معرفی و بررسی فیلم Moon 2009


خلاصه داستان
“سم بل” قرارداد سه ساله کاری برای صنایع لونار (ماه) دارد. در طول این قرارداد او بایستی به تنهایی در ایستگاه موجود در ماه اقامت نموده و هیلوم را استخراج نموده و راکت های پر شده از هلیوم-٣ را به سمت زمین روانه کند. سوخت پاک و ارزانی که در حال حاضر در زمین استفاده می گردد. هیچ ارتباط مستقیمی بین ایستگاه ماه و زمین وجود ندارد و تنها ارتباط او با کامپیوتر ایستگاه “گرتی GERTY” است که وظیفه برآورده کردن نیازهای روزانه سم را برعهده دارد. تنها و بدون هیچ ارتباطی با زمین روزهای این سه سال برای سم به سختی می گذرند و او منتظر این است که بتواند هر چه زودتر به زمین و پیش همسرش “تس” و دختر نوزادش “ایو” بازگردد که قبل از ترک زمین توسط “سم”، به دنیا آمده است. تنها دو هفته مانده به اتمام زمان سه ساله اش حادثه ای در حین کار با دستگاه های استخراج هلیوم برایش اتفاق می افتد و زخمی شده و بی هوش می شود و سپس بعد از مدتی در ایستگاه بیدار می شود در حالی که هیچ چیزی از حادثه به خاطر نمی آورد. او پیامی از زمین توسط “گرتی” دریافت می کند که به او دستور می دهد پایگاه را ترک نکرده و منتظر تیم نجاتی از زمین باشد. این قضیه سوء ظن او را برمی انگیزد، او با گول زدن “گرتی” راهی برای خروج از ایستگاه پیدا می کند و به سمت محل حادثه می رود و بدن خود را در حالی که بی هوش است پیدا می کند و…


بررسی فیلم
فیلم “ماه Moon” که یک فیلم درام علمی تخیلی محصول سال ٢٠٠٩ بریتانیایی است توسط “دونکن جونز” نوشته و کارگردانی شده است. فیلم ماجرای کار و زندگی “سم بل” با “بازی سم راک ول” را دنبال می کند که حوادثی را در پایان مأموریت سه ساله اش در سمت دیگر ماه تجربه می کند. این فیلم اولین فیلم بلند کارگردان آن “دونکن جونز” است که با بودجه ای بسیار پایین تولید و ساخته شد اما توانست نظر مثبت منتقدان زیادی را در سراسر جهان سینما جلب نماید. بازی “سم راک ول” در فیلم به عنوان بازی ای بسیار زیبا و واقع گرا بسیار ستایش شده است. همچنین در این فیلم از صدای “کوین اسپیسی” به عنوان صداپیشه نقش رایانه اصلی ایستگاه یعنی “گرتی” استفاده شده است. این فیلم چندین جایزه از فستیوال های مختلف فیلم کسب نمود و در همان سال به عنوان نامزد بهترین فیلم بریتانیایی در جوایز سینمایی “بفتا” انتخاب شد که البته موفق به کسب این جایزه نگردید.

فیلمنامه توسط “دونکن جونز” با همراهی “نیتن پارکر” نوشته شده است. فیلم با بودجه ای بسیار پایین در حدود ٥ میلیون دلار ساخته شده است و برای پایین نگاه داشتن بودجه کارگردان مجبور بود آن را در استودیوی کوچکی به همراه تعداد بسیار کمی از عوامل و تنها در ٣٣ روز بسازد. “جونز” ترجیح داد به جای استفاده از تصاویر رایانه ای برای جلوه های ویژه از ماکت های ساخته شده استفاده نماید. او در این مورد از کمک “بیل پیرسون” مدل ساز اصلی فیلم “بیگانه” برای ساخت ماکت ها و مدل های ایستگاه ماه و ماه نورد در فیلم استفاده نمود.
فیلم دیگری با عنوان بی صدا Mute به عنوان دنباله ای بر این فیلم و به کارگردانی جونز در حال ساخت است که در سال ٢٠١٧ پخش خواهد شد. از دیگر فیلم های علمی تخیلی ای که او ساخته است می توان از فیلم سورس کد Source Code محصول سال ٢٠١١ نام برد.

شناسنامه فیلم
نام فیلم: ماه Moon
محصول: ٢٠٠٩ بریتانیا
کارگردان: دونکن جونز
فیلمنامه: دونکن جونز، نیتن پارکر
بازیگران:
سم بل ……………………. سم راکول
گرتی ……………………… کوین اسپیسی (صدا)
تس بل …………………… دومینیک مک الیگوت

معرفی و بررسی فیلم Moon 2009
نوشته: وحید نوکار

روحشان شاد، یادشان گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *