گایا کهکشان شبح عظیمی را در حومه راه شیری کشف کرد!!

طبق اطلاعات ماهواره ای گایا کهکشانی را کشف کرده است، که تا کنون آن را به دلیل تراکم بسیار کم و مخفی شدنش در حومه راه شیری نمی‌توانستیم کشف کنیم.

L-R: ابر ماژلانی بزرگ، راه شیری، Antlia 2. تصویر از V. Belokurov بر اساس تصاویر توسط مارکوس و گیل دیویس و رابرت Gendler.

ماهواره Gaia یک کهکشان بزرگ “شبح” را که در حومه راه شیری، پنهان شده بود را کشف کرد. یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان هنگامی که از داده‌های ماهواره‌ای (ESA) در ماموریت گایا استفاده می‌کردند، جسمی وسیع را کشف می‌کنند. این شیء به نام Antlia 2 (یا Ant 2) تاکنون به دلیل تراکم بسیار کم آن و همچنین مخفی بودنش، پشت پوشش دیسک راه شیری تاکنون از نظرها مخفی بوده است.  محققان نتایج این مطالعه را در 9 نوامبر 2018 منتشر کردند.

Ant 2 به عنوان یک کهکشان کوتوله شناخته می‌شود. همانطور که اجرام در جهان اولیه بوجود می‌آمدند، کوتوله‌ها اولین کهکشان‌هایی بودند که شکل می‌گرفتند، و بنابراین بسیاری از ستارگان آنها قدیمی هستند، کم جرم و کم فلز هستند. اما در مقایسه با بسیاری از دیگر قمرهای شناخته شده کوتوله کهکشان راه شیری ما، Ant 2 بسیار بزرگ است: به اندازه ابر ماژلانی بزرگ بوده و به اندازه یک سوم خود راه شیری می‌باشد.

محققان می گویند که Ant 2 هرگز به راه شیری نزدیک نمی شود، و همیشه حداقل 40 کیلو پارسک (حدود 130،000 سال نوری) فاصله دارد.

گابریل تورلالبا از دانشگاه کمبریج نویسنده اصلی مقاله است. تورلالبا در بیانیه ای گفت:

Ant 2  شبح یک کهکشان است. اجرام مشابه Ant 2  به سادگی قبلا دیده نشده‌اند. کشف ما تنها با توجه به کیفیت داده‌های گایا قادر به کشف آن بودیم.

داده‌های گایا به محققان اجازه داد تا جرم کهکشان را بدست آورند، که برای یک شی به اندازه  آن کمتر از حد انتظار بود. سرگئی کوپوسوف، از کارنگی ملون، با همکاری نویسنده خود می‌گوید:

ساده‌ترین توضیح اینکه چرا Ant 2 امروزه کم حجم است این است که جدا از جزر و مد های کهکشانی راه شیری است. با این حال، اندازه این غول غیر قابل توضیح است.

در مورد نحوه کشف Ant 2 توسط ستاره‌شناسان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مأموریت گایای ESA، تا به امروز، فهرست ثروتمند ترین ستاره را آماده کرده است، از جمله اندازه‌گیری‌های دقیقی تقریبا 1.7 میلیارد ستاره را نشان داده است، و اطلاعاتی که قبلا در  مورد کهکشان راه شیری ما در دسترس نبود. در اواخر امسال، انتشار داده‌های Gaia، جزئیات جدیدی از ستاره ها در راه شیری در اختیار دانشمندان سراسر جهان قرار داد.

منبع: https://earthsky.org/space/gaia-spots-ghost-galaxy-near-milky-way