کاوشگر چینی چانگ ای 4 بیدار می‌شود، ماه‌نورد به خواب می‌رود!!

پس از یک تعطیلات دو هفته‌ای، نتایج بیشتر از طرف دور ماه می‌آیند.

ماه‌نورد یوتا 2 برای جلوگیری از گرمای شدید در سمت دور ماه، به خواب می‌رود. CLEP / CNSA

 

کاوشگر چینی بعد از یک دوره استراحت دو هفته‌ای، برنامه‌ریزی شده است. ماه‌نورد یوتا2، روز 29 ژانویه بیدار شد، اما کاوشگر چینی چانگ ای 4 یک روز اضافی خوابید. حالت استراحت به علت دمای هوای سرد در نیمه سرد ماه بود که به میزان 310 درجه فارنهایت (-190 درجه سانتیگراد) افت کرد.

 

چانگ ای 4  اولین کاوشگری است که در قسمت دور ماه قرار دارد و درجه حرارت سرد بخشی از روند کشف است.

 

داده‌های کاوشگر چانگ ای 4 با آپولو متفاوت است

“با توجه به اندازه‌گیری‌های چانگ ای 4، دمای لایه کم عمق خاک ماه در سمت دور ماه کمتر از داده‌های به دست آمده از مأموریت آپولو در قسمت نزدیک ماه است.” ژانگ هو، مدیر اجرایی پروژۀ چانگ ای 4، به ژینهوا، رسانه دولتی چین گفت: “احتمالا این امر به دلیل تفاوت در ترکیب میان دو طرف ماه است. ژانگ گفت: ما هنوز به تجزیه و تحلیل دقیق نیاز داریم.

 

فضانوردان آپولو تنها اطلاعاتی را از بخش کوچکی از سایتها در نزدیکی قسمت نزدیک ماه جمع‌آوری کردند. همچنین در زمان روز ماه بود که آنها بیشتر از ماه بازدید کردند، به طوری که آنها می‌توانستند ببینند کجا فرود می‌آیند. اما آنها ابزارهایی را برای اندازه‌گیری دمای ماه در زیر سطح گذاشتند، که داده‌ها را برای سال‌ها پس از اینکه انسان‌ها از آنجا رفتند در طول روز و شب، ثبت کرد.

 

با یک نگاه سریع به نظر می‌رسد که طرف‌های نزدیک و دور ماه، کاملا متفاوت هستند، بنابراین تعجب‌آور نیست که آنها ممکن است گرما را به طور متفاوتی حفظ کنند. اما هیچ راهی برای دانستن این امر بدون بازدید از طرف دور وجود ندارد.

 

یوتا 2 تلاش می‌کند تا گرم شود

هر دو ماه‌نورد و کاوشگر دارای منابع گرمازای رادیوایزوتوپ هستند تا مانع از انجماد کامل در شبهای طولانی‌مدت شود. از آنجایی که هر دو در زمان بیدار شدن فعال می‌شوند، به نظر می‌رسد که کارشان را انجام می‌دهند، و اکنون می‌توانند برای روز ماه به انرژی خورشیدی متکی باشند.

 

اما روز نیز خطر درجه حرارت بالا را در پی خود دارد.  کاوشگر می‌تواند دمای خود را تنظیم کند، اما یوتا 2 در 3 فوریه برای جلوگیری از گرمای بیش از حد نور مستقیم خورشید، مجددا به خواب می‌رود. ماه‌نورد عین همین کار را از 6 تا 10 ژانویه انجام داد.

یوتا 2 در طول ساعات بیداری خود 144 فوت سفر کرده و تصاویری از خانه جدید خود را ارسال کرده است. این کار را ادامه می‌دهد تا سطح ماه را با استفاده از رادار و اسپکترومتر بررسی کند، این امر شاید به محققان امکان دهد که بدانند چرا طرف دورتر ماه سردتر از سمت نزدیک آن است.

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

Chinese Chang’e-4 rover wakes up, does science, goes back to sleep

By Korey Haynes  |  Published: Monday, February 4, 2019

http://astronomy.com/news/2019/02/chinese-change-4-rover-wakes-up-does-science-goes-back-to-sleep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *