عکس تلسکوپ جیمزوب از آبفشان غول‌پیکری در قمر زحل!!

 

 

تلسکوپ جیمز وب آبفشان غول‌پیکری را در قمر زحل کشف کرد که صدها مایل در فضا گسترش می‌یابد.

 

تصویری از مدارگرد کاسینی ناسا که از طریق یک جت بخار غول پیکر بر فراز قمر انسلادوس پرواز می‌کند (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

دانشمندان، قمر یخی زحل، انسلادوس را در حال پاشیدن یک “توده عظیم” از بخار آب در دوردست ها در فضا مشاهده کردند که این ستون احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی برای حیات است.

 

دانشمندان در کنفرانسی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور در تاریخ 17 می، فورانی را شرح دادند که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در نوامبر 2022 مشاهده شد.

 

این اولین باری نیست که دانشمندان می‌بینند که انسلادوس آب‌فشانی می‌کند، اما چشم‌انداز وسیع‌تر و حساسیت بالاتر تلسکوپ جدید نشان داد که فواره‌های بخار در واقع چندین برابر عمیق‌تر از عرض انسلادوس بسیار دورتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد به فضا پرتاب می‌کنند (قطر انسلادوس حدود 313 مایل یا 504 کیلومتر است.)

 

دانشمندان اولین بار در سال 2005 از آبفشانهای انسلادوس مطلع شدند، زمانی که فضاپیمای کاسینی ناسا ذرات یخی را به تصویر کشید که از شکافهای بزرگ قمر به سمت بالا پرتاب می‌شدند. به گفته ناسا، این انفجارها آنقدر قوی هستند که مواد آنها یکی از حلقه‌های زحل را تشکیل می‌دهند.

 

تجزیه و تحلیل نشان داد که این جتها حاوی متان، دی اکسید کربن و آمونیاک هستند (مولکول‌های آلی حاوی بلوکهای سازنده شیمیایی لازم برای توسعه حیات). یک تیم بین المللی از محققان در تحقیقی که سال گذشته در مجله علوم سیاره‌ای منتشر شد، حتی ممکن است برخی از این گازها توسط خود حیات تولید شده باشد و متان را در اعماق سطح انسلادوس بیرون بیاورد.

 

آب یکی دیگر از شواهد موجود در پرونده وجود احتمالی حیات در انسلادوس است. انسلادوس کاملاً در لایه‌ای ضخیم از یخ آب پوشانده شده است، اما اندازه‌گیری چرخش قمر نشان می‌دهد که اقیانوس وسیعی در زیر آن پوسته یخ زده پنهان شده است. دانشمندان فکر می‌کنند فوران‌های آب که توسط جیمزوب و کاسینی حس می‌شوند از دریچه‌های گرمابی در کف اقیانوس می‌آیند – فرضیه‌ای که با حضور سیلیس، یک عنصر رایج در پوسته‌های سیاره‌ای، در توده‌های بخار پشتیبانی می‌شود.

 

دانشمندان ناسا در حال بحث در مورد ماموریتهای بازگشت آینده برای جستجوی نشانه‌های حیات در انسلادوس هستند. انسلادوس مدارگرد پیشنهادی حدود شش ماه به دور ماه می‌چرخد و از میان ستون‌های آبی آن عبور می‌کند و نمونه‌هایی را جمع آوری می‌کند. سپس، فضاپیما به یک فرودگر تبدیل می‌شود و روی سطح ماه یخی فرود می‌آید. مدارگرد ابزارهایی برای وزن کردن و تجزیه و تحلیل مولکولها و همچنین یک توالی سنجی DNA و یک میکروسکوپ حمل می‌کند. انجمن سیاره‌ای گزارش داد که دوربینها، صداهای رادیویی و لیزرها از راه دور سطح ماه را اسکن می کنند.

 

ماموریت پیشنهادی دیگر شامل ارسال یک “ربات مار” مستقل به اعماق آب زیر سطح انسلادوس است. این ربات که Exobiology Extant Life Surveyor نام دارد، دارای دوربین و … بر روی سر خود است که  کمک می‌کند تا در محیط ناشناخته کف اقیانوس انسلادوس حرکت کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb telescope discovers gargantuan geyser on Saturn’s moon, blasting water hundreds of miles into space

By Isobel Whitcomb

https://www.space.com/james-webb-telescope-discovers-gargantuan-geyser-on-saturn-moon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *