اولین عکس کاوشگر کوچک کپستون ناسا از ماه

 

 

کیوبست کپستون ناسا که توسط شرکت کلرادو Advanced Space ساخته و اداره می‌شود، این عکس از ماه را در 3 می 2023 گرفته است. این اولین تصویر ماه توسط کیوبست است. (اعتبار تصویر: ©Advanced Space 2023، کلیه حقوق محفوظ است)

 

فضاپیمای کوچک کپستون ناسا که به دور ماه می‌چرخد، اولین تصاویر خود را از نزدیکترین همسایه زمین گرفته است.

 

کپستون که توسط شرکت کلرادوی Advanced Space برای ناسا ساخته و اداره می‌شود، برای کمک به ایجاد پایه و اساس ایستگاه فضایی گیت‌وی آینده طراحی شده است که به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس به دور ماه می‌چرخد.

 

CAPSTONE (مخفف “Cislunar Autonomous Positioning Technology System Operations and Navigation Experiment“) در حال آزمایش یک مدار منحصر به فرد به دور ماه است (NRHO)  که توسط گیت‌وی اشغال خواهد شد.

 

NRHO بسیار بیضوی است و در نقطه تعادل دقیقی در گرانش زمین و ماه قرار دارد. برای ماندن در این مدار به انرژی کمی نیاز دارد و پایداری طولانی‌مدت را برای پاسگاه‌هایی مانند گیت‌وی فراهم می‌کند.

 

در NRHO، کپستون هر هفت روز یک بار به یک قطب ماه نزدیک می‌شود و به یک قطب ماه نزدیک می‌شود و بعد از آن هر هفت روز تا 43500 مایل (70000 کیلومتر) از قطب دیگر فاصله می‌گیرد. این ماهواره به اندازه مایکروویو برای اولین بار در 3 می از سطح ماه تصویربرداری کرد، زیرا از قطب شمال عبور می کرد.

 

شش روز بعد، تیم کپستون از کیوبست برای آزمایش فناوری ناوبری مشابه جی‌پی‌اس بر روی زمین به نام سیستم موقعیت‌یابی خودکار Cislunar (CAPS) استفاده کرد.

 

در طی آزمایش موفقیت‌آمیز 9 می، کپستون با مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) همکاری کرد که از سال 2009 دور ماه می‌چرخد. کپستون سیگنالی به LRO ارسال کرد که آن را به فضاپیمای کوچک بازگرداند و در آنجا به یک فضاپیمای کوچک تبدیل شد. اندازه گیری فاصله و سرعت نسبی بین دو پروب.

 

مقامات ناسا در به روز رسانی هفته گذشته نوشتند: “این آزمایش توانایی جمع آوری اندازه‌گیری‌هایی را ثابت کرد که توسط نرم افزار CAPS برای تعیین موقعیت هر دو فضاپیما استفاده می‌شود.” این قابلیت می‌تواند اطلاعات ناوبری خودران را برای ماموریت‌های ماه آینده فراهم کند.»

 

آزمایش 9 می تنها چند روز قبل از شش ماهگی ورود کپستون به مدار ماه انجام شد. نقطه عطف شش ماهه، که در 13 می رخ داد، رسماً مأموریت اصلی مکعب کوچک را به پایان رساند. اما آزمایش نشان می‌دهد که کپستون هنوز هم می‌تواند در تلاش‌های ناسا بر ماه کمک کند.

 

ناسا می گوید که “مرحله ماموریت پیشرفته”کپستون حدود یک سال طول می‌کشد و شاهد ادامه آزمایش فناوری روی سفینه فضایی خواهیم بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s tiny CAPSTONE probe snaps 1st photo of the moon, begins extended mission

By Robert Lea

https://www.space.com/capstone-cubesat-first-moon-photo-extended-mission

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *