مطالعه شهاب‌سنگ‌های باستانی اسرار شکل‌گیری مشتری را فاش می‌کند!!

 

 

محققان اولین شواهدی را یافته‌اند که به طور آزمایشی این نظریه را تأیید می‌کند که زمانی این سیاره به خورشید بسیار نزدیکتر بوده و طی میلیونها سال حرکت کرده است.

 

مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، با دو قمر آن، آیو در سمت چپ و اروپا در سمت راست.

 

یک مطالعه پیشگام بر روی شهاب‌سنگ‌های باستانی اولین شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد مشتری زمانی قبل از تغییر موقعیتبه خورشید  بسیار نزدیک‌تر بوده است.

 

این تحقیق به طور آزمایشی این نظریه را تأیید می‌کند که وقتی این سیاره، بیلیونها سال پیش شکل گرفت، نیروهای گرانشی به آرامی آن را به سمت مرکز منظومه شمسی مکیدند و زمانی تقریباً به اندازه مریخ کنونی نزدیک بود.

 

با این حال، دانشمندان معتقدند مشتری پس از تشکیل زحل، دوباره به محل فعلی خود کشیده شد.

 

تصور می‌شود که در طول این مهاجرت رفت و برگشت، که طی میلیونها سال انجام شد، این سیاره گازی غول‌پیکر باعث اختلال گرانشی بزرگ در سیارک‌ها و اجرام دیگر شد – از جمله باعث شد برخی از آنها به یکدیگر برخورد کنند.

 

تا کنون هیچ مدرک فیزیکی برای حمایت از نظریه موسوم به “Grand Tack” وجود نداشته است، اما دانشمندان معتقدند که ممکن است پس از تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از شهاب‌سنگهای آنگریت توسط یک تیم بین‌المللی از محققان، آن را یافته باشند.

 

بقایای سنگی جمع آوری شده از قطب جنوب و شمال غرب آفریقا حدود 4.5 بیلیون سال پیش – تقریباً همزمان با شکلگیری مشکوک مشتری و مهاجرت – تشکیل شده‌اند.

 

یک تجزیه و تحلیل شیمیایی نشان داد که نمونه‌های منفرد دو منشاء سیاره‌ای متفاوت دارند که نشان می‌دهد شهاب‌سنگ‌ها نتیجه برخوردهای فضای میانی بوده‌اند که احتمالاً ناشی از اختلال گرانشی مشتری در منظومه شمسی است.

 

بن رایدر استوکس، دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد، گفت که این یافته‌ها سرنخ‌های مهمی در مورد شکل‌گیری و مهاجرت مشتری ارائه می‌کنند.

 

وی افزود: این مطالعه نشان می‌دهد که این شهاب‌سنگ‌ها نتیجه برخورد سیارک‌ها و اجرام با هم و احتمالاً به دلیل اختلالات گرانشی شکل‌گیری و حرکت مشتری است.

 

بنابراین، این اولین شواهد تجربی را برای این رویداد فراهم می‌کند که فقط قبلاً مدل سازی شده است.

 

آقای رایدر استوکس گفت آنچه برای مشتری اتفاق افتاد “یک رویداد بزرگ منظومه شمسی” بود.

 

“تشکیل و مهاجرت سیارات گازی غول‌پیکر مانند مشتری برای تکامل منظومه‌های سیاره‌ای بسیار مهم است و با این حال زمان‌بندی این رویدادها در منظومه شمسی تا حد زیادی نامحدود باقی می‌ماند.

 

او گفت: «شهاب‌سنگ‌های آنگریت برخی از قدیمی‌ترین مواد در منظومه شمسی داخلی را نشان می‌دهند و بنابراین پنجره‌ای منحصر به فرد به فرآیندهایی ارائه می‌دهند که در این دوره رخ داده‌اند

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Study of ancient meteorites ‘reveal secrets of Jupiter’s formation’

By Daniel Binns, news reporter

https://news.sky.com/story/study-of-ancient-meteorites-reveal-secrets-of-jupiters-formation-12881537

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *