این سیارات فراخورشیدی برای همیشه نیمه تاریک و از ابرها پوشیده شده‌اند!!

مشتری داغی با نام HD 80606b در این تصویر نشان داده شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بخش شب هر مشتری داغ از ابرها پوشیده شده است، که درجه حرارت آن را تنظیم می‌کند.

ناسا / JPL-Caltech / MIT / Principia College

 

سیارات فراخورشیدی”مشتری داغ” که شبیه مشتری ما هستند، به جز موجود بودن، داغ بودن، جنبه دیگری هم برای آنها وجود دارد. این سیارات معمولا نمی‌چرخند، بنابراین یک طرف همیشه رو به ستاره بوده و  سمت دیگر در شب دائمی باقی می‌ماند.

 

این یافته‌ها نتیجه یک مطالعه جدید براساس مشاهدات تلسکوپ فضایی اسپیتزر است. معاون ستاره‌شناسی توماس بیتتی از دانشگاه آریزونا، که این مطالعه جدید را رهبری کرد، در مورد نتایج در 233 جلسه انجمن جامعه نجوم آمریکا (7 ژانویه) بحث و گفتگو کرد.

 

تا کنون کشف شده است که دمای قسمت شب هر مشتری داغ در حدود 1000 درجه کلوین بوده است. این سیارات دارای دماهای روزانه بسیار متفاوت هستند، بنابراین تراز کردن دمای شبانه یک رمز و راز است.

 

ابرهای قسمت شب

در این مطالعه، تیم اسپیتزر برای مشاهده کوتوله قهوه‌ای KELT-1b، وارد عمل شد. کوتوله‌های قهوه‌ای اشیائی هستند که کمی بزرگتر از مشتری‌های داغ هستند، فقط به اندازه کافی بزرگ هستند که حاوی برخی فعالیت‌های هسته‌ای هستند، اما به اندازه کافی بزرگ نیستند تا ستاره باشند. با وجود این، آنها به نظر می‌رسد شبیه به مشتری‌های بوده و  ایده آل برای مقایسه با آنها می‌باشند. از آنجایی که KELT-1b بسیار بزرگتر از مشتری داغ است، 28 برابر جرم مشتری، تیم انتظار داشت که دینامیک جوی کاملا متفاوت باشد.

 

“آنچه که ما واقعا متوجه شدیم این است که KELT-1b به شدت شبیه به کوتوله‌های کوچک، مشتری داغ، عموزاده خود، با یک اختلاف دمای روز و شب مشتری داغ هستند. بیتی گفت: “این باعث شد که ما نگاهی به درجه حرارت پایه در تمام این سیارات کنیم.” به طرز شگفت انگیزی، با مشاهدات اسپیتزر، آنها دریافتند که تمام مشتری‌های داغ کشف شده (و KELT-1b) درجه حرارت شبانه فقط 1000 کلوین را دارند.

 

به نظر میرسد که غیرممکن است که درجه حرارت در قسمت روز و قسمت شب تا حد زیادی بتواند تعادل برقرار کند، زیرا قسمت شب هر یک از اجسام در این دسته دقیقا 1000 کلوین است. بیتتی اضافه کرد: “بنابراین، در عوض، ما استدلال می‌کنیم که ابرها باید در قسمت شب حضور داشته باشند تا باعث شود که همه این سیارات دارای همان دمای مشاهده شده باشند.” ابرها با اتمسفر مشتری‌های داغ ارتباط برقرار می‌کنند، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است، اما محققان پیش‌بینی می کنند که آنها کمک می‌کنند تا گرما را از بین ببرند و درجه حرارت یکنواخت را حفظ کنند.

 

تیم تحقیق همه چیز را در مورد این ابرها و یا این اتم‌ها نمی‌داند، “از این درجه حرارت، می‌توان حدس زد که احتمالا نوعی ابر سیلیکاتی هستند. بیتتی در این نشست گفت: این ابر نوعی شن و ماسه است که به شکل ابر در قسمت شب قرار دارد.

 

علاوه بر این، در پاسخ به سوالات در پایان جلسه، بیتتی اضافه کرد که قسمت روز مشتری داغ، احتمالا مه‌آلود و نه کاملا عاری از ابرها خواهد بود و قسمت شب توسط ابرها پوشیده خواهد شد.

 

بیتتی افزود: “اینها برای زمین بسیار عجیب و غریب است، اما برای کوتوله‌ها و سیارات قهوه‌ای این امر چیزی معمولی است و ما احتمالا انتظار داریم این چیزها را ببینیم.”

 

تیم تلاش می‌کند تا این ابرها را بهتر ببیند و این پدیده را بیشتر بررسی کند. بیتتی در این نشست گفت: “ما در حال فرآیند دریافت مشاهدات هابل برای اندازه‌گیری طیف‌های این ابرها به طور مستقیم در قسمت شب هستیم.”

این مطالعه به صورت عمومی در مجله الکترونیکی arXiv در دسترس است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

These exoplanets are forever half dark and shrouded in clouds

By Chelsea Gohd  |  Published: Tuesday, January 8, 2019

http://astronomy.com/news/2019/01/these-exoplanets-are-forever-half-dark-and-shrouded-in-clouds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *