از ابتدای جهان خورشید همیشه به عنوان مهمترین و برترین منبع روشنایی داخل خانه مورد استفاده قرار میگرفت .از این جهت که نه تنها در دسترس بود بلکه به طور دائم بین انسان و طبیعت خارج از خانه رابطه برقرار کرده است البته مشخص است که علاقه به نور روز اتفاقی نبوده و حکایت از اهمیت ان در زندگی روزانه اداب و رسوم و حتی پیدا کردن اعتدالین و فصل کاشت و برداشت دارد .

پس از جنگ جهانی دوم که استفاده از لامپ فلورسنت بسیار متداول شد . در زمانی که دنیا دوره ی بحرانی قبل از جنگ جهانی دوم را میگذراند مهمترین عوامل روشنایی داخل ساختمان ها پنجره ها نورگیرهای سقفی و چند شعله لامپ الکتریکی بودند اگر روشنایی محیط به اندازه کافی نبود به هر صورت مردم ان را در بیشتر مواقع پذیرفته و به بهترین وجه ممکن خود را با ان تطبیق میدادند و این جنگ به سرعت اروپا را به طرف یک پیشرفت تکنولوژی راند و این باعث بالا رفتن استاندارد های زندگی و همه اینها و ساخت و ساز های گوناگون و مدرسه سازی سطح توقع رابالا برد . شاید این تحولات اولین قدم بشر به سوی تولید الودگی نوری بود .

ماهیت نور

نور بخشی از طیف امواج الکترومغناطیسی است که در اثر برخورد با سلول های گیرنده شبکیه چشم انسان دریافت و پس از ارسال به مغز کمیت و طیف ان درک میشود . طیف دریافت شده از محیط اطراف بر مبنای خصوصیات ان در مغز به صورت نور رنگ یا شی و درک میشود برای یک فرد سالم امواج نورانی در محدوده طول موج سیصدو هشتاد تا هفتصد هفتاد نانومتر و بین امواج فرابنفش و مادون قرمز به صورت طیف رنگی قابل رویت میباشد بخش مرئی طیف الکترومغناطیس را میتوان با چشم تشخیص داد به دلیل اینکه انرژی تابشی ان به اندازه ای است که سلول های مخروطی میله ای چشم را تحریک کرده و یک تصویر قابل درک میسازد نور سفید طیف پیوسته ای از طول موج های مختلف است که با عبور از یک منشور تجزیه شده و چشم انسان قادر به تشخیص ان ها به صورت مجزا است از مطالعات به این نتیجه میرسیم که همه ی افراد در ک یکسانی از طیف نور دریافتی ندارند مهمترین تعریف ها و تئوری ها برای ماهیت نور به قرار زیر هستند:

یک .تئوری ذره ای

دو .  تئوری موجی

سه . تئوری امواج الکترومغناطیس.

چهار . تئوری کوانتوم.

پنج تئوری مکانیک موجی

شش . تئوری اتحاد

 

شرحی مختصر راجع به نور خوب

یک . اندازه ی جسم

دو .کنتراست

سه. . میزان روشنایی

چهار  . مدت زمان مشاهده.

که به طور کلی میتوان گفت روشنایی رضایت بخش دارای ویژگی های زیر است . نور از نظر توزیع فرکانس ها مطلوب است .درخشندگی سطوح طوری است که سبب خیرگی نشود .سایه های مزاحم وجود ندارد .نور کافی است .ادامه ی مطلب را در مقاله ی بعدی دنبال میکنیم

گرداورنده نیلوفر ترکزاده

منبع کتاب الودگی نوری نوشته مهندس سید حامد میرزاخلیل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *