آیا ابط‌الجوزا دهها سال دیگر منفجر می‌شود؟

 

 

ابط‌الجوزا قرار است روزی به صورت یک ابرنواختر منفجر شود. وقتی منفجر می‌شود، از نقطه نظر زمینی ما به اندازه کافی درخشان می‌شود که در طول روز بدرخشد. اما به اندازه کافی دور است که زمین در خطر نباشد.

مفهوم هنری از ستاره قدیمی ابرغول سرخ ابط‌الجوزا به صورت یک ابرنواختر یا ستاره در حال انفجار. دانشمندان یک علامت هشدار دهنده ابرنواختری برای ستاره‌هایی مانند ابط‌الجوزا پیدا کرده‌اند. قبل از انفجار، این ستاره‌ها به طور چشمگیری کم نور می‌شوند و در سال 2019، ابط‌الجوزا یک “کم‌نوری بزرگ” داشت. تصویر از Royal Astronomical Society/ ESO/ L. Calçada/ CC BY 4.0.

 

ابط‌الجوزا به زودی منفجر می‌شود؟

ابط‌الجوزا نزدیکترین ستاره ابرغول سرخ به زمین است. تخمینهای فاصله متفاوت است، اما احتمالاً در فاصله 1000 سال نوری از زمین … روزی ابط‌الجوزا به صورت یک ابرنواختر منفجر خواهد شد. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است مانند یک ماه کامل روشن شود. حتی ممکن است در روز روشن قابل مشاهده باشد! اما چه زمانی ابط‌الجوزا منفجر خواهد شد؟ یک دهه پیش، این سوال جالب اما آکادمیک بود. پاسخ این بود: شاید امروز. شاید هزار سال دیگر. کمتر کسی تصور می‌کرد که امروز باشد. اما اکنون افزایش قابل توجهی در روشن شدن و کم‌نور شدن ابط‌الجوزا وجود دارد و یک مقاله جدید – که در این هفته (1 ژوئن 2023) منتشر شد – نه هزاران سال، بلکه “ده‌ها سال” را به عنوان مقیاس زمانی انفجار ابط‌الجوزا پیشنهاد می‌کند.

 

این مقاله بر مفهوم سنتز هسته‌ای ستاره تمرکز دارد، فرآیندی که ستاره‌ها را قادر می‌سازد تا بدرخشند. درون ستارگان، اتم‌های ساده با هم ترکیب می‌شوند تا اتم‌های پیچیده‌تری بسازند و انرژی به‌عنوان محصول جانبی آن بسازند. زمانی که سوخت هسته‌ای یک ستاره تمام می‌شود، یک ابرنواختر رخ می‌دهد.

ابط‌الجوزا کاندیدای خوبی برای ابرنواختر کهکشانی بعدی است.

 

اولین نویسنده، هیدیوکی سایو از موسسه نجوم، دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم، در دانشگاه توهوکو در ژاپن است.

شفاف باشیم تاریخچه مشاهدات ابرنواخترها در کهکشان راه شیری ما ناقص است. اما ما مطمئناً خوش شانس خواهیم بود که هر ابرنواختر کهکشانی را در طول زندگی خود ببینیم.

 

و ابط‌الجوزا فقط در دهها سال منفجر می‌شود؟ این یک فکر شگفت‌انگیز است و باعث می‌شود مردم در مورد آن صحبت کنند! اما آیا واقع بینانه است؟

 

دهها سال؟!

آنچه در ادامه می‌آید چند توییت است که دور جدیدی از گفتگو را در توییتر به راه انداخته است. اولین – از جمعه، 2 ژوئن – به سناریوی “ده ها سال” اشاره می کند.

 

Yikes – شواهد علمی جدی مبنی بر اینکه ابط‌الجوزا ممکن است طی ده‌ها سال منفجر شود.https://t.co/bgRqK9l97u

— دکتر یان الدریج (@astro_jje) 2 ژوئن 2023

 

افزایش روشنایی تقریباً 50٪

دومین توییت قابل توجه – از @Betelbot در توییتر، که گزارشهای وضعیت روزانه ستاره را ارائه می‌دهد – از 18 می 2023. این توییت به افزایش تقریباً 50٪ درخشندگی اخیر برای ستاره اشاره می‌کند! توجه داشته باشید که ابط‌الجوزا در تابستان پشت خورشید است. بنابراین، تا قبل از سپیده دم در اواخر تابستان، ما نمی‌دانیم چه کار می‌کند.

 

اکنون در 142٪ روشنایی معمول! #Betelgeuse pic.twitter.com/S7TuFTcjdj

— وضعیت Betelgeuse (@betelbot) 18 می 2023

 

ستارگان به این دلیل می درخشند که در درون خود تحت واکنشهای همجوشی هسته‌ای قرار می‌گیرند. به بیان ساده، آنها عناصر ساده (مانند هیدروژن) را برای ایجاد عناصر پیچیده‌تر (مانند هلیوم) با انرژی به عنوان محصول جانبی ترکیب می‌کنند. با بالا رفتن سن ستارگان پرجرم (هشت یا بیشتر از جرم خورشید)، ساده ترین سوخت آنها تمام می‌شود، اما به تدریج سوختهای پیچیده‌تری می‌سوزانند تا زمانی که در نهایت هسته آنها از آهن ساخته شود … و سپس سوزاندن هسته متوقف می‌شود. در آن نقطه، بدون اینکه دیگر همجوشی اتفاق بیفتد، دمای بالا در فضای داخلی ستاره کاهش می‌یابد و این بدان معناست که فشارهای بالا در فضای داخلی ستاره نیز کاهش می‌یابد. ستاره شروع به فرو ریختن می‌کند. فرو می‌ریزد… سپس در یک انفجار مهیب، یک ابرنواختر، دوباره به عقب باز می‌گردد.

 

بنابراین، ستارگان پرجرمی مانند ابط‌الجوزا به صورت ابرنواختر نوع II منفجر می‌شوند (پس از اتمام ذخایر سوخت خود به سرعت در حال فروپاشی و انفجار شدید) و بنابراین، زمانی که یک ستاره منفجر می‌شود بستگی به آنچه در درون ستاره می‌گذرد، میزان سوخت باقیمانده آن و میزان نزدیکی آن به فروپاشی دارد.

ابط‌الجوزا یک ستاره محبوب است. یک ستاره بسیار مشهور در صورت فلکی شکارچی، اولین ستاره از 2 ستاره بسیار درخشان در شکارچی است. این ستاره نشانگر شانه راست شکارچی است. ستاره درخشان دیگر رجل‌الجبار است که پای چپ شکارچی را نشان می‌دهد. به ابط‌الجوزا و رجل‌الجبار در دو طرف ردیف کوتاه و مستقیم از 3 ستاره با روشنایی متوسط توجه کنید. اما، در تابستان نیمکره شمالی، ابط‌الجوزا پشت خورشید است. در اواخر جولای یا اوایل آگوست ظاهر می‌شود.

 

اما درون ابط‌الجوزا چه می‌گذرد؟

مطالعه آنلاین جدید گفت:

نتیجه می‌گیریم که ابط‌الجوزا در اواخر مرحله سوختن کربن هسته است و فاز سوختن کربن برای ستاره‌ای پرجرم مانند ابط‌الجوزا حدود 1000 سال طول می‌کشد. اگر «نزدیک به پایان» آن مرحله باشیم، ابط‌الجوزا به پایان عمر خود نزدیک شده است و ممکن است حتی در «ده‌ها سال» منفجر شود.

 

اما آیا احتمالات دیگری وجود دارد؟ البته وجود دارد.

UniverseToday در روز جمعه، 2 ژوئن 2023، داستانی عالی در مورد ابط‌الجوزا منتشر کرد که برخی از علوم مرتبط با نتیجه‌گیری در مورد این امر توضیح می‌دهد که آیا ابط‌الجوزا به زودی منفجر خواهد شد. نویسنده اشاره کرد که:

… آنچه که توجه زیادی را به خود جلب نکرده است، بخش زیر از مقاله است.

 

محققان می‌نویسند: «در واقع، تعیین مرحله تکاملی دقیق ممکن نیست، زیرا شرایط سطح به سختی در مرحله پایانی نزدیک به تخلیه کربن و پس از آن تغییر می‌کند. ستاره‌شناسان فقط می‌توانند سطح را ببینند، اما این چیزی است که در اعماق ستاره اتفاق می‌افتد که داستان را بازگو می‌کند.

 

نویسندگان مقاله واقعاً می‌گویند که بر اساس مشاهدات، داده‌ها و مدل‌سازی‌ها، ابط‌الجوزا می‌تواند زودتر از آنچه تصور می‌شد منفجر شود. اما – و این بسیار مهم است – آنها نمی‌دانند ستاره در چه مرحله‌ای از کربن سوزی هسته است. براساس برخی از مدلهایی که با داده‌ها مطابقت دارند، سوختن کربن می‌تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

 

بنابراین، اساسا، ما به نقطه اول برگشتیم. ابط‌الجوزا ممکن است فردا منفجر شود. ممکن است در «ده‌ها سال» منفجر شود. یا ممکن است هزار سال دیگر منفجر شود.

 

اما چرا ابط‌الجوزا در سال 2019 کم رنگ شد؟

در اواخر سال 2019، زمانی که ابط‌الجوزا به طرز محسوسی کمرنگ شد، هیجان را در سراسر جهان برانگیخت. اخترشناسان اکنون از این رویداد به عنوان “تاریخ بزرگ ابط‌الجوزا” یاد می‌کنند. همانطور که در حال وقوع بود، بسیاری معتقد بودند (و امیدوار بودند!) رویداد بزرگ – انفجار این ستاره نسبتاً نزدیک – نزدیک است.

 

البته – اگرچه ابط‌الجوزا از زمانی که روشنایی خود را به دست آورد، سپس دوباره کم رنگ شد، اکنون دوباره درخشان شد، و غیره – هنوز منفجر نشده است.

 

پس چرا کمرنگ شد؟

با تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ فضایی هابل ناسا و چندین رصدخانه دیگر، ستاره‌شناسان به این نتیجه رسیدند که ستاره ابرغول قرمز درخشان بتلگیز به معنای واقعی کلمه در سال 2019 بالای خود را منفجر کرد. این چیزی است که قبلاً در رفتار یک ستاره معمولی دیده نشده بود.

 

خورشید ما به طور معمول بخشهایی از اتمسفر ضعیف بیرونی خود، تاج، را در رویدادی به نام پرتاب جرم تاجی (CME) منفجر می‌کند. اما SME ابط‌الجوزا 400 بیلیون برابر بیشتر از یک CME معمولی جرم داشت!

 

بنابراین، تیرگی بزرگ ابط‌الجوزا در سال 2019 ظاهراً ناشی از ابری از گاز داغ است که توسط ستاره بیرون رانده شده است که به طور موقت بخشی از نور ستاره را مسدود کرده است.

 

واضح است که برخی از بازی ها در ابط‌الجوزا در حال انجام است!

این تصویر هنری نشان می‌دهد که چگونه ابط‌الجوزا حباب گاز داغی را آروغ زد که سپس به صورت یک ابر غبار سرد شد و به طور موقت مقداری از نور ستاره را از دید زمین مسدود کرد. تصویر از ناسا / ESA / E. Wheatley (STScI).

 

آیا ابرنواختر آن زمین را نابود خواهد کرد؟

هر زمان که ابط‌الجوزا منفجر می‌شود، سیاره ما زمین بسیار دورتر از آن است که این انفجار به حیات روی زمین آسیب برساند و حتی کمتر از آن نابود کند. مطالعات نشان می‌دهد که ما باید در فاصله 160 سال نوری از یک ابرنواختر باشیم تا به ما آسیب برساند و ابط‌الجوزا شاید چهار برابر این فاصله است.

 

در عوض، هر کسی که روی زمین زنده باشد، زمانی که ابط‌الجوزا بالاخره منفجر شود، منظره شگفت‌انگیز زیبایی را در آسمان شب می‌بیند (یک ستاره بسیار، بسیار، بسیار درخشان).

 

و ستاره‌شناسان حرفه‌ای از داشتن یک ابط‌الجوزا منفجر شده در این نزدیکی خوشحال خواهند شد. آنها می‌توانند ستاره را پس از ابرنواختر شدن مطالعه کنند.

 

در همین حال، منجمان آماتور و معمولی نیز از این انفجار لذت خواهند برد. اما بسیاری از کسانی که از دیدن ابط‌الجوزا به صورت ستاره قرمز درخشان شکارچی لذت می برند وقتی از بین برود، به شدت دلتنگ آن خواهند شد!

 

ابط‌الجوزا در آسمان شب

در عرضهای جغرافیایی میانه شمالی، تقریباً اول هر سال، ابط‌الجوزا در حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند. این ستاره در شب‌های ژانویه و فوریه مشخص است.

 

در اوایل ماه مارس، این ستاره در اوایل عصر به سمت جنوب می‌رود. در اواسط ماه می، پس از غروب خورشید به طور مختصر در غرب قابل مشاهده است. ابط‌الجوزا در اوایل تابستان پشت خورشید سفر می‌کند، اما در اواسط تا اواخر ژوئیه قبل از طلوع آفتاب به شرق باز می‌گردد. مطمئناً تا اوایل آگوست، می‌توانید ابط‌الجوزا را در شکارچی در شرق قبل از طلوع خورشید ببینید، جایی که صورت فلکی به عنوان شبح طلوع تابستان شناخته می‌شود.

 

ستاره ابط‌الجوزا دارای رنگ متمایز نارنجی مایل به قرمز است. این ایده آل برای متقاعد کردن افراد غیر معتقد است که ستاره‌ها در واقع رنگ دارند.

 

ستاره‌هایی که به عنوان آلفا تعیین می‌شوند، معمولاً در صورت فلکی خود درخشان‌تر هستند. اما با وجود اینکه ابط‌الجوزا آلفای شکارچی است، از ستاره درخشان دیگر شکارچی، رجل‌الجبار، کم نورتر است.

 

ابط‌الجوزا دهمین ستاره درخشان در آسمان به طور کلی است و هفتمین ستاره درخشان در بیشتر ایالات متحده، کانادا، اروپا و اکثر نیمکره شمالی قابل مشاهده است.

ستاره درخشان قرمز-نارنجی در سمت چپ بالای این عکس توسط نیکونج راوال است که آن را در پارک ملی گیر در هند در 21 نوامبر 2020 ثبت کرد.

 

فرهنگ، تاریخ و اساطیر

فیلم Beetlejuice را به خاطر دارید؟ نام این ستاره شبیه به آن است.

نام خاص بسیاری از ستارگان درخشان ریشه عربی دارد. این واقعیت نشان دهنده تسلط منجمان و اخترشناسان عرب در دوران تاریک اروپا است. نام ابط‌الجوزا از یک عبارت عربی گرفته شده است که معمولاً به عنوان “زیربغل غول” ترجمه می‌شود. البته، غول به شکارچی اشاره می‌کند، اما – به جای زیر بغل – برخی از نویسندگان ابط‌الجوزا را نماینده یک دست یا گاهی اوقات یک شانه می‌دانند. در حالی که به طور کامل مشخص نیست که این نام چه معنایی دارد، ابط‌الجوزا شانه راست جبار را در بسیاری از نقشه‌های ستاره قدیمی نشان می‌دهد.

 

در اسطوره های باستانی، شکارچی اغلب با یک غول، یک جنگجو، یک شکارچی، یک خدا یا برخی دیگر از شخصیتهای انسانی یا حیوانی مرتبط است، بنابراین تعجب‌آور نیست که بیشتر تصویرهای ابط‌الجوزا دارای یک ارتباط تشریحی هستند. برای مثال، نام سانسکریتی به معنای بازو نیز بود، اگرچه احتمالاً پای یک گوزن بوده است. در بخشهایی از برزیل، ابط‌الجوزا به عنوان پای عقب یک کایمان (تمساح) یا پای جلویی یک لاک‌پشت دیده می‌شد. از سوی دیگر، در ژاپن باستان، ابط‌الجوزا را بخشی از لبه یک طبل تشریفاتی می‌دانستند. در پرو، یکی از چهار کرکسی بود که می‌خواست یک جنایتکار را ببلعد.

 

موقعیت ابط‌الجوزا RA 05h 55m 10.3053s، دسامبر +07° 24′ 25.4 اینچ است.

این تصویر مادون قرمز دور از سال 2013، کمانهای متعددی را در اطراف ابط‌الجوزا ، یک ستاره قرمز قدیمی نشان می‌دهد. کمان‌هایی که در اینجا می بینید بادهایی از ابط‌الجوزا هستند که با محیط بین ستاره‌ای اطراف برخورد می‌کنند و با حرکت ستاره در فضا یک شوک کمانی ایجاد می‌کنند. تصویر از رصدخانه فضایی ESA / هرشل. در مورد این تصویر بیشتر بخوانید:

 

Will Betelgeuse explode in tens of years?

Posted by Editors of EarthSky June 3, 2023

https://earthsky.org/brightest-stars/betelgeuse-will-explode-someday/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *