روزشمار: در چنین روزی (1 آگوست 1968) ناسا تولید موشک ساترن پنج را متوقف کرد!!

دکتر ورنر فون براون (سازنده موشک) در قیاس با موتور رانشی موشک ساترن ۵

ساترن ۵  با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر بزرگترین موشکی است که تاکنون ساخته شده‌است. ساترن ۵ برای بردن فضاپیماهای آپولو به کره ماه طراحی و ساخته شد.

ورنر فون براون مهندس ارشد و سرپرست تیم طراحی خانواده موشک‌های فضایی ساترن (از ساترن ۱ تا ساترن ۵) بوده‌است. فون براون یکی از مهندسان ارشد صنایع موشکی آلمان بود که در پایان جنگ جهانی دوم تسلیم نیروهای آمریکایی شد و به همراه تعدادی دیگر از دانشمندان آلمانی برای کار روی صنایع موشکی در قالب پروژه عملیات گیره کاغذ و به‌طور مخفیانه به آمریکا آورده شد.

در 1 آگوست 1968، ناسا تولید موشک Saturn VM را متوقف کرد. موشک غول‌پیکر تنها وسیله‌ای بود که تا به حال فضانوردان را در فضایی فراتر از مدار زمین قرار داده بود و  بزرگترین موشک قدرتمند بود.

ناسا 15 مورد از این موشک‌ها را ساخت اما تنها 13 فروند از آنها پرواز کرد.تقریبا یک سال پیش از آن است که فضانوردان آپولو 11 برای اولین بار در ماه قدم می‌زدند، ناسا تصمیم به متوقف ساختن ساترن پنج گرفت.

کسری بودجه دولت و هزینه‌های افزایش جنگ ویتنام باعث شد تا کنگره تقریبا سه چهارم بودجه‌ای را که رئیس جمهور جانسون برای برنامه آپولو به آن اختصاص داده بود، کاهش دهد.

آخرین ساترن 5 در سال  1973 پرتاب شد و  در ابتدا قرار بود آپولو 18 را به ماه بفرستد. با این حال، این ماموریت لغو شد و به جای آن، ایستگاه فضایی Skylab این کار را انجام داد.

ساترن اماده پرتاب برای برنامه آپولو 17

منبع: https://www.space.com/39251-on-this-day-in-space.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *