قوری را پیدا کنید و به سمت مرکز کهکشان نگاه کنید!!

اکنون که ماه در حال نهان شدن از آسمان شب می‌باشد، وقت آن رسیده است که راه شیری باشکوه باشیم. آیا می‌خواهید مسیری را به مرکز کهکشان طی کنید؟


Ruslan Merzlyakovاز RMS عکاس این تصویر آن را “ستاره گیر” می‌نامد. او نوشت: “یکی از بزرگترین عکس های آسمان شب، که شامل 50 عکس و رزولوشن کامل 258 مگاپیکسل است. شات در طول 2 شب بین 7-10 اوت 2018 ”

علاقه‌مندان به اسمان شب مدت زمان زیادی برای دیدن قنطورس در اطراف صورت فلکی قوس صرف می‌کنند. اما پیدا کردن قوری – در نیمه غربی قوس – آسان است. قوری یک شکل ستاره‌ای است، نه یک صورت فلکی، یک الگوی ستارگان قابل تشخیص است. بهترین زمان برای مشاهده آن از ماه جولای تا سپتامبر است. قوری را پیدا کنید و به سمت مرکز کهکشان راه شیری ما نگاه کنید.

چگونه می‌توانید آن را پیدا کنید؟ یکی از چیزهایی که باید توجه داشته باشید این است که – برخلاف بعضی از الگوهای نام‌های ستاره‌ها – قوری در واقع به همان شکل نام آن به نظر می‌رسد. این واقعا شبیه یک قوری است:

رائول کورتس در مونتری، مکزیک، در 22 اوت 2018 ماه و سیاره زحل و مریخ را به تصویر کشید. او نیز الگوی قوری افسانه‌ای را در صورت فلکی قوس مشاهده کرد و ستارگان لاندای عقرب و لسات در دم عقرب را به تصویر کشید.

مرکز کهکشان بین دم عقرب و قوری قوس قرار گرفته است. از نیمکره شمالی، در شبهای ماه ژوئیه و آگوست به دیدن این ستاره ها نگاه کنید. از نیمکره جنوبی، به سمت شمال بالاتر در آسمان نگاه کنید،  و این نمودار را به سمت بالا چرخانید. نمودار از AstroBob.

از آنجایی که خورشید در حدود 18 دسامبر تا 20 ژانویه از مقابل قوس عبور می‌کند، قوری بعدا قابل مشاهده نیست. با این حال، حدود نیم سال بعد – در 1 ژوئیه – قوری به بالاترین نقطه در  نیمه شب (ساعت 1 صبح روز صرفه جویی در زمان شب) صعود می‌کند.

همانطور که از نیمه شمالی دیده می‌شود، قوری در حدود 3 ساعت قبل از رسیدن به بالاترین نقطه آن، در جنوب شرقی بالا می‌رود، سپس در حدود 3 ساعت بعد از آن در جنوب غربی قرار می‌گیرد.

قوری تا چهار روز قبل از هر روز یا دو ساعت قبل از هر ماه باقی می‌ماند. در 1 آگوست، قوری تا بالاترین نقطه در ساعت 10 صبح صعود می‌کند. در 1 سپتامبر، بالاترین صعود در ساعت 8 صبح است. در 1 اکتبر، در 6 بعد از ظهر صعود می‌کند.

یکی دیگر از نقاط قابل توجه، نقطه ای است که خورشید در روز انقلاب زمستانی در حدود 21 دسامبر سالیانه قرار می‌گیرد.

از نیمکره شمالی، در ماه جولای و اوت به سمت جنوب برای پیدا کردن قوری در صورت فلکی قوس نگاه کنید. توجه 2 امتیاز: مرکز کهکشانی و انقلاب زمستانی. از نیمکره جنوبی، این نمودار را به سمت بالا چرخانید.
از نیمکره شمالی، در ماه جولای و اوت  برای پیدا کردن قوری در قوس به سمت جنوب نگاه کنید. از نیمکره جنوبی، به طور کلی به سمت شمال و بالای آسمان نگاه کنید، و این نمودار را به سمت بالا چرخانید.

Find the Teapot, and look toward the galaxy’s center

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *