10 فناوری Spinoff ناسا که در زندگی از آنها استفاده می‌کنیم؟!

spinoff چیست؟

سوال بزرگ! Spinoff ناسا یک تکنولوژی است که در ابتدا برای پاسخگویی به نیازهای ماموریت‌های ناسا مورد استفاده قرار گرفته و به مردم منتقل شده است و در حال حاضر مزایایی را به عنوان یک محصول یا خدمات تجاری ارائه می‌دهد. اساسا، چیزهای عالی ایجاد می‌کنیم و سپس آن را با جهان به اشتراک می‌گذاریم. در اینجا لیستی از چند فناوری spinoff را ذکر می‌کنیم:

1. غذای غنی شده یا غذای کودک

محققان ناسا در حال توسعه پشتیبانی زندگی ماموریت‌های مریخ، یک منبع طبیعی برای اسید چرب امگا 3 کشف کردند که نقش کلیدی در رشد نوزادان دارد. از آنجائی‌که این ماده در بیش از 99 درصد از فرمول غذای نوزاد موجود در بازار تزریق شده و به نوزادان در سرتاسر جهان برای داشتن مغز، چشم و قلبی سالم کمک می‌کند.

1. سنسورهای دوربین دیجیتال

شما از تکنولوژی ناسا استفاده می‌کنید. شما عکس و فیلم را با یک دوربین DSLR، تلفن و حتی یک GoPro می‌گیرید. سنسور فعال پیکسل CMOS در اکثر دستگاه‌های ضبط تصویر دیجیتال هنگامی مورد نیاز بود که دوربین‌ها را برای ماموریت‌های بین فضایی کوچک‌سازی کردیم.

1. طراحی بال هواپیما

آیا شما می‌دانید که وقتی در حال پرواز هستید با شما هستیم؟ پیشرفتهای کلیدی آیرودینامیکی که توسط محققان ما انجام شده‌اند – مانند بالهای بالایی که به نام “winglets” شناخته می‌شوند – در میان هواپیماهای مدرن همه جا در حال استفاده هستند و باعث ذخیره‌سازی هزینه‌های سوخت شده‌اند.

1. دقت GPS

به علت خطاهای داده، درست کار نکردن ساعت‌های ماهواره‌ای و تداخل جو زمین، داده‌های بدون GPS می‌توانند تا 15 متری دچار اختلال شوند. یکی از بسته‌های نرم‌افزاری ما که در دهه 1990 توسعه یافته است، در این مکان‌ها که به عرض سانتی متر می‌رسد، امکان خواندن دقیق GPS را در هر نقطه از سیاره فراهم می‌کند. یکی از مهم ترین کمک‌های ما به جامعه مدرن، دقت GPS در همه چیز از وسایل شخصی گرفته تا هواپیماهای تجاری استفاده می‌شود.

1. محافظ فوم

احتمالا Spinoff به طور گسترده به رسمیت شناخته شده، محافظ فوم می‌باشد که توسط محققان ما اختراع و به دنبال راه‌هایی برای نگه داشتن راحت خلبانان و فضانوردان در تست شدت شتاب بود. امروزه محافظ فوم بر روی تخت، صندلی، نیمکت، صندلی ماشین و موتور سیکلت، کفش و حتی کلاه ایمنی فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. سیستم جستجوی بین‌المللی و نجات

ما پیشگام فناوری‌ای هستیم که در حال حاضر برای عملیات جستجو و نجات در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود. وقتی خلبانان، ملوانان یا سایر مسافرین و ماجراجویان سرگردان هستند، می‌توانند یک وسیله شخصی را فعال کنند که از ماهواره‌های سربار استفاده می‌کند تا با تماس برای کمک‌رسانی و ارسال مکان دقیق آنها به مقامات به آنها کمک کند.

1. ارتقاء آیرودینامیک کامیون

به معنای واقعی کلمه کمک به هر کامیون در جاده توسط ناسا شکل گرفته است. تحقیقات آژانس در طراحي آئروديناميک خودرو منجر به منحني‌ها و خطوطي شده است که به اجسام بزرگ کمک مي‌کند بوسیله جریان هوا کمتر کشيده شوند (کمتر تحت تاثیر جریان هوا قرار بگیرند). سهم ما در طراحی کامیون باعث کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی شده است (شاید به طور متوسط 6800 گالن در سال برای خودروی متوسط).

1. ضربه‌گیر برای ساختمان‌ها و پل‌ها

جذب ضربه در اصل برای زنده ماندن در شرایط شدید شاتل فضایی طراحی شده است و اکنون صدها ساختمان و پل را در مناطق آسیب‌پذیر زلزله‌خیز در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. هیچکدام از آنها حتی آسیب‌های جزئی در طول زلزله ندیده‌اند.

1. فیلتر تصفیه آب

ما اخیرا منابع آب را در ماه و مریخ کشف کرده‌ایم، اما حتی این فضا همچنان عملا به عنوان بیابانی برای مهاجمان انسانی است و هر قطره ممکن است بازیافت و استفاده مجدد شود. فيلتر نانوفيبر براي تصفيه آب در مدار، در حال حاضر بر روي زمين کار مي‌کند. از دستگاههایی که آب را به روستاهای دورافتاده عرضه می‌کنند، به یک بطری آب که اجازه می‌دهد مسافرین و آیندگان با استفاده از جریان‌ها و دریاچه‌ها هیدراته زنده باقی بمانند، همه از تکنولوژی ما استفاده می‌کنند.

1. سیم‌های نامرئی

شرکتی که در حال کار با ناسا است، سرامیک شفافی را اختراع کرد که اولین باندهای نامرئی دندانی بود که به یکی از بهترین محصولات ارتودنسی در تمام دوران تبدیل شد.

بنابراین، اکنون شما در مورد برخی از فناوری‌های Spinoff که ما به توسعه آن کمک کردیم اطلاعاتی کسب کردید و می‌توانید آنها را در طول روز خود جستجو کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره spinoff بیشتر از صفحه ما بازدید کنید (https://spinoff.nasa.gov).

منبع: https://nasa.tumblr.com/post/178213948529/discover-nasa-technology-in-your-life