بهترین دنباله‌دار 2018 در حال نزدیک شدن می‌باشد!!

دنباله‌دار  46P / Wirtanen الان به هیچ وجه روشن نیست. در حال حاضر نیاز به یک تلسکوپ برای مشاهده آن دارید. اما به زودی روشن‌تر می‌شود و ممکن است تا پایان سال 2018 با چشم غیرمسلح آن را ببینید.

 

عکس تلسکوپی زیبا از دنباله‌دار 46P / Wirtanen، که 4 نوامبر 2018 گرفته شده است، با یک تلسکوپ 11 اینچی توسط مارتین موبرلی. این تصویر یک کامای بزرگ یا دم بر را در اطراف دنباله‌دار نشان می‌دهد که اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌آید.

 

آیا شما در مورد دنباله دار 46P / Wirtanen شنیده اید؟

این دنباله‌دار در دسامبر 2018 نزدیک شدن به منظومه شمسی است Wirtanen در حال حاضر به درخشندگی نور کمرنگ‌ترین ستاره‌ای است که در آسمان شب وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که شما بتوانید آن را با چشم ببینید. در واقع، اکنون تنها توسط ستاره‌شناسان با تلسکوپ قابل مشاهده است. اما – در دسامبر 2018 – دنباله‌دار Wirtanen ممکن است با چشم غیرمسلح، حداقل در آسمان تاریک قابل مشاهده باشد. نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید، در دسامبر 12، 2018 و نزدیکترین حالت به زمین، تنها چند روز بعد، در تاریخ 16 دسامبر خواهد بود. شما چندین نمودار و اطلاعات در مورد چگونگی دیدن این دنباله‌دار در ادامه این مقاله می‌توانید مشاهده کنید.

https://www.facebook.com/hamzakt/videos/10211938014795307/

Comet Wirtanen via Tel Lekatsas, from Ma Ma Creek, Australia. Used with permission.

Pablo Goffard in Valle del Elqui, Coquimbo, Chile captured Comet Wirtanen on November 7, 2018. 130 mm Newton Telescope, Canon T3.

Comet Wirtanen on December 8, 2018, shortly after nightfall. Illustration by Eddie Irizarry using Stellarium.

دنباله‌دار 46P/Wirtanen چقدر نزدیک می‌شود؟

به گفته ستاره‌شناسان در دانشگاه مریلند، این گذر دنباله‌دار ویرتانن از نزدیکی زمین (در نزدیکی استانداردهای دنباله‌دار)، 10مین نزدیکی دنباله‌داری در دوران مدرن خواهد بود. در نزدیکترین حالت به ما، دنباله‌دار حدود 30 برابر فاصله ماه (7.1 میلیون مایل یا 11.5 میلیون کیلومتر) خواهد بود.

رکورد برای نزدیکترین دنباله‌دار – برای تمام تاریخ ثبت شده بود- به دنباله‌دار D / 1770 L1 Lexell می‌رسد که در ماه ژوئن 1770 کمتر از 6 برابر فاصله زمین با ماه را داشت.

یا نزدیکترین حالت ویرتانن – 300 برابر فاصله ماه، 7.1 میلیون مایل یا 11.5 میلیون کیلومتر – اخیرا نزدیک ما قرار داشت – 21P / Giacobini-Zinner  می‌باشد، که موجب وقفه کوتاه در بارش شهابی اژدهایی شد و در 9-10 سپتامبر 2018 در 36 میلیون مایلی (58 میلیون کیلومتر) نزدیکی زمین قرار داشت. این نزدیکترین حالت برای   Giacobini-Zinner  بود که در 72 سال اتفاق افتاده بود!

بنابراین دنباله‌دارها اشیا درخشانی هستند. آنها معمولا به هیچ وجه کاملا نزدیک نیستند. با این حال، سال 2018 مناسبترین زمان برای دیدن دنباله‌دار Wirtanen است. برای درک اینکه چرا اینگونه است، شما باید به دنباله‌ دار و زمین در مدار خود فکر کنید!!

دنباله‌دار ویرتانن، متعلق به خانواده دنباله‌دار مشتری است (به طور کلی دنباله‌دارهایی که دوره تناوب آنها به دور خورشید کمتر از 20 سال باشد با این نام شناخته می‌شوند و مبداء پیدایش آن از کمربند کوییپر می‌باشد. کمربند کوییپر منطقه‌ای ماورای مدار سیاره نپتون می‌باشد که هزاران عدد هسته یخی در آن مناطق به دور خورشید می‌چرخند و با تحت تاثیر قرار گرفتن گرانش سیارات بزرگ، بویژه  مشتری  مستعد نزدیک شدن به خورشید وتبدیل شدن به دنباله‌دار هستند).  گذر 2018 نزدیکترین حالت آن از زمان کشفش حدود 70 سال پیش توسط کارل A. ویرتانن ستاره‌شناس آمریکایی در تاریخ 17 ژانویه 1948 است.

از زمان کشفش، دنباله‌دار چندین بار به مدار زمین نزدیک شده است. با این حال،  هر بار که در مدار نزدیک سیاره ما جابجا می‌شود، زمین در سمت راست مدار قرار گرفته است، همان طور که در تصویر زیر دیده می شود:

زمانی که 2 جسم نزدیک‌ترین مسیر را طی می‌کنند، به نزدیکترین حالت خود می‌رسند. این تصویر وضعیت دنباله‌دار ویرتانن در مدار زمین در ماه ژوئیه 2013 را نشان داده شده است. در آن زمان، زمین در طرف دیگر مدار دنباله‌دار بود، بنابراین در نزدیکترین حالت قرار نداشت. تصویر از  astro.vanbuitenen.nl.

 

در سال 2018. دنباله‌دار و زمین در همان مدار زمین قرار میگیرند، زمانی که نزدیکترین رخداد رخ می‌دهد:

وضعیت دنباله‌دار 46P / Wirtanen در نزدیکترین حالت آن در سال 2018 از زمان کشف آن (در سال 1948). تصویر از astro.vanbuitenen.nl.

 

چطور دنباله‌دار خواهد درخشید؟

هیچ کس به طور خاص نمی‌داند دنباله‌دار بواسطه طبیعت خود غیرقابل پیش‌بینی است. برآوردها نشان می‌دهد که ویرتانن ممکن است به مقیاس بصری 3.5 تا 6 برسد. یعنی این که دنباله‌دار را به وضوح در ناحیه دید با چشم غیرمسلح قرار می‌دهد (هرچند اشیاء پراکنده مانند دنباله‌دارها، به سختی از مجموعه‌های ستاره‌ای در مقیاس قابل قبول دیده می‌شوند).

 

آیا می‌خواهید در مورد درخشندگی ویرتانن، اطلاعات بروز داشته باشید؟

این صفحه وب از دانشگاه مریلند این اطلاعات را به روزرسانی می‌کند.

http://wirtanen.astro.umd.edu/46P/46P_status.shtml

 

تصویر زیر ترکیبی از مشاهدات تا کنون و پیش‌بینی‌ها را برای روشنایی دنباله‌دار Wirtanen در نزدیک‌ترین حالت به زمین در دسامبر 2018 فراهم می‌کند:

این چیزی است که به نام منحنی نور شناخته می‌شود. این اندازه گیری از کمیت روشنایی 46P / Wirtanen  در طول زمان است. دنباله‌دار روشن تر می شود! این دنباله‌دار ممکن است در ماه دسامبر به اندازه کافی روشن باشد که با چشم غیرمسلح از یک مکان تاریک مشاهده شود. تصویر از University of Maryland’s comet 46P/Wirtanen: current status page.

 

چگونه می توانید دنباله‌دار Wirtanen را ببینید؟

و مهمتر از همه، آیا این دنباله‌دار با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است؟ برخی از ناظران در حال حاضر به میهمان آسمانی با استفاده از دوربین دوچشمی نگاه می‌کنند. در اوایل ماه نوامبر، ورتانن دارای قدر بصری 8 بود، و  در حال حاضر روشن‌ترین  دنباله‌دار در آسمان ما است، اما هنوز هم برای دیدن با چشم غیرمسلح غیرقابل مشاهده است.

 

تا اواسط دسامبر، 46P/Wirtanen ممکن است به قدر 3.5 تا 6 برسد، شاید برای چشم غیرمسلح به عنوان یک جسم ضعیف، در آسمان تاریک، قابل مشاهده باشد.

 

در اینجا می‌توانید در مورد قدر ستاره‌ای بیشتر بدانید (https://earthsky.org/astronomy-essentials/what-is-stellar-magnitude)

 

در ماه دسامبر، دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌های کوچک باید یک توده‌ی توخالی را نشان دهند که ممکن است برای یک شی که هسته آن کمتر از یک مایل (فقط 1.2 کیلومتر) گسترده است، به اندازه کافی بزرگ باشد.

 

آیا دنباله‌دار دمی از خود نشان می‌دهد؟

با توجه به موقعیت دنباله‌دار در فضا از زمین، زمانی که دنباله‌دار نزدیک است، دم یونی در پشت دنباله‌دار قرار گرفته است، که از دیدگاه ناظر زمینی قابل مشاهده نیست. اگر 46P/Wirtanen در هفته‌های آینده یک دم کوچک منحنی ‌مانند ایجاد کند، که به سختی قابل تشخیص است، در عکسهای نجومی، با چشم غیرمسلح آن را به راحتی می‌توانید ببینید.

باز هم مثل همیشه انتظار می‌رود بهترین تصاویر با کنتراست بالا را از دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ، در آسمان تاریک، دور از چراغ‌های شهر، به تصویر بکشید.

بدون تلسکوپ یا با دوربین دوچشمی؟

در نظر بگیرید که دنباله‌دار را در 12 و 17 دسامبر سال 2018 (نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید و زمین)، به صورت آنلاین توسط پروژه تلسکوپ مجازی، به صورت رایگان می‌توانید مشاهده کنید. برای اطلاعات بیشتر به لینک مراجعه کنید (https://www.virtualtelescope.eu/2018/11/07/wirtanen-the-christmas-2018-comet-live-online-observation-12-and-17-dec-2018/) و پوستر زیر را برای این رویداد مشاهده کنید:

بازدید از پروژه تلسکوپ مجازی برای مشاهده رایگان و آنلاین از دنباله‌دار Wirtanen در 12 و 17 دسامبر.

 

بنابراین دنباله‌دار 46P/Wirtanen ممکن است – یا شاید نه – انتظارات شما را برآورده کند. اگر وقت خود را برای تماشای آن در چند هفته صرف کنید، مجذوب آن خواهید شد. برخی از ویژگیهایی خوب این دنباله‌دار شما را مجذوب خود خواهد کرد.

 

به عنوان مثال، وقتی که به دنباله‌دار نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که دم آن – یا کاما – بزرگتر از سیاره مشتری است.

 

کمای این دنباله‌دار در آسمان ما بسیار بزرگ دیده می‌شود. بعضی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ممکن است به اندازه قطر ظاهری ماه یا شاید حتی بزرگتر باشد! از آنجایی که منطقه بیرونی این کما، ضعیف خواهد بود، بهترین روش برای تشخیص بزرگی و عکاسی از آن، خصوصا تا اواسط دسامبر می‌باشد.

 

همچنین، اگر شما از تلسکوپ نوری استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید حرکت دنباله‌دار را در مقابل ستارگان تشخیص دهید. در اوایل ماه نوامبر، دنباله‌دار به 21251 مایل در ساعت (34200 کیلومتر در ساعت) یا 9.5 کیلومتر بر ثانیه به نزدیکی زمین رسید. تا دسامبر، به عنوان دنباله‌داری نزدیک به ما، به نظر خواهید رسید و ویرتانن مجددا سرعت خواهد گرفت. مشاهدات دقیق دنباله‌دار – به ویژه با یک تلسکوپ کوچک – در حدود دوره 30 دقیقه، باید به شما اجازه دهد حرکت آن را نسبت به ستاره ها، درک کنید.

محل دنباله‌دار 46P/Wirtanen در 1 دسامبر 2018، از مرکز ایالات متحده در حدود ساعت 9 بعدازظهر به سمت جنوب ظاهر می‌شود. تصویر Eddie Irizarry using Stellarium.

در 8 دسامبر 2018، دنباله‌دار 46P/Wirtanen باید راحت‌تر دیده شود. توجه داشته باشید که ستارگان سیف جبار یا کاپای جبار (اوریون و رجل‌الجبار (در سمت راست اوریون) به دنباله‌دار اشاره دارند. همچنین، بازدیدکننده آسمانی باید تا آن زمان کمی روشن‌تر شده باشد. این منظره از آسمان ایالات متحده، به زودی در بعد از ظهر 8 دسامبر در جنوب شرقی مشاهده خواهد شد. تصویر Eddie Irizarry using Stellarium

شب 15 دسامبر 2018 ممکن است بهترین منظره را از  دنباله دار 46P/Wirtanen مشاهده کنید. اول، به ستاره‌های آشنای اوریون نگاه کنید، سپس به ستاره‌هایی که خوشه  پروین در صورت فلکی ثور را تشکیل می‌دهند نگاه کنید. در اواسط دسامبر، دنباله‌دار به این گروه ستاره‌ای نزدیکتر می‌شود و تشخیص آن آسان است. تصویر از Eddie Irizarry using Stellarium

 

در اوایل ماه دسامبر، علاقه‌مندان به آسمان با مشاهده دنباله‌دار 46P/Wirtanen با تلسکوپ گاهی اوقات یک یا چند شیء با حرکت آهسته را می‌بینند که فرض می‌کنند آنها دنباله‌دار باشند. این اشیاء بسیار آهسته ظاهر می‌شوند، به نظر میرسد که حتی سیارک باشند. با این حال، اینها سنگهای فضایی نیستند. آنها ماهواره‌های ساخت دست انسان می‌باشند.

 

بین 6 تا 12 دسامبر 2018، دنباله‌دار 46P/Wirtanen وارد منطقه‌ای از آسمان می‌شود، که، از نظر ما، یک حلقه چرخشی از 450 ماهواره زمین‌آهنگ فعال در آنجا وجود دارد.

 

کمربند هواشناسی، تلویزیون و دیگر ماهواره‌های ارتباطی سیاره ما را در حدود 22236 مایلی (35786 کیلومتری) بالاتر از استوای زمین قرار می‌دهد. همانطور که این ماهواره‌ها به دور سیاره ما به همان سرعت زمین می‌چرخند، ماهواره‌های زمین‌آهنگ به نظر می‌رسد که در موقعیت ثابتی در آسمان قرار دارند و همین امر توضیح می‌دهد که چرا دیشهای ماهواره‌ای کوچک روی سقف خانه‌های ما در موقعیت ثابت قرار دارند.

 

از آنجا که آنها به اندازه کافی بالای زمین قرار دارند، اغلب این ماهواره‌ها توسط خورشید شارژ می‌شوند.

 

ناظران با استفاده از تلسکوپی با یک موتور کوچک که پدیده‌های نجومی را در آسمان دنبال می‌کنند که جبران چرخش زمین، حرکت آهسته این ماهواره‌ها را در مقابل دنباله‌دار و ستارگان را می‌کند. این دیدگاه شبیه به تصویری است که در این ویدیو دیدید:

 

اگر به نظر می‌رسد که جسمی در میدان دید تلسکوپ نسبتا سریع می‌باشد، شما احتمالا یک ماهواره در مدار کم ارتفاع زمین را مشاهده می‌کنید. اما اگر ماهواره به آرامی حرکت کند و چند ثانیه توسط تلسکوپ قابل مشاهده است، احتمالا یکی از ماهواره‌های زمین‌آهنگ را مشاهده خواهید کرد که از اوایل و اواسط دسامبر در مسیر دنباله‌دار قرار می‌گیرند.

 

گاهی اوقات ماهواره‌های زمین‌آهنگ ممکن است در گروه‌های 3تایی یا بیشتر قابل مشاهده باشند.

خطی که از شرق به غرب عبور می‌کند، استوای آسمانی است که از نیمکره شمالی دیده می‌شود. از منظر ما، دنباله‌دار ویرتانن در کمربند ماهواره‌های زمین‌آهنگ بین 6 تا 12 دسامبر  مشاهده می‌شود.

 

آیا شما می‌توانید تایید کنید که به یک ماهواره زمین‌آهنگ در چشمی نگاه می‌کنید؟

بله اگر شما در حال استفاده از یک تلسکوپ کامپیوتری یا ردیابی هستید، جسم در حال حرکت را در مرکز میدان دید خود داشته باشید. سپس تلسکوپ یا ردیاب را خاموش کنید. اگر این ماهواره زمین‌آهنگ، در مرکز باقی خواهد ماند و اکنون تمام ستاره‌ها با چرخش زمین به آرامی حرکت می‌کنند.

 

به یاد داشته باشید که ممکن است مجبور شوید که تلسکوپ را مجددا تنظیم کنید تا همچنان به دنبال دنباله‌دار یا سایر سوژه‌های نجومی باشید. خوش بگذره!

در 16 دسامبر 2018، نزدیکترین حالت زمین به دنباله‌دار ویرتانن کمتر از 4 روز پس از نزدیکی آن به خورشید رخ می‌دهد. از آنجایی که دنباله‌دارها به طور فزاینده‌ای در نزدیکی مدار خود به خورشید فعال می‌شوند، انتظار می‌رود که این دنباله‌دار در نزدیکی خورشید به روشن‌ترین حالت خود برسد. ممکن است با چشم غیرمسلح از یک مکان تاریک قابل مشاهده باشد. تصویر از دانشگاه مریلند.

 

 

منبع:

Best comet of 2018 is approaching

By Deborah Byrd and Eddie Irizarry in ASTRONOMY ESSENTIALS | SPACE | November 8, 2018

: https://earthsky.org/space/46p-wirtanen-possibly-visible-to-eye-dec-2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *