چگونه ابرنواختر جدید را در کهکشان چرخ فرفره ببینیم؟

 

 

بیشتر تلسکوپهای کوچک باید بتوانند کهکشان دوردستی را تشخیص دهند که خانه این ابرنواختر جدید می‌باشد.

 

عکسی از ابرنواختر 2023ixf که توسط جوردی ویوز ای باتلی در مول، بلژیک در 23 مه 2023 گرفته شده است. (اعتبار تصویر: Jordi Vives i Batlle)

 

ستاره‌ای در یک کهکشان دور به صورت یک ابرنواختر منفجر شده است و شما می‌توانید خودتان توسط تلسکوپ خود  آن را تماشا کنید.

 

هفته گذشته، ستاره‌شناسانی که کهکشان محبوب فرفره را مشاهده کردند، ستاره‌ای را در یکی از بازوهای این کهکشان تماشا کردند که به صورت یک نقطه نورانی درخشان می‌درخشید. که  بلافاصله تایید شد که یک ابرنواختر جدید با نام SN 2023ixf است که در فاصله 21 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. در حال حاضر، هم ستاره شناسان حرفه‌ای و هم آماتور در سراسر جهان تلسکوپ‌ها و دوربین‌های خود را به سمت این نقطه می‌چرخانند تا این پدیده تا حدی نادر را مشاهده کنند.

 

اگر می‌خواهید این ابرنواختر جدید را خودتان ببینید، خوش شانس هستید. مکان‌یابی و رصد کهکشان فرفره که با نام Messier 101 یا M101 نیز شناخته می‌شود، حتی با تلسکوپ های کوچک نیز چندان دشوار نیست.

 

استیون بلاویا، عکاس نجومی مستقر در لانگ آیلند، نیویورک، این انیمیشن ترکیبی از کهکشان فرفره را با استفاده از تصویری تولید کرده است که در 21 آوریل گرفته شده و آن را با تصویر دیگری که در 21 می‌گرفته شده است که به وضوح ظاهر ابرنواختر را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: استیون بلاویا)

 

خوشبختانه برای تماشاگران آسمان نیمکره شمالی، کهکشان فرفره پیراقطبی است، به این معنی که در تمام طول سال بالای افق باقی می‌ماند. این کهکشان همچنین نزدیک به دب اکبر، یکی از قابل تشخیص‌ترین صورت‌های فلکی جهان قرار دارد که خانه صورتواره آبگردان بزرگ می‌باشد. این کهکشان را می‌توان در نزدیکی دو ستاره در انتهای “دسته” آبگردان بزرگ، میزار و القاید یافت. M101 در چند درجه شمال شرقی نقطه‌ای تقریباً در نیمه راه بین این دو ستاره قرار دارد. (مشت گره کرده شما که به اندازه‌ی بازو گرفته می‌شود حدود 10 درجه از آسمان را می پوشاند.)

 

از شهر نیویورک، دب اکبر در آسمان به سمت شمال، درست در حوالی غروب خورشید خواهد بود و در طول شب قابل مشاهده خواهد بود، اگرچه با نزدیک شدن به ساعات صبح، به سمت افق پایین تر فرو خواهد رفت.

 

تصویری از آسمان شب که موقعیت M101 را نسبت به دب اکبر نشان می دهد. (اعتبار تصویر: TheSkyLive.com)

 

اگر با این ستارگان، دب اکبر یا آبگردان بزرگ آشنا نیستید، برنامه‌های رصد ستارگان زیادی وجود دارند که می توانند با استفاده از تلفن یا سایر دستگاه های تلفن همراه شما را در جهت درست راهنمایی کنند.

 

مکان یابی ابرنواختر SN 2023ixf

هنگامی که کهکشان فرفره را پیدا کردید، وقت آن است که ابرنواختر جدید را ببینید. SN 2023ixf را می‌توان در انتهای یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان پیدا کرد. شناسایی آن باید نسبتاً آسان باشد، زیرا درخشان‌تر از سایر ستاره‌های کهکشان به نظر می‌رسد.

 

 

دکتر ویلیام شاو از غرب آکسفوردشایر، انگلستان این عکس را از M101 و SN 2023ixf در 23 می 2023 گرفته است. (اعتبار تصویر: ویلیام شاو)

 

هنگام مشاهده M101 و SN 2023ixf، مطمئن شوید که منطقه‌ای با کمترین آلودگی نوری ممکن است پیدا کنید و قبل از جستجوی کهکشان مارپیچی به چشمان خود اجازه دهید تا با تاریکی سازگار شوند. برخی از کهکشانها در مناطقی که آلودگی نوری قابل توجهی دارند ممکن است کاملاً کم نور باشند، بنابراین صبور باشید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to see the new supernova in the Pinwheel Galaxy

By Brett Tingley

https://www.space.com/new-supernova-pinwheel-galaxy-how-to-see

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *