دانشمندان شراره‌ ستاره‌ای پیدا کردند که 10 میلیارد برابر قدرتمندتر از شراره‌های خورشید ما می‌باشد!!

 

دانشمندان یک شراره قدرتمند طول موج زیرمیلیمتری از یک ستاره جوان در سحابی اوریون گرفته‌اند.

تلسکوپ جیمز ماکسول کلارک
Will Montgomerie

یک تیم تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ جیمز ماکسول کلارک (JCMT) اولین شراره ستاره‌ای را در طول‌موج‌های زیرمیلی‌متری کشف کرده است – که 10 میلیارد برابر قدرتمندتر از شراره‌های خورشید ما است. این یافته که در 20 ژانویه در مجله Astrophysical Journal منتشر شده می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا فرآیندهای شکل‌گیری ستاره‌های جوان را بهتر درک کنند – و شاید تاریخچه خورشید را بررسی کنند.

استیو مایرز (رصدخانه شرق آسیا، هاوایی) در تاریخ 26 نوامبر 2016، متوجه شد که شراره‌های غول‌پیکر قدرتمندی تشخیص داد که در یک ستاره جوان که در فاصله 1500 سال نوری در سحابی اوریون تشکیل شده بود. این منطقه از آسمان فقط چند روز قبل فعالیتی از خود نشان نمی‌داد و در عرض نیم ساعت دانشمندان آن را مشاهده کردند، و روشنایی آن 50٪ کاهش یافت. احتمالا این رویداد فقط چند ساعت طول کشید.

مفهوم هنری از میدان مغناطیسی که نشان‌دهنده دیسک گازی در اطراف ستاره جوان می‌باشد که شراره از خود منتشر می‌کند. خطوط میدان مغناطیسی می‌توانند مواد را روی ستاره نگه داشته و شراره‌های درخشان تولید کنند.
NASA / JPL-Caltech

توضیح این شراره ناگهانی و سرازیری انرژی در فرایند تشکیل ستاره‌هاست. ستاره‌ها در ابرهای بزرگ گاز و گرد و غبار شکل می‌گیرند. هر یک از خورشیدهای در حال گسترش، جرم اولیه خود را با گرانشی از محیط اطراف خود به دست می‌آورد. اما از دهه 1990 دانشمندان شواهدی دریافت کرده‌اند که این ممکن است یک روند پایدار نباشد، در حالی که مواد به طور مداوم به سمت مرکز می‌روند. در عوض، گاز و گرد و غبار در ابتدا روی یک دیسک دایره‌ای بزرگ قرار می‌گیرند که آن را به قسمت مرکزی منظومه شمسی تبدیل می‌کند. در نهایت یک میدان مغناطیسی قدرتمند مواد را به ستاره منتقل می‌کند.

در سیستم JW 566، ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که ستاره جوان سریعتر از دیسک تغذیه آن می‌چرخد، که باعث می‌شود خطوط میدان مغناطیسی در اطراف ستاره بچرخد. “جایی که خطوط میدان پیچیده می‌شود، شکسته و دوباره متصل می‌شود، باعث افزایش ذرات شارژی شده و ایجاد شراره‌های قابل ملاحظه‌ای می‌کند.”

چنین رویدادی احتمالا چندین بار در فرآیند تشکیل هر ستاره اتفاق می‌افتد. پس از همه، شراره‌های ستاره‌ای در اشعه ایکس، مادون قرمز و طول‌موج‌های رادیویی قابل تشخیص هستند. با این حال، این اولین شراره‌ها در محدوده زیرمیلیمتر مشاهده شده است و این یافته کاملا غیرمنتظره بود. مایرز می‌گوید: “ما به طور اتفاقی به جهت درست نگاه کردیم. “طبیعت سرشار از اطلاعات می‌باشد، حقیقتا رویدادهایی مانند این را نشان می‌دهد که ممکن است رایج باشند. تا به امروز، آنها را از دست داده‌ایم؛ چرا که هیچکسی یک بررسی منظم و پیوسته برای رویدادهای متغیر در ناحیه‌های تشکیل ستاره‌ای در نزدیکی طول موجهای زیرمیلیمتری نداشته است. ”

این تصویر انتشار 850 میکرونی از نوک شمالی ابر مولکولی سحابی اوریون را نشان می‌دهد. مربع‌ سبز در تصویر قهوه‌ای موقعیت ستاره‌های جوان را که قبلا شناسایی شده‌اند را نشان می‌دهد. بخش بزرگنمایی شده در این بخش اطلاعاتی از تاریخ 20 نوامبر و 26 نوامبر سال 2016 را نشان می‌دهد، زمانی که ستاره‌شناسان ستاره جوان را پیدا کردند. استیو مارتین

مشاهدات تلسکوپ در حدود یک سال به پایان می‌رسد، و تیم امیدوار است تا تا آن زمان حداقل یک رویداد دیگر را پیدا کند. مایرز می‌گوید: تجزیه و تحلیل و دلیل اتفاق افتادن این رویدادها می‌تواند پاسخ‌های مهمی برای “سوالاتی که در ذهن بسیاری از مردم، مانند ریشه‌های سیاراتی مانند سیاره بدست بدهد”. به عنوان مثال، شراره‌های ستاره‌ای به نظر می‌رسد که اتمسفر و شانس زندگی را در سیارات در اطراف ستاره‌های کم جرم مانند پروکسیما سانتوری تخریب کنند.

آیلز کلیوز (دانشگاه ویرجینیا)، که در این مطالعه شرکت نداشت، موافق این یافته مهم است. او می‌گوید: «مشخص کردن شراره‌های شدید مانند اینها در درک محیط‌هایی که از سیاره تشکیل می‌شود ضروری است. “ما اغلب در مورد چگونگی انعطاف‌پذیری ستارگان ممکن است در مورد مسافت زیستی موجود در سیاره‌های موجود صحبت کنیم. . . با این حال، به اندازه کافی مهم است که بپرسیم که چرا شراره‌های قدرتمند ستارگان بسیار جوان ممکن است بر روی شکل‌گیری حیات در سیاره‌های فراخورشیدی، تاثیر بگذارد. ”

Scientists Find Stellar Flare 10 Billion Times More Powerful Than Those on the Sun
By: Julie Freydlin | February 21, 2019
https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/scientists-find-stellar-flare-10-billion-times-more-powerful-than-sun/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *