اقیانوس باستانی در مریخ؟

 

 

دانشمندان چینی می‌گویند که مریخ‌نورد ژورونگ شواهد جدیدی از یک اقیانوس باستانی در مریخ پیدا کرده است، سنگهای رسوبی که در یک محیط کم عمق دریایی تشکیل شده‌اند. اقیانوس صدها هزار کیلومتر مربع را می‌پوشاند. آنها خط ساحلی مریخ باستانی را 3.5 بیلیون سال تخمین می‌زنند.

 

 

همانطور که در این تصویر هنری دیده می‌شود، شواهد زیادی مبنی بر وجود یک اقیانوس باستانی در در نیمکره شمالی مریخ وجود دارد. اکنون، مریخ نورد ژورونگ چین آنچه را یافته است که دانشمندان ماموریتی می‌گویند سنگ‌های رسوبی دریایی هستند. تصویر از  Ittiz/ Wikipedia (CC BY-SA 3.0).

 

می‌دانیم که مریخ در گذشته‌های دور رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی داشته است. اما اقیانوس‌ها چطور؟ در واقع شواهد آزمایشی برای وجود یک اقیانوس باستانی در نیمکره شمالی وجود دارد. با این حال، دانشمندان چندین دهه است که در مورد این شواهد بحث می‌کنند. اما اکنون، محققان در چین و ایالات متحده می‌گویند که سرنخ‌های جدیدی را در سنگ‌های رسوبی دریایی در Utopia Planitia یافته‌اند که ممکن است وجود آن اقیانوس را ثابت کند. مریخ نورد ژورونگ چین این تشکیلات رسوبی را کشف کرد. محققان این یافته‌های وسوسه‌انگیز را در نشریه Science China Press در 21 می 2023 اعلام کردند.

 

پروفسور لانگ شیائو از دانشکده علوم زمین در دانشگاه علوم زمین چین رهبری تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت. این تیم مقاله مورد قبول خود را با بررسی همتایان در National Science Review در 18 می 2023 منتشر کرد.

 

شواهد جدید از اقیانوس باستانی در مریخ

مریخ نورد ژورونگ چین در حال کاوش در محل فرود خود در لبه جنوبی Utopia Planitia در نیمکره شمالی مریخ بوده است که برخی از دانشمندان می‌گویند احتمالا زمانی کف اقیانوس بوده است. جدیدترین یافته‌های مریخ نورد اکنون این احتمال را تقویت می‌کند. این مریخ نورد با دوربین چندطیفی خود (MSCam) در حال مطالعه سنگهای این منطقه بوده است و تیم علمی می‌گوید که ژوورونگ سنگهای رسوبی دریایی را پیدا کرده است. در حالی که بیشتر داده‌های دیگر که از فرضیه اقیانوس پشتیبانی می‌کنند از فضاپیماهای در حال گردش به دست آمده‌اند، این داده‌های جدید در محل اقیانوس هستند.

 

این سازند Vasitas Borealis (VBF) است که دانشمندان مأموریت آن را سنگ‌های رسوبی دریایی تفسیر می‌کنند. همانطور که مقاله توضیح می‌دهد:

دهه‌ها تحقیق با استفاده از داده‌های سنجش از دور، شواهدی مبنی بر وجود یک اقیانوس در دشت‌های شمالی مریخ در هسپرین استخراج کرده است، اما این ادعاها به دلیل عدم تجزیه و تحلیل درجا واحد زمین‌شناسی مرتبط، Vastitas Borealis، بحث‌برانگیز باقی مانده‌اند. مریخ‌نورد Tianwen-1/Zhurong برای فرود در داخل VBF در نزدیکی حاشیه جنوبی آن هدف قرار گرفت و تقریباً 1.2 مایل (2 کیلومتر) به سمت جنوب به سمت خط ساحلی تفسیر شده را طی کرده است. ما در اینجا اولین تحلیل در محل VBF را گزارش می‌کنیم که ساختارها و ویژگی‌های رسوبی را در سنگ‌های سطحی نشان می‌دهد که نشان می‌دهد VBF در یک محیط دریایی نهشته شده است و پشتیبانی مستقیم از وجود یک اقیانوس باستانی (Hesperian) در مریخ را فراهم می‌کند.

 

تصاویر چند طیفی سرنخ‌هایی را ارائه می‌دهند

ژورونگ به تدریج به سمت جنوب به سمت آنچه که تصور می‌شود یک خط ساحلی باستانی است حرکت می‌کند. این مریخ‌نورد در طول سفرهای خود تاکنون 106 تصویر پانوراما گرفته است. دانشمندان ماموریت در حال مطالعه تصاویر چند طیفی برای سرنخ هایی در مورد ترکیب و منشاء سنگها هستند. آنها ساختارهای بستری را پیدا کردند که با رسوبات سنگهای آتشفشانی معمول در مریخ متفاوت است.

 

علاوه بر این، آنها با صخره‌های ایجاد شده توسط ماسه متفاوت بودند.

 

نقشه تراورس که مسیر مریخ نورد ژورونگ و مشاهدات کلیدی را تا کنون نشان می‌دهد. تصویر از  Xiao و همکاران/ National Science Review (CC BY 4.0).

 

محیط دریایی کم عمق

در واقع، تصاویر جریان دو طرفه را نشان دادند که نشانه‌ای از جریانهای جزر و مدی کم انرژی است. آنها شبیه سازندهای ایجاد شده در محیطهای دریایی کم عمق روی زمین هستند. تیم ماموریت این منطقه را عضو ژورونگ نامید. این سنگها دارای بسترهای متقاطع در مقیاس کوچک، بسترهای فلازر عدسی شکل و ساختارهای کانالی کوچک هستند.

 

جهت‌گیری جریان دو طرفه مشخصاً توسط جهتهای مخالف منظم جریانهای جزر و مدی در محیطهای دریایی کم عمق زمینی و به طور غیرمعمول در محیط‌های رودخانه‌ای شکل می‌گیرد. اگرچه نهشته‌های بادی روی مریخ حاوی لایه‌های متقاطع در مقیاس کوچک هستند، اما فقدان ساختارهای بزرگ‌تر که نشان‌دهنده محیط‌های بادی است، این تفسیر را پشتیبانی می‌کند که اینها منشأ دریایی کم‌عمق دارند.

 

تصاویر همچنین نشان می‌دهند که لایه‌ها در بستر متقاطع با هم همپوشانی دارند و در دو جهت مخالف متمایل می‌شوند. ضخامت لایه‌ها و همچنین اندازه دانه‌های ماسه نیز متفاوت است که شواهدی برای الگوی جریان آب دو طرفه است. در زمین، این امر در محیطهای دریای کم عمق ساحلی رایج است.

 

سواحل باستانی یک اقیانوس در مریخ و یک رودخانه وحشی

سال گذشته، محققان دانشگاه پن استیت و کالتچ گفتند که آثار قطعی یک خط ساحلی قدیمی را در نیمکره شمالی مریخ کشف کردند.

 

و همین هفته گذشته، دانشمندان اعلام کردند که مریخ‌نورد پشتکار شواهدی برای یک رودخانه در حال چرخش پیدا کرده است. این عمیق‌ترین و سریع‌ترین رودخانه‌ای بود که تاکنون توسط هر مریخ نورد یا فرودگر مشاهده شده است (البته اکنون همه آن خشک شده است).

 

به نظر می‌رسد یافته‌های جدید مریخ‌نورد ژورونگ از این موضوع حمایت می‌کند و قطعه مهم دیگری را به پازل اضافه می‌کند. آن اقیانوس بسیار وسیع بود و بیشتر نیمکره شمالی مریخ را می‌پوشاند. البته سوال بعدی این است که آیا از هر نوع زندگی پشتیبانی می‌کرد؟ دیدن چیزهای دیگری که ژورونگ در سفرهای خود و همچنین هرگونه مأموریت آینده به این سرزمین عجایب اقیانوسی که اکنون خشک شده است، جالب خواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ancient ocean on Mars? Chinese rover finds marine sediments

Posted by Paul Scott Anderson May 30, 2023

https://earthsky.org/space/ancient-ocean-on-mars-zhurong-rover-china/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *