاز نخست، رسیدن به مدار ماه است، هدفی که تکمیل شده توسط چانگ ای ۱ در سال ۲۰۰۷ و چانگ ای ۲ در سال ۲۰۱۰ تکمیل گردید.

فاز دوم فرود بر سطح ماه و استفاده از سطح‌نورد برای جابه‌جایی و حرکت، همان‌گونه که چانگ ای ۳ در سال ۲۰۱۳ و چانگ ای ۴ در ژانویه ۲۰۱۹ انجام دادند.

فاز سوم جمع‌آوری نمونه‌های خاک ماه از سایت‌های نزدیک و ارسال آن‌ها به زمین است، مأموریتی که در آینده چانگ ای ۵ و چانگ ای ۶ انجام خواهند داد. هدف این برنامه، فراهم‌ساختن امکان فرود خدمه فضانورد در دهه ۲۰۳۰ و احتمالاً ساختن یک پایگاه در نزدیکی قطب جنوب ماه است.

کلید موفقیت این شرکت، موشک بالستیک سنگین مارس5  چین است که در طی پرواز دوم خود در ماه ژوئیه 2017 مشکلی با موتور مرحله اول آن داشت. چانگ ای 5، با وزن 18100 پوند  (8200 کیلوگرم) سنگین‌ترین پرتاب خواهد بود که شامل سیستم فرود، سیستم پرتاب و کپسول بازگشت نمونه – بیش از دو برابر چانگ ای 4 ـ نیاز به موشک حامل بزرگتری دارد.

 ISRO rover

مریخ‌نورد چاندرایان 2 روی زمین.

 ISRO

 در ضمن، سازمان تحقیق فضایی هند در سال 2019، با مأموریت چاندرایان 2، وارد بازی فرود ماه خواهد شد. این سفینه‌ی فضایی یک مدارگرد، مریخ‌نورد و فرودگر را حمل می‌کند که  به ‌وسیله ماهواره زمین‌آهنگ مارک 3 از مرکز فضایی ساتیتش دوان در هند در 30 ژانویه 2019 به پرتاب خواهد شد. چاندرایان 2 2 نزدیک دره‌ی simpelius N و manzinous c فرود می‌آید. اولین فرود نرمی که در منطقه‌ی قطب جنوبی ماه به وقوع خواهد پیوست.

 

مسابقه جایزه بزرگ ماه گوگل، یک رقابت بین المللی است که هدف آن اجرای اولین ماموریت فضایی بخش خصوصی برای ارسال کاوشگر به ماه است. به منظور برنده شدن در این رقابت لازم است یکی از گروههای شرکت کننده یک فضاپیمای روباتیک را روی سطح ماه فرود آورد، آن را در سطح ماه حداقل در مسافتی به طول 500 متر پیش ببرد و تصاویر با وضوح بالا از سطح ماه به زمین ارسال کند. علاوه بر این، هرگروه باید هزینه انجام ماموریت خود را از بخش خصوصی تامین کند و نمی تواند بیش از 10 درصد مجموع هزینه های ماموریت را از نهادهای دولتی دریافت کند. اولین گروهی که موفق شود با رعایت تمام این شرایط تا قبل از تاریخ 31 دسامبر سال 2017 میلادی کاوشگر خود را در سطح ماه فرود آورد، برنده جایزه 20 میلیون دلاری مسابقه خواهد بود. گروه دوم نیز جایزه ای به ارزش 5 میلیون دلار دریافت می‌کند. پنج میلیون دلار دیگر برای اهداف دیگر تعیین شده است. متاسفانه در تاریخ 31 مارس 2018، مهلت پایان ثبت نام را بدون هیچ مدعی اعلام شد. با این وجود، پنج تیم همچنان متعهد به اهداف خود هستند و در حال کار برای تأمین قراردادهای پرتاب برای رفتن به ماه در سال 2019 هستند.

Spacell:

این کمپانی اسرائیلی برنامه دارد تا فرودگر ماه به نام برشیت (beresheet) را  با یک راکت فالکون 9 در روز جمعه 13 فوریه 2019 پرتاب کند.

 

ALINA:

شرکت خودروسازی آئودی با همکاری شرکتی آلمانی ماه‌نوردی ساخته‌ که قرار است سال آینده روی همان نقطه‌ای که ماموریت آپولو فرود آمد، روی ماه فرود بیاید. این ماه‌نورد که کواترو نام دارد، از فناوری ای‌ترون آئودی برخوردار است. قرار است این ماه‌نورد به همراه فرودگر Alina که در نهایت دو دستگاه کواترو را به ماه خواهد برد،‌ در آزمایش فشار مورد برسی قرار گیرند. دو ماه‌نورد در نزدیکی سایت فرود آپولو 17 تائوروس-لیترو در سال 2019 فرود می‌آیند. این ماهنورد با هدف برنده شدن در مسابقه جایزه بزرگ ماه گوگل که ۳۰ میلیون دلار است،‌ ساخته شده‌است. این جایزه به شرکت یا فردی تعلق خواهد گرفت که بتواند تا دسامبر سال ۲۰۱۷ ماهنوردی روباتیک را ساخته، به سمت ماه پرتاب کرده و روی ماه فرود آورد و ماهنورد بتواند ۵۰۰ متر روی ماه حرکت کرده و تصاویری با وضوح بالا به زمین ارسال کند.

 

 

Moon express:

Moon Express تنها عضو باقی‌مانده از آمریکا در مسابقه جایزه بزرگ ماه گوگل، قصد دارد دو مأموریت در سال 2019 را به انجام برساند؛ فرودگر MX-1E و فرودگرMoon Lamp Outboard MX-3. این شرکت قصد دارد این مأموریت‌ها را در آزمایشگاه موشکی الکترون راکت که چندین‌بار از شرکت ماهیای نیوزلند در سال 2018 پرتاب موفق داشت، انجام دهد. MX-1E یک تلسکوپ نوری کوچک، یک بازتابنده‌ یکپارچه‌ی لیزری و یک ظرف یادبود آسمانی را حمل می‌کند.

 

Team Indus:

این شرکت در بنگلور هند قرارداد، هدفش پرتاب ایمن در سال 2019 است. دو گروه دیگر به نامSynergy Moon و Hakuto، با گروه Indus همکاری می‌کنند.

 

یکی دیگر از مأموریت های مونونگ ممکن است Pathfinder Goonhilly Lunar، که ماهواره نانویی را به مدار ماه برساند. بریتانیا می‌خواهد در طول مدار اطراف ماه به مناسبت 50 مین سالگرد آپولو 11 این برنامه را آغاز کند. اما هیچ تاریخی در مورد تاریخ انتشار یا حامل این مأموریت وجود ندارد.

ستاره‌شناسی از مدار نزدیک زمین

آژانس فضایی اروپا زمان زیادی است منتظر پروژه Characterizing Exoplanets Satellite (CHEOPS) است که ممکن است در فاصله زمانی اکتبر-نوامبر به فضا فرستاده شود. Cheops تلسکوپ 13 اینچ (33 سانتیمتری) را برای محاسبات دقیق از شعاع گذر سیاره‌های فراخورشیدی به کار می‌گیرد. Cheops توسط راکت سایوز پرتاب می‌شود و مشاهداتی را به‌طورهم‌زمان از  مدار خورشیدآهنگ  زمین انجام می‌دهد.

 CHEOPS

یکی دیگر از مأموریت‌های فیزیکی برای دیدن، لیزر 2 است. برای پیگیری کردن مأموریت ماهواره‌ی نسبیتی لیزر 2012 آژانس فضایی اروپا (LARESLARES 2 از راکت وگا از کورو گینه فرانسه در اواخر 2019پرتاب می‌شود. دانشمندان به‌طورگسترده‌ای لیزر را از رصدخانه‌ی زمینی به منعکس‌کننده برگشتی LARES 2 گسیل می‌کنند با هدف اینکه اثر نسبی کشش چارچوب ماهواره‌ای را اندازه بگیرد. کشش چارچوب اولین استنتاج در مورد اثر کشش چارچوب در سال ۱۹۱۸ در چارچوب نظریه نسبیت عام توسط ژوزف لنز و هانس تیرینگ ارائه شد و به عنوان اثر لنز-تیرینگ نیز شناخته می‌شود.

An artist’s conception of Spektr-RG in space. 

Roscosmos/NPO Lavochkin

 Spektr RG

روسیه نیز درنهایت ابزار اشعه ایکس Spektr RG را، در یک پروژه مشترک با آلمان، راه‌اندازی می‌کند.  Spektr RG برای مشاهده باندهای اشعه ایکس متوسط ​​و باانرژی بالا با استفاده از چندین ابزار طراحی‌شده است. در ابتدا قرار بود در سال 2017 پرتاب شود، اما از نظر فنی ناکام بود؛ در حال حاضر برای پرتاب در ماه مارس برنامه‌ریزی‌شده است.

 

و حالا برای چیزی کاملاً متفاوت آماده باشید…

 Astro Live Experiences (ALE (ALE) ژاپن – یک مأموریت کوچک که برای ایجاد یک بارش شهابی مصنوعی طراحی کرده است – ممکن است در سال 2019 به فضا برود. هر توزیع‌کنندهALE ، 300 تا 500 گلوله را با برچسب شهاب 16000 دلاری حمل می‌کند. با این ‌وجود درحالی‌که این شرکت قصد دارد ALE-1 و ALE-2 را در سال 2019 پرتاب کند، نخستین بارش شهابی مصنوعی تا سال 2020 اتفاق نخواهد افتاد.

این ماهواره برای ساخت بارش شهابی مصنوعی از تعداد زیادی گلوله‌های فلزی با قطر کمتر از یک اینچ (2.5 سانتی‌متر) بهره می‌برد که در زمان مشخصی در فضا سوزانده شده و نور زیادی تولید می‌کند. شرکت سازنده این ماهواره ادعا می‌کند این بارش شهابی جعلی از مدل‌های طبیعی بهتر است؛ زیرا مدت نمایش و شدت آن از مدل‌های طبیعی بیشتر خواهد بود.

نخستین نمایش این ماهواره در اوایل سال 2020 میلادی و در آسمان کشور ژاپن انجام خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت سازنده، این نمایش تا شعاع 100 کیلومتری قابل رویت است و حدود 6 میلیون نفر می‌توانند آن را مشاهده کنند.

همچنین در سال 2019، SpaceX ممکن است اولین پرواز خدمه‌ای دراگون را در ماه ژوئن انجام دهد که با یک پرتاب کپسول بدون خدمه  در ماه ژانویه انجام خواهد شد.  اولین باری است که یک شرکت خصوصی، فضانوردان را در مدار زمین قرار داده است. این پرتاب نخستین خدمه را از خاک ایالات‌متحده  حمل خواهد کرد (از وقتی شاتل فضایی آتلانتیس برای آخرین بار در 8 ژوئیه 2011 پرتاب شد).

 

با تمام مأموریت‌های آینده، سال 2019، سال هیجان‌انگیزی در فضا خواهد بود.

 ترجمه:  پیمان نوروزی

منبع:

Space Missions to Watch in 2019 – Sky & Telescope

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/space-missions-to-watch-in-2019/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *