معنی درجه، دقیقه و ثانیه قوسی چیست؟

 

علاقه‌مندان به آسمان چگونه مسافت را در آسمان شب اندازه می‌گیرند؟ در این مقاله در مورد نحوه اندازه‌گیری مسافت اجرام آسمانی توضیح داده شده است.

 

درجه، دقیقه و ثانیه قوسی همگی از واحدهای مفید اندازه‌گیری در نجوم هستند. گاهی اوقات دست خود شما – که دراز کرده‌اید می‌تواند در این اندازه‌گیری به شما کمک کند. به عنوان مثال، مشت شما، 10 درجه روی گنبد آسمان را نشان می‌دهد. اندازه انگشت کوچک شما مبین یک درجه می‌باشد.

 

برای اندازه گیری درجه گنبد آسمان از این راهنمای “مفید” استفاده کنید. تصویر از انجمن نجوم فورت ورث.

http://www.fortworthastro.com/beginner1.html

 

مفیدترین روش اندازه‌گیری گنبد آسمان، مشت شماست. برای سنجش فاصله اجرام آسمانی می‌توانید از مشت خود استفاده کنید. هنگامی که شما همنشنیی بین سیارات، یا سیارات و ستاره‌ها، یا سیارات و ستاره‌ها و ماه را مشاهده می‌کنید، این روش به شما کمک می‌کند. معمولاً هنگامی که این اشیا را مشاهده می‌کنید می‌توانید فاصله آنها را نسبت به همدیگر با درجه، دقیقه یا ثانیه قوسی بدانید.

 

 چقدر از هم فاصله دارند؟

برای شروع، از یک طرف آسمان تا افق دیگر 180 درجه یا نیم‌دایره فرض می‌شود. بنابراین، از افق تا سرسو، درست بالای سر شما باید 90 درجه باشد (این فرض را بر یک افق مسطح نه یک منطقه تپه‌ای یا کوهستانی تصور کنید).

 

قانون کلی که منجمان آماتور از آن استفاده می‌کنند این است که عرض مشت شما در طول بازو برابر با 10 درجه است. ممکن است به مشت خود و مشت یک کودک نگاه کنید و تعجب کنید که چگونه هر دو می‌توانند 10 درجه باشند، اما اندازه مشت‌های افراد به طور کلی با طول بازوهای آنها متناسب است.

 

اگر می‌خواهید یک بررسی سریع انجام دهید، بازو را دراز کرده و به سمت افق صاف انگشتان خود را مشت کنید. سپس بازو و مشت دیگر خود را بر روی دست دیگر قرار دهید و جای خود را بچرخانید، سعی کنید تا زمان شمردن 9 مشت تکان نخورید. مشت نهم شما باید به سمت راست باشد (نقطه اوج در 90 درجه است).

 

برای درجه کوچکتر از 10، فقط روی انگشتان خود تمرکز کنید. در طول بازو، یک انگشت کوچک تقریباً 1 تا 1.5 درجه و سه انگشت میانی شما حدود 5 درجه را اندازه می‌گیرند. برای درجات بالاتر، باید انگشتان را به سمت بیرون دراز کنید. برای یافتن 15 درجه، از انگشت اشاره و کوچک خود استفاده کنید و برای یافتن 25 درجه، به فاصله بین انگشت کوچک و انگشت شست خود که از هم باز شده است نگاه کنید.

می‌توانید فاصله 15 درجه در آسمان را با فاصله بین انگشت اشاره و انگشت کوچک خود اندازه بگیرید. تصویر از شارون کیزر.

 

 آبگردان بزرگ هدف خوبی برای بررسی اندازه‌گیری فاصله با دست می‌باشد. دو ستاره انتهایی درون کاسه آبگردان که برای یافتن ستاره قطبی استفاده می‌شوند، حدود 5 درجه از هم فاصله دارند. فاصله دو ستاره بالای کاسه آبگردان بزرگ 10 درجه می‌باشد و سرانجام، با استفاده از همان ستاره دور که در کاسه آبگردان بزرگ که برای دو آزمایش اول استفاده کرده‌اید (دبه، که اگر این آبگردان را واقعی فرض کنید، نقطه‌ای که در آن آب می‌ریزد) به علاوه ستاره نهایی در دسته 25 درجه اندازه‌گیری می‌شود.

 

فکر می کنید ماه کامل چقدر گسترده است – انتظار دارید چند درجه اندازه‌گیری شود؟ 5 درجه؟ 2؟ 1؟ بیشتر مردم اندازه آن را بیش از حد ارزیابی می‌کنند، اما در واقع، ماه کامل در اصل یک و نیم درجه است. خورشید چطور؟ گرچه به طور ذاتی ممکن است بخواهید بگویید خورشید بزرگتر است، زیرا اندازه واقعی آن اگر در کنار هم قرار گیرد از ماه بزرگ است، ما می‌دانیم که مقدار آن خورشید و ماه برابر نیم درجه است. ما این را بدون نیاز به بررسی خورشید با اندازه‌گیری دستی خود می‌دانیم، زیرا می‌دانیم که در هنگام گرفت کامل خورشید ماه به طور موقت درست در مقابل قرص خورشید قرار می‌گیرد و برای چند دقیقه گذرا جلوی نور آن را می‌گیرد.

خورشید و ماه هر دو در آسمان ما نیم‌درجه اندازه‌گیری می‌شوند. تصویر از مایکل رودریگز.

 هنگامی که درجه‌بندی را یاد گرفتید ، اگر می‌خواهید اندازه‌گیری‌های کوچکتر را تخمین بزنید، باید بدانید که درجه‌ها بیشتر به دقیقه قوسی تقسیم می‌شوند. 60 دقیقه قوسی 1 درجه می‌باشد، بنابراین عرض ماه و خورشید هر یک 30 دقیقه قوسی است. دقیقه‌های قوسی را نیز می‌توان تقسیم کرد. 60 ثانیه قوسی 1 دقیقه قوسی را تشکیل می‌دهد. با برگشتن به آبگردان بزرگ، ستاره‌های خم دسته آبگردان یک سیستم ستاره‌ای دوتایی به نام‌های Mizar و Alcor هستند که فقط با 12 دقیقه قوسی از هم جدا می‌شوند. افرادی که بینایی خوبی دارند بدون کمک ابزار نوری می‌توانند دو ستاره را به صورت جداگانه ببینند. ستارگان نزدیکتر از این معمولاً بر ای رویت به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز دارند. Mizar یا عناق یک همدم دیگر دارد که حتی از Alcor یا سها نیز نزدیکتر است. ستاره دوتایی Mizar تنها 14.4 ثانیه قوسی با ما فاصله دارد. دقیقه‌های قوسی با همان علامت (‘) و ثانیه‌های قوسی با علامت گذاری (“) نشان داده می‌شوند.

جیم پیکاک این عکس را از آبگردان بزرگ در 3 ژانویه 2021، در افق یک خلیج یخ زده دریاچه سوپریور در شمال ویسکانسین گرفته است. 2 ستاره به اصطلاح اشاره‌گر در کاسه آبگردان بزرگ  (2ستاره در دسته آبگردان) – که برای یافتن ستاره قطبی یا ستاره شمالی استفاده می‌شود – حدود 5 درجه از هم فاصله دارند. 2 ستاره مشخص در کاسه آبگردان بزرگ 10 درجه از هم فاصله دارند.

در اینجا معزز و عناق، یک ستاره دوتایی که می‌توانید با چشم غیرمساح خود آنها را در دسته آبگردان بزرگ پیدا کنید. فاصله آنها 12 دقیقه قوسی است. تصویر از فرد اسپناک / astropixels.com.

 

با اندازه‌گیری فاصله خود از افق می‌توانید مدت زمان غروب خورشید را تعیین کنید. خورشید در عرض یک ساعت حدود 15 درجه در آسمان حرکت می‌کند. حرکت 15 درجه در ساعت به مدت 24 ساعت برابر با 360 درجه یا یک روز کامل از غروب تا غروب آفتاب است. (البته، خورشید واقعاً حرکتی ندارد، فقط به نظر می‌رسد هنگام چرخش زمین در آسمان حرکت می‌کند.)

Abhinav Singhai این تصویر زیبا از غروب خورشید را بر فراز تاج محل گرفته است. خورشید هر ساعت 15 درجه آسمان تغییر موقعیت می‌دهد که به شما کمک می‌کند مدت زمان غروب خورشید را تخمین بزنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

What are degrees, arc minutes and arc seconds?

Posted by Kelly Whitt in ASTRONOMY ESSENTIALS | January 8, 2021

https://earthsky.org/astronomy-essentials/sky-measurements-degrees-arc-minutes-arc-seconds

 

MEASURING THE SKY

http://www.fortworthastro.com/beginner1.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *